Gå til innhold

Hvilket Speglreflekskamera - D70s, D80 eller D90


  

38 stemmer

  1. 1. Hvilket skal jeg velge? Mulig jeg tar hensyn til denne avstemningen, men bare hvis MANGE deltar! så KOM IGJEN! =)



Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe et Speglreflekskamera, og lurer ved dette på om noen har innspill, eller noen kan sette opp en sammenligning eller noe som blir VELDIG til hjelp for meg.

 

Vil ikke ha useriøse innlegg

 

 

edit: ble ikke ferdig å skrive før jeg trykte enter ved en feil.. =)

edit#2: om jeg kjøper, kjøper jeg med objektiv

Endret av diskutant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har råd til det, så er det liten grunn til å gå for noen av de eldre husene. D90 er en kraftig oppgradering fra D80, og spesielt sensoren er sterkt forbedret.

 

Men hvis du har et relativt begrenset budsjett, så kan det kanskje være verdt å gå for en (brukt, antar jeg) D80 og heller bruke resten av budsjettet på litt god optikk.

 

Hvis du kan hinte om hvor mye penger du ønsker å bruke og hva du eventuelt ønsker deg av optikk/bruksområder, så kan det være enklere å gi mer detaljerte råd.

Lenke til kommentar

En D70(s) er slett ikke et gærent kamera å lære seg fotografering på. Ulempene er at skjermen er knøttliten etter dagens standard,

og ISO over 800 er ubrukelig.

 

Svaret på spørsmålet ditt avhenger vel også av hva du må ut med for hvert hus. Er D70-en velbrukt, bør den omtrent være gratis.

 

EDIT: Og de praktiske forskjellene på D80 og -90 må andre forklare.

Endret av TaraldR
Lenke til kommentar

Jeg ser på det som meningsløst for meg å gi noen stemme. Jeg vet hva JEG ville valgt, men ikke hva du bør velge. Spesielt siden du sier lite om økonomi, bruksområde og forventninger. Et svar blir da basert på meg, og ikke på deg.

 

Generelt er vel oppfatningen at D90 er et GODT steg opp fra D80 hva gjelder bildekvalitet, spesielt på høy ISO. Dessuten har D90 en svært mye bedre, og større skjerm. Ellers er disse husene relativt like.

 

Hvor mye er disse forskjellene verdt for deg i kroner og øre? Det er spørsmålet du må besvare selv. For meg var det verdt såpass mye at jeg aldri vurderte et brukt D80.

 

D70 har jeg aldri tatt i, så det vet jeg lite om. Bortsett fra at det er svakere enn D80 igjen.

Lenke til kommentar

Det er liten tvil om at D90 er "best", men jeg vil likevel anbefale å kjøpe en brukt D80 hvis du ikke har "ubegrenset" med penger og heller legge overskytende i bedre objektiv(er).

 

Dette pga at det tar litt tid å lære seg å utnytte en dslr, hvis du ikke har kjennskap til det fra før, og da er det like greit å gjøre det på et billigere kamera (brukt), for så å oppgradere til en nyere/bedre modell etter hvert. Og objektivene kan du uansett ta med deg videre til neste kamerahus.

Lenke til kommentar

Jeg ser på det som meningsløst for meg å gi noen stemme. Jeg vet hva JEG ville valgt, men ikke hva du bør velge. Spesielt siden du sier lite om økonomi, bruksområde og forventninger. Et svar blir da basert på meg, og ikke på deg.

 

Generelt er vel oppfatningen at D90 er et GODT steg opp fra D80 hva gjelder bildekvalitet, spesielt på høy ISO. Dessuten har D90 en svært mye bedre, og større skjerm. Ellers er disse husene relativt like.

 

Hvor mye er disse forskjellene verdt for deg i kroner og øre? Det er spørsmålet du må besvare selv. For meg var det verdt såpass mye at jeg aldri vurderte et brukt D80.

 

D70 har jeg aldri tatt i, så det vet jeg lite om. Bortsett fra at det er svakere enn D80 igjen.

 

 

 

jeg vil ha både deres og mine meninger.. =) så hva ville DU valgt?

Lenke til kommentar

Jeg ser på det som meningsløst for meg å gi noen stemme. Jeg vet hva JEG ville valgt, men ikke hva du bør velge. Spesielt siden du sier lite om økonomi, bruksområde og forventninger. Et svar blir da basert på meg, og ikke på deg.

 

Generelt er vel oppfatningen at D90 er et GODT steg opp fra D80 hva gjelder bildekvalitet, spesielt på høy ISO. Dessuten har D90 en svært mye bedre, og større skjerm. Ellers er disse husene relativt like.

 

Hvor mye er disse forskjellene verdt for deg i kroner og øre? Det er spørsmålet du må besvare selv. For meg var det verdt såpass mye at jeg aldri vurderte et brukt D80.

 

D70 har jeg aldri tatt i, så det vet jeg lite om. Bortsett fra at det er svakere enn D80 igjen.

 

 

 

jeg vil ha både deres og mine meninger.. =) så hva ville DU valgt?

 

Det besvarte jeg vel egentlig i posten ;) Men du får meg ikke til å stemme likevel :tease: Må si meg enig med Anew, avstemningen er meningsløs. Men problemstillingen ellers er grei nok, derfor skrev jeg noen setninger.

 

Du har enda ikke sagt noe om budjsett, bruksområde og krav/forventninger så det er vanskelig å si så mye mer.

Lenke til kommentar

Siden alt annet åpenbart er likt, så må man jo være komplett idiot for ikke å velge D90. De andre har absolutt ingen fordeler fremfor det.

 

Hvis alt annet er likt, er dette rimelig opplagt ja!

 

Men på bruktmarkedet får en bra D80-hus for ca 3700 kr, mens D90 ligger på 6000+. (Og jeg har det med å være litt skeptisk til for gode brukttilbud.) Sett på en ny 16-85 på D80'n, og du har veldig mye fotofunksjonalitet for en pris som ligger i området til D90-hus. 16-85 er en veldig opplagt fordel for meg.

 

Sett fra min synsvinkel, er det nesten så en heller bør legge i litt mer, og kjøpe en brukt D300, hvis det er D90-funksjonalitet en er ute etter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ser på det som meningsløst for meg å gi noen stemme. Jeg vet hva JEG ville valgt, men ikke hva du bør velge. Spesielt siden du sier lite om økonomi, bruksområde og forventninger. Et svar blir da basert på meg, og ikke på deg.

 

Generelt er vel oppfatningen at D90 er et GODT steg opp fra D80 hva gjelder bildekvalitet, spesielt på høy ISO. Dessuten har D90 en svært mye bedre, og større skjerm. Ellers er disse husene relativt like.

 

Hvor mye er disse forskjellene verdt for deg i kroner og øre? Det er spørsmålet du må besvare selv. For meg var det verdt såpass mye at jeg aldri vurderte et brukt D80.

 

D70 har jeg aldri tatt i, så det vet jeg lite om. Bortsett fra at det er svakere enn D80 igjen.

 

 

 

jeg vil ha både deres og mine meninger.. =) så hva ville DU valgt?

 

Det besvarte jeg vel egentlig i posten ;) Men du får meg ikke til å stemme likevel :tease: Må si meg enig med Anew, avstemningen er meningsløs. Men problemstillingen ellers er grei nok, derfor skrev jeg noen setninger.

 

Du har enda ikke sagt noe om budjsett, bruksområde og krav/forventninger så det er vanskelig å si så mye mer.

 

 

 

vil har et kamera til under 10 000, som har lite støy ved høy ISO, kunne tenkt meg vridbar skjerm, men ikke livsviktig, god kvalitet på bildene, og jeg vil få svar av noen som vet hvor mange megapixler det er, for det har jeg ikke funnet andre plasser=) (god å lete jeg...)

Lenke til kommentar

vil har et kamera til under 10 000, som har lite støy ved høy ISO, kunne tenkt meg vridbar skjerm, men ikke livsviktig, god kvalitet på bildene, og jeg vil få svar av noen som vet hvor mange megapixler det er, for det har jeg ikke funnet andre plasser=) (god å lete jeg...)

 

Syns det er en merkelig spørsmålsstilling, og det er ikke noe magisk megapixeltall som vil gi deg god kvalitet på bildene.........

 

Hvis du skal velge mellom de 3, så D90

Sammenligningsliste D80/D90 ( D70 er utdatert)

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=nikon_d80%2Cnikon_d90&show=all

 

Hvis viridbar liveview er at kjøpsargument, så ville jeg sett på andre modeller/merker som har det:

Nikon D5000 eller Sony A550

Her kan du se de 2 mot hverandre og: http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=nikon_d5000%2Csony_dslra550&show=all

 

 

Og jeg tror en smart investering er ett fotokurs eller en fotohåndbok, det vil hjelpe deg mer til å ta bra bilder enn ett dyrt kamera.....

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Siden budsjett og bruk er irrelevant, og TS kun ønsker seriøse svar, så er det rart D3s, Leica M9 og E-PL1 ikke er med, synes jeg. :dontgetit:

 

Edit: og D40. D40 er det største hullet i alternativrekka. Det slår knock-out på de som er med.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...