Gå til innhold

[LØST] Reklamasjonstid på lader/adapter til bærbar PC


svas

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en lader/adapter til en HP bærbar PC som har tatt kvelden. Sansynligvis er det ledningen ut av laderen som har sluttet å fungere. HP sier at "Det kan tyde på brudd i ledningen og er som oftest selvforskyldt og dekkes derfor ikke av garanti eller reklamasjon." Stemmer det med hvordan andre oppfatter forbrukerkjøpsloven?

 

PCen er i underkant av 3 år gammel.

 

HP går med på at garantien er 1 år, mens reklamasjonsretten er 5 år.

Endret av svas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør det ikke være normalt at ledningene på en lader bøyes all den tid PCen er en bærbar og dermed bør være laget for å bli pakket ned og tatt med i PC-bag osv?

 

Jo, men typiske klemskader, og om man bøyer kabelen for mye over et lite område vil kobbertrådene inni rives i stykker.

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er en selvforskyldt skade kjører HP med 5 års reklamasjon på strømadaptere.

 

Hvor går grensen til selvforskylt på et adapter?

 

Har hatt litt problemer med PCen før, skjerm som har blacket ut osv, og da har de alltid vært på pletten. PCen har blitt brukt som hjemme-PC med noen turer ut av huset, men ikke mange, og på langt nær så mange som en vanlig kontor-bærbar. At adapteret skal ta kvelden etter så lite bruk syntes jeg er skuffende. Og et nytt originaladapter koster den nette sum av kr. 700.-, evt $18 på Amazon...

Endret av svas
Lenke til kommentar

Reklamasjonstiden er 5 år, og slik jeg forstår deg så sier også HP det. Det betyr at DERSOM skaden skyldes en produktfeil og ikke uforsvarlig bruk så skal HP dekke kostnadene med ny lader (evt. reparasjon).

 

De vil nok be deg om å sende inn laderen til undersøkelse før de tar en endelig konklusjon om dette skyldes produktfeil. De vil typisk se etter om ledningen eller festepunktene til ledningen viser tegn til å ha blitt kraftig strukket, bøyd eller smeltet. Du kan be om en dokumentert begrunnelse for konklusjonen (typisk bilde og/eller måleresultat + beskrivelse av hva de mener må ha skjedd). Hvis de konkluderer med at det er en produktfeil så skal de betale fraktutgiftene du har hatt for å sende den inn, samt gi deg en ny lader (eller reparere).

 

Når de skriver at slike skader er "oftest selvforskyldt" så tolker jeg det som en advarsel om at de i slike saker ofte finner tegn på selvforskyldt skade. De kan slevsagt ikke vite noe sikkert om at skaden er selvforskyldt uten å undersøke laderen! Hvis du føler deg rimelig sikker på at ledningen ikke har vært utsatt for noe uforsvarlig, så ville jeg tatt utlegget med å sende laderen inn til undersøkelse.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det pleier ikke å være noe behov for å sende inn lader til undersøkelse. Det er heller ikke sånn at HP sier at det som oftest er selvforskyldt. Dersom det er mistanke om brudd i ledning ber man i så fall om et bilde.

 

Og jeg kan bekrefte at HP praktiserer 5 års reklamasjonsfrist på adaptere uten noen nevneverdig "krangling".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...