Aliendog Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Jeg har nettopp satt opp et trådløst hjemme nettverk som er basert på en D-link router og 2 stk. D-link trådløse nettverkskort. Dette fungerer utmerket untatt når jeg skal dele filer på de to datamaskinene. Jeg kjører XP Pro på begge to og har satt opp de nødvendige "share" og har "mappet" stasjonene som de forskjellige PC'ene skal ha tilgang til, men når jeg skal kopiere en fil fra datamaskin 1 til datamaskin 2 så tar dette eeeeevigheter, til tross for at det er 22 mbit trådløst nettverk. Begynner nå å lure på om jeg er helt korka eller om jeg bare kanskje har glemt en eller annen instilling på routeren som gjør at den slipper pakker igjennom for sakte eller noe. Noen som har noen ideer her? Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 hva mener du med veeldig tregt? Trådløst er veldig tregt i forhold til kabel.. Lenke til kommentar
Aliendog Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Vi snakker om opptil flere minutter for en fil på 5-6 MB :-? Lenke til kommentar
Folo Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 det høres litt "treigt" ut ja. Er vanskeli å si hva som er årsaken til det. Siden du har forbindelse og da pleier det å fungere ganske greit. har du pinget de forskjellige maskinene? da ser du jo om du får packetloss. har du satt opp fast ip eller dhcp? er det bare ett lokalnettverk eller er det koblet til Internett? Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Husk på at det går tregere desto høyere wep kryptering du kjører også da. Hvis du nå bruker 256 bit, så test en gang med 128 bit for å se om hastigheten øker. Lenke til kommentar
Underlord Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Eller blås i wep og kjør mac addresse lag og så skrur du av ssid broadcast det gjør jeg på min di-614+ Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Du kan jo også teste hastigheten og feilsøke ved å kjøre ad-hock mellom de to trådløse kortene. Da har du hvert fall koplet vekk routeren som en evt. feilkilde. Lenke til kommentar
Aliendog Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Takk for alle svar Skal prøve å "fylle ut" med litt mer info. Kabelmodemet mit går inn til den trådløse routeren. Begge pc'ene kobler seg ut på internett via routeren. Bruker DHCP fra router. Jeg kjører ingen form for kryptering, da jeg filtrerer på mac-adresser. Var inne på tanken om å sette opp den ene pc'en som gateway og la den andre pc'en koble seg "ad-hoc" opp mot den, men det skal jo være totalt unødvendig når man har en router. Har ikke kjørt ping på dette, så jeg vet ikke om jeg har noe pakke-tap. Får evt. sjekke dette nr jeg kommer meg hjem fra jobb i dag. Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Du har ikke noe elektromagnetisk som forstyrrer da slik at pakkene må sendes mange ganger? Trafoer, mikrobølgeovner, radiosendere, mobilmaster, radioamatører m.m.? Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Selv om nettet ditt teoretisk sett er 22 mbit så yter det kanskje bare 10 mbit. og når du sender noe fra en trådløs maskin til en annen må du dele båndbredden på 2 fordi routeren har en total båndbredde på 22 mbit. Det er ikke så ideelt å sende mellom 2 trådløse klienter på samme base skjønner du.... Lenke til kommentar
Aliendog Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Har ikke noe elektromagnetisk som kan forstyrre dette. @Yoshy Ang. at det ikke er fordelaktig å kjøre 2 trådløse kort på samme router; Hva er bakgrunnen for dette utsagnet (bare litt nysgjerrig, da jeg trodde at routere var ment for å formidle data på denne måten også) Mener du at jeg heller burde sette dette opp med den ene pc'en som gateway og deretter bare sette opp en ad-hoc oppkobling mellom pc'ene? Eller er det kanskje mulig og sette opp en ad-hoc oppkobling mellom pc'en i tillegg til at de kobler seg ut gjennom routeren? Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Begge deler får du ikke til. Kortene må stå enten i vanlig modus eller i ad-hoc modus. Lenke til kommentar
Aliendog Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Liten oppdatering igjen. Har faktisk 100% packet loss når jeg pinger maskinen, så nå skjønner jeg faktisk ingenting?!?!? Lenke til kommentar
Kaptein_S Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Sett farten til 11mbit/sek, det hjelper kanskje! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå