Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fucked skjermdriver

Anbefalte innlegg

Har en krute god stasjonærmaskin fra HP. Husker ikke nøyaktig hva den heter, men den har funket helt perfekt de siste tre årene, helt til forrige uke. Uten noe forvarsel begynte skjermen å blinke, og etter dette hadde skjedd et par ganger, ble det blue-screen. Når maskinen slår seg på igjen, skjer det ingenting. Alt er helt svart. Maskinen er på, og jeg hører at den jobber, men alt er bare helt svart. En av 100 ganger omtrent, får jeg maskinen på igjen, men hvis den slås på i vanlig modus skjer bare dette på nytt og på nytt. Det står noe om at skjermdriveren ikke fungerer som den skal, og at den har blitt gjenopprettet. Det jeg syntes er veldig snodig her, er at maskinen funker perfekt i safe mode. Dette er vel fordi maskinen bare kjører det den absolutt MÅ kjøre, men det er jo litt snodig at skjermdriveren funker i safe mode. Har forresten prøvd all mulig slags systemgjenoppretting, lastet ned nye drivere, og egentlig alt jeg kommer på som kan fikse maskinen, men ingenting ser ut til å funke.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et godt sted å begynne er å sjekke temperatur (CPU + GPU) slik at man vet at dette ikke er årsaken. Dette siden maskinen er tre år gammel og garantert har samlet støv i den periode.

Det neste er å sjekke om det finnes nyere (eller eldre) drivere som fungerer bedre. Sjekk mot produsentens hjemmeside.

Lenke til kommentar

Det jeg syntes er veldig snodig her, er at maskinen funker perfekt i safe mode. Dette er vel fordi maskinen bare kjører det den absolutt MÅ kjøre, men det er jo litt snodig at skjermdriveren funker i safe mode.

I safemode kjører den ikke med driveren.

http://support.microsoft.com/kb/292460

Avinstaller alle drivere som er til grafikkortet reboot og kjør driversweeper i safemode, for å renske alle rester etter gamle drivere.

Reboot og installer ny og riktig skjermdriver.

Kan også hende at kortet er kaput, og da er det kjekt å låne et av en kamerat for å teste om maskinen fungerer da.

3 år gammel maskin... Finns masse brukte billige kort på finn, og bruktmarkedet :)

Jeg bygde min maskin av brukte deler, til en brøkdel av ny pris :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...