Gå til innhold

Ny strømforsyning til aldrende system

Anbefalte innlegg

Hei.

Siden høsten 2006 har jeg hatt følgende system:

- Asus P5W DH Deluxe hk

- Intel Core 2 Duo 6400 (2,13 GHZ --> overklokket til 2,6 GHz)

- 4 Gb Mushkin DDR2 minne (totalt 4 x 1 Gb - brikker)

- Mist 500 watt modulær strømforsyning

- Creative X-fi Fatal1ty Champion (PCI- lydkort med frontbay)

- WD Raptor 80 Gb + 2 x WD 250 Gb --> alle SATA

- Sony Optiarc DVD-brenner, også SATA

Oppgraderinger gjort i ettertid er en rekke skjermkortoppgraderinger hvor et Sapphire HD 5770 nylig ble satt inn som erstatter for et nvidia 8800 GT.

Jeg ønsker nå å bytte ut strømforsyningen til en ny. Hva anbefaler dere innen et budsjett opp mot 1000 kr?

En ny strømforsyning bør være modulær, men det er ikke et must. Heller 650 watt modulær enn 750 watt ikke modulær. Den bør ha litt mer power.

Sånn jeg ser det er et eller annet fra Corsair eller Mist mest aktuelt, men jeg er åpen for andre løsninger. Viktig at den er stillegående.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom jeg har kommet over Corsair HX 750 watt til 1050 kr, går jeg for den. Regner med at det er kvalitetsmessig bra.

Hvorfor vil du bytte MIST`en? Jeg har også en Mist 500W på en maskin med Core7i, 920 CPU, 8GB DDR3 minne, HD 5750 GPU, 6 SATA-disker, Hardware raidkontrollerkort ++. Har ingen problemer med kapasiteten på min PSU. Eneste problemet med denne og en annen MIST jeg hadde er at de piper under høy last. Stabile og gode, men pipingen er ikke spesielt morsom. På lav last er MIST`en veldig stillegående.

Som en generell kommentar tror jeg at mange overdimmensjonerer strømforsyningen sin.... Ikke det at det gjelder deg ;o)

Kjell Arne

Lenke til kommentar

Byttet strømforsyningen primært grunnet at min gamle Mist 500 watter får nytt liv i min stasjonære pc nr. 2. Har flyttet en del "leftovers" og dermed mer strømkrevende deler over i denne maskinen, og da er nok ikke den orginale 380- watteren tilstrekkelig.

Ergo trengte jeg en ny for min hovedpc og det ble en Corsair HX750 Watt. Selvfølgelig er denne helt overkill for nåværende oppsett, men jeg må jo ta høyde for fremtidige oppgraderinger. Det er ikke utenkelig at det blir nytt hovedkort, i7 prosessor og DD3 etter hvert.

Forøvrig er jeg svært fornøyd med Corsairen - fantastisk kvalitetsfølelse, lavt støynivå og gode kabler. Anbefales!

Mvh. Øystein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...