Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lyst til å lære meg programmering og har sett på de forskjellige språkene og har kommet fram til at det blir C, C++ eller Java. Hvilkene av disse 3 språkene burde jeg starte med? eller burde jeg kanskje starte med noe som er lettere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med C, er at det er nært knyttet mot maskinvaren. Statiske datatyper lærer gode vaner om datatypebruk, navngivning og konvertering. Pekere lærer brukerne om hvordan språkimplementasjoner som python fungerer bak kulissene.

C++ vil jeg derimot ikke si er en god start, ettersom dette er et svært omfattende og til tider komplisert språk.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Fordelen med C, er at det er nært knyttet mot maskinvaren. Statiske datatyper lærer gode vaner om datatypebruk, navngivning og konvertering. Pekere lærer brukerne om hvordan språkimplementasjoner som python fungerer bak kulissene.

C++ vil jeg derimot ikke si er en god start, ettersom dette er et svært omfattende og til tider komplisert språk.

Jeg kan være enig i at det å lære om statiske datatyper er god læring. Men jeg har sett en del nybegynnere slåss med pekere og strenghåndtering i C. Og det er ikke et pent syn. Det er faktisk såpass mye fallgruber med pekerhåndtering iC at det tar fokus fra det som bør være viktig for de som skal lære seg å programmere.

I tillegg er ikke C objekt-orientert, noe jeg mener er viktig å få med seg allerede fra starten.

Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i at det å lære om statiske datatyper er god læring. Men jeg har sett en del nybegynnere slåss med pekere og strenghåndtering i C. Og det er ikke et pent syn. Det er faktisk såpass mye fallgruber med pekerhåndtering iC at det tar fokus fra det som bør være viktig for de som skal lære seg å programmere.

I tillegg er ikke C objekt-orientert, noe jeg mener er viktig å få med seg allerede fra starten.

Må si meg enig i det du sier.

Hva med C#? Objektorientert, enkelt å lære seg, veldokumentert.

En fordel der er at i motsetning til Java og Python, gjør C# forskjell på heap og stack allokerte datatyper (class vs. struct) og i motestning til Python, har C# interfaces.

C# har også lambdauttrykk og closures, samt delegates som fullstendig mangler i Java.

C# har til og med yield return som i Python, og Lanuage Integrated Query som brukes mye for tiden.

Støtter arrays (og i C# 4.0 også tuples), list, linked list, deque, stack, dictionary osv.

I tillegg er pekere støttet for de som ønsker det.

Jeg kan ikke tenke på noen ulemper med C# i læringssammenheng.

Lenke til kommentar

Det finnes mange tutorials på nettet, fant for eksempel en fra MS:

http://msdn.microsoft.com/en-us/beginner/bb308891.aspx

Men ellers ligger det noen forslag i C# kategorien

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1155470

Ihvertfall til trådstarter: Dersom du lærer et språk, er det sjeldent noe vanskelig å flytte til andre språk siden. De fleste språk bygger rundt de samme grunnprinsippene. Noen ting kan dog løses enklere, mer elegant eller raskere i forskjellige språk.

Lenke til kommentar
Hm lurer på om det blir C# da. Forresten vist jeg bruker ca 40-50 timer på dette, hvor mye burde jeg klare å lære på den tiden?

Hvorfor sånn hastverk?

Det som er viktigeste at man begynner og man kan ha det gøy på alle nivåer.

Som postet av Geir handler mere om og få tankegangen rettet inn mot programmering,liker man det blir dette en livstil for mange.

En liten pekefinger etter dagens mas for og lære alt fort.

Teach Yourself Programming in Ten Years

Edit:

Og jeg vet ikke hvorfor python ikke er med på listen din.

He,må bare ha det med da jeg er en stor fan av python.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Lurer egentlig bare på hvor mye jeg burde kunne klare å gjøre etter så mange timer:P

Python hm kanskje, tror du jeg kunne klart å få til mer vist jeg starter med det istedenfor C#?

Og hva kan jeg egentlig bruke Python til?

Endret av Sippe
Lenke til kommentar

Nei.

Og man bør få en aning på å skrive programmer i C# etter 40 timer, men det å lære ett rammeverk (.NET i dette tilfellet) er ikke gjort på den tiden.

Å lære ett programmerinsspråk tar noen dager - å lære ett rammeverk tar ett helt liv.

Poenget er slik jeg ser det i stor grad å ikke ha for høye forventninger. Ikke forvent at du kan lage en Office-klone etter to dager....

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har lyst til å lære meg programmering og har sett på de forskjellige språkene og har kommet fram til at det blir C, C++ eller Java. Hvilkene av disse 3 språkene burde jeg starte med? eller burde jeg kanskje starte med noe som er lettere?

C, selvfølgelig.

W

Lenke til kommentar

Lurer egentlig bare på hvor mye jeg burde kunne klare å gjøre etter så mange timer:P

Python hm kanskje, tror du jeg kunne klart å få til mer vist jeg starter med det istedenfor C#?

Og hva kan jeg egentlig bruke Python til?

Som det allerede er nevnt, så bør du ha kommet et godt stykke på vei på 40-50 timer.

Jeg tror ikke det vil være så stor forskjell på å velge Python fremfor C#.

Python kan brukes til det meste ;) Akkurat som C#. Eller C. Eller C++.

Forslår at du kikker litt på python og C# tutorialene og ser om det er et av språkene som frister mer enn det andre.

Lenke til kommentar

C, selvfølgelig.

W

Det er så at det er greit å kunnet C, men realistisk sett - hvor ofte bruker man det til noe produktivt?

I de aller fleste tilfeller er det bedre verktøy der ute, og man vil som nybegynner gjerne få en følelse av mestring, som fører til mer motivasjon.

Det å stresse seg grønn over pekere er ikke det man trenger når man ønsker å komme i gang på hobbynivå (som regel), men etterhvert er det klart det er viktig å ha ett konsept om. Alt til sin tid, sier nå jeg.

Lenke til kommentar

Det er mange ting jeg vil si C er best egnet til, mye på grunn av kontrollen du har.

En har flere muligheter i C og C++ enn andre høyere-nivå språk, det er ikke til å komme bort ifra.

Men som første språk ville jeg ikke anbefalt C++, heller C fordi det er et enkelt språk å lære seg, men et vanskelig språk å mestre.

Når jeg begynte med C, hadde jeg bare tidligere QuickBasic og Visual Basic 3.0 erfaring, og jeg skjønte ikke en dritt! Men nå som jeg ikke er plaget av tidligere BASIC idioti, så ser jeg at C er egentlig svært enkelt. Det er få ting en må lære seg (ingen objektorientering)

Det eneste som er vanskelig i C, er pekere. Men etter min mening er dette svært sentralt innen programmering, så det er ikke dumt å lære seg først som sist.

Pekere blir brukt bak kulissene i alle språk, så selv om du ikke direkte får bruk for det i andre språk, så er det ikke helt dumt å vite at objekter er pekere.

Jeg ser svært mange som strever med å se forskjellen i for eksempel Visual Basic 9.0 eller C# i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...