Gå til innhold

Overklokke i7 920 til 4Ghz


Anbefalte innlegg

Hei, er helt grønn på dette her. Men har tenkt å overklokke min ny oppsatte PC. Den består av i7 920 + EVGA X58 3X SLI HK + Corsair dominator 3x2gb ram. Den kjøles med Corsair H50 Hydro series. Har kikket litt rundt på div guider for dette. Og finner en haug med tall, endeløse lister og forslag. Og blir litt usikker på hva man skal velge/gjøre. Hadde bare tenkt å få den opp på ca 4Ghz. Og lurer da på om det finnes en liste med innstillinger for dette, en kan følge? Sånn enkelt og greit? Noen som har et tips/forslag? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, er helt grønn på dette her. Men har tenkt å overklokke min ny oppsatte PC. Den består av i7 920 + EVGA X58 3X SLI HK + Corsair dominator 3x2gb ram. Den kjøles med Corsair H50 Hydro series. Har kikket litt rundt på div guider for dette. Og finner en haug med tall, endeløse lister og forslag. Og blir litt usikker på hva man skal velge/gjøre. Hadde bare tenkt å få den opp på ca 4Ghz. Og lurer da på om det finnes en liste med innstillinger for dette, en kan følge? Sånn enkelt og greit? Noen som har et tips/forslag? På forhånd takk!

 

Det er dessverre umulig å gi bestemte innstillinger for å nå 4GHz da hver eneste prosessor er ulik. Hvilket hovedkort du bruker, hvilken hardware revisjon av hovedkortet, og hvilken BIOS du bruker kan også spille inn.

 

Det beste er å prøve seg fram, rett og slett. Men ta små steg. Ikke sett 20x200 med en gang og håp på at ting fungerer. Du vil uansett ikke kunne ødelegge noe, men for å finne en stabil klokk på lavest mulig spenning MÅ man prøve seg fram sakte men sikkert, ta tiden til hjelp og "arbeide" for det.

Lenke til kommentar

Sjekk ut tråden her. Mange fine guider til overklokking av 920 i første posten. Hjalp meg når jeg skulle overklokke :)

Intel Core i7 Tråden

 

Jeg kommer bare inn på en side/forum, på første post. Ser ikke noe til noen overklokkings guide der. Er det noe feil på linken kansje?

Er jo link til "ørten" sider med guider der, pluss det er første posten i en tråde med over 200 sider som omhandler overklokking av i7. Finner du ikke ut av det med hjelp av den tråden + de linkene som er der, så bør du nok heller la CPU gå stock.

Lenke til kommentar

Har selv nylig holdt på med overklokking av samme CPU sammen med samme kjøler, men på et Asus P6T deluxe V2 hovedkort. Har satt den på 3,9GHz og er fornøyd med det.

 

Dette er tallene jeg bruker:

BLK: 195

CPU Ratio: 20 (20*195=3900Mhz)

CPU Voltage = 1,25v

 

Bruker 3DMark06 for å teste om det er stabilt, men det finnes sikkert bedre programmer for å tyne CPUene mer. Som nevnt i postene over er det lurt å ta seg god tid til å teste, og ikke bare kjøre på med hastigheten du ønsker med en gang. Husk at minnehastigheten også påvirkes av BLK. I mange av CPU testene på hardware.no skrives det også om hvordan de har gått fram for å overklokke de forskjellige CPUene.

Lenke til kommentar

Har selv nylig holdt på med overklokking av samme CPU sammen med samme kjøler, men på et Asus P6T deluxe V2 hovedkort. Har satt den på 3,9GHz og er fornøyd med det.

 

Dette er tallene jeg bruker:

BLK: 195

CPU Ratio: 20 (20*195=3900Mhz)

CPU Voltage = 1,25v

 

Bruker 3DMark06 for å teste om det er stabilt, men det finnes sikkert bedre programmer for å tyne CPUene mer. Som nevnt i postene over er det lurt å ta seg god tid til å teste, og ikke bare kjøre på med hastigheten du ønsker med en gang. Husk at minnehastigheten også påvirkes av BLK. I mange av CPU testene på hardware.no skrives det også om hvordan de har gått fram for å overklokke de forskjellige CPUene.

 

Se her ja. Takk takk. Det så enkelt og greit ut. Jeg søkte litt rundt, og fant denne oppskriften: http://www.evga.com/FORUMS/tm.aspx?m=20028

Det er nøyaktig likt oppsettet jeg har. Så det måtte bare prøves.

Jeg kom da opp i 4,5 Ghz. Men fikk ganske så raskt opp BSOD. Sløyfet så den siste innstillingen. Satte også ned PWM fra 1067Khz, til 800. Og siden har det gått greit.

 

I følge EVCA E-LEET, så er jeg oppe i 4,2 Ghz. CPU temp er 42C VREG er 70-80C. Hver enkelt kjærne er på ca 50C. System er på 43C.

 

VREG tempen var oppe i hele 90C, så den satte jeg en ekstra vifte på.

 

Merker godt at systemet er raskere nå.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare kommentere at 3DMark ikke er noe særlig program til å teste om prosessor er stabil. 3DMark gir ingen spesiell belastning på prosessoren. Det stresser i grunn skjermkortet mer (dog tviler jeg på at de nyeste skjermkortene svetter så mye med 06 versjonen av 3DMark de heller).

 

LinX med maksimal mengde tilgjengelig minne for å teste stabilitet på prosessoren, og Furmark eller lignende for å sjekke skjermkort.

 

I tillegg må man teste litt over tid, og ikke bare 10 minutter. 1 time med full LinX vil for eksempel gi totalt forskjellig varmeutvikling fra en runde 3DMark06.

 

 

Men selvfølgelig, forskjellig bruk, forskjellige krav til stabilitet, osv. Så det som er stabilt for noen trenger ikke nødvendigvis være det for deg, og motsatt. Enkelte bryr seg ikke om en krasj i ny og ne, mens andre tester gjerne belastning i 24 timer før dem er fornøyd.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare kommentere at 3DMark ikke er noe særlig program til å teste om prosessor er stabil. 3DMark gir ingen spesiell belastning på prosessoren. Det stresser i grunn skjermkortet mer (dog tviler jeg på at de nyeste skjermkortene svetter så mye med 06 versjonen av 3DMark de heller).

 

LinX med maksimal mengde tilgjengelig minne for å teste stabilitet på prosessoren, og Furmark eller lignende for å sjekke skjermkort.

 

I tillegg må man teste litt over tid, og ikke bare 10 minutter. 1 time med full LinX vil for eksempel gi totalt forskjellig varmeutvikling fra en runde 3DMark06.

 

 

Men selvfølgelig, forskjellig bruk, forskjellige krav til stabilitet, osv. Så det som er stabilt for noen trenger ikke nødvendigvis være det for deg, og motsatt. Enkelte bryr seg ikke om en krasj i ny og ne, mens andre tester gjerne belastning i 24 timer før dem er fornøyd.

 

 

Linx synes jeg er tull fordi INGEN programmer klarer å kjøre cpuen like hardt som det. Prime i 30 minutter er godt nok synes jeg. Noen liker å ha linx i 1 år, og noen liker å ha systemet stabilt nok til at det ikkje feiler i programmer og spill.

Lenke til kommentar

Jepp, som jeg nettopp skrev. Folk har forskjellig oppfatning av hva som er stabilt ;)

 

Siden LinX kjører prosessoren hardere enn noe annet så har man jo sånn sett en "garanti" på at ingen andre applikasjoner eller spill vil krasje, hvis ikke LinX gjør det :) I alle fall på grunn av prosessor. Skjermkort eller andre deler av systemet kan selvfølgelig fortsatt ha feil, men de får heller testes på andre måter.

 

I tillegg så vet man at hvis temperaturen etter en skikkelig runde LinX er bra nok, så vil man aldri oppnå varmere temperatur enn det.

Lenke til kommentar

Har prøvd disse innstillingene jeg fant i guiden. Men opplevde noen veldig høye temp verdier. Helt opp mot 102 grader. På en av kjærnene. Syntes det så litt velt høyt ut, og valgte å stoppe testen. Bare lurer på hva innstillinger som kan redusere temp, og samtidig holde opp mot 4Ghz? Det virker ellers som om hele pc kabinettet gjør at varmen holder seg, enda det er full rulle på alle 5 vifter. Må kansje gå over til full vannkjøling?

Lenke til kommentar

Jeg har da testet litt med diverse innstillinger, og testet stabiliteten med 30 min i LinX. Jeg har gått ned fra 3,9GHz til 3,8GHz. Fant fort ut at LinX er krevende for CPUen og at de gamle innstillingene mine ikke holdt.

 

Hovedkort: Asus P6T deluxe v2

CPU: Intel i7 920

Minne: Corsair Dominator GT DDR3 1866MHz

CPU Kjøler: Corsair H50

 

CPU:

BLK: 190

CPU Ratio: 20 (20*190=3800Mhz)

CPU Voltage = 1,288v

 

Minne:

QPI/DRAM Voltage: 1,61250v

DRAM BUS Voltage: 1,66v

Hastighet: 1900MHz

Timing: 7-8-7-20

 

Max temp CPU etter 30min med LinX

Core #0: 82

Core #1: 81

Core #2: 80

Core #3: 77

 

kjellernn:

For å få ned tempen må du gå ned på spenningen over CPUen, men dette vil også gjøre systemet mer ustabilt.

Endret av Frezz
Lenke til kommentar

Her har jeg sakset meg selv fra en annen tråd om Core i7:

 

"Temperaturer før Indigo Extreme: 78 - 76 - 75 - 72 (romtemp 24 grader), 1 vifte på radiatoren, 1,223 vCore under load og 175x22 (3840 MHz).

Temperaturer etter IE: 73 - 71 - 71 - 69 (ellers samme som over)."

 

Dette er LinX load temperaturer. Skal man sammenligne temperatur må man f.eks. vite hvor varmt det er i rommet. En temperatur i seg selv sier ingenting da det kan være 15 grader i rommet, eller 30 grader i rommet. Dette er maks kjernetemperatur etter 64bit LinX kjørt med max problemsize (use all memory, jeg har 6GB). Jeg bruker også Corsair H50, og en Noctua 1300rpm 120mm vifte på radiatoren. Samt Indigo Extreme kjølepad istedenfor kjølepasta. Alt står i et Lian Li PC-P80B med alle stock viftene på minimum.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Jeg vil bare kommentere at 3DMark ikke er noe særlig program til å teste om prosessor er stabil. 3DMark gir ingen spesiell belastning på prosessoren. Det stresser i grunn skjermkortet mer (dog tviler jeg på at de nyeste skjermkortene svetter så mye med 06 versjonen av 3DMark de heller).

 

LinX med maksimal mengde tilgjengelig minne for å teste stabilitet på prosessoren, og Furmark eller lignende for å sjekke skjermkort.

 

I tillegg må man teste litt over tid, og ikke bare 10 minutter. 1 time med full LinX vil for eksempel gi totalt forskjellig varmeutvikling fra en runde 3DMark06.

 

 

Men selvfølgelig, forskjellig bruk, forskjellige krav til stabilitet, osv. Så det som er stabilt for noen trenger ikke nødvendigvis være det for deg, og motsatt. Enkelte bryr seg ikke om en krasj i ny og ne, mens andre tester gjerne belastning i 24 timer før dem er fornøyd.

 

 

Linx synes jeg er tull fordi INGEN programmer klarer å kjøre cpuen like hardt som det. Prime i 30 minutter er godt nok synes jeg. Noen liker å ha linx i 1 år, og noen liker å ha systemet stabilt nok til at det ikkje feiler i programmer og spill.

 

Ikke for å lage en lang diskusjon ut av dette, men det at prime er stabilt i 30 min sier deg ikke noe annet enn at maskinen i alle fall ikke er ekstremt ustabil :-) Er greit at maskinen er stabil selv ved noen timers spilling og selv om romstemperaturen øker noen grader. Om man "bare" kjører prime, så blir heller ikke kassa oppvarmet av skjermkort, slik den blir under "normale" forhold, selv om det er "usannsynlig" at CPU brukes 100%.

Lenke til kommentar

Jeg har da testet litt med diverse innstillinger, og testet stabiliteten med 30 min i LinX. Jeg har gått ned fra 3,9GHz til 3,8GHz. Fant fort ut at LinX er krevende for CPUen og at de gamle innstillingene mine ikke holdt.

 

Hovedkort: Asus P6T deluxe v2

CPU: Intel i7 920

Minne: Corsair Dominator GT DDR3 1866MHz

CPU Kjøler: Corsair H50

 

CPU:

BLK: 190

CPU Ratio: 20 (20*190=3800Mhz)

CPU Voltage = 1,288v

 

Minne:

QPI/DRAM Voltage: 1,61250v

DRAM BUS Voltage: 1,66v

Hastighet: 1900MHz

Timing: 7-8-7-20

 

Max temp CPU etter 30min med LinX

Core #0: 82

Core #1: 81

Core #2: 80

Core #3: 77

 

kjellernn:

For å få ned tempen må du gå ned på spenningen over CPUen, men dette vil også gjøre systemet mer ustabilt.

 

Ok, ja her har jeg jo noe å prøve på. Det er bra, da har jeg litt å forholde meg til. Ellers så virker det som en litt rar måte å innstallere denne H50 kjøleren på. Med det som står i manualen, så blåser man kald luft på radiatoren, greit nok. Men luften blir så blåst videre inn i kabinettet. Det vil si at man blåser varm luft inn. Dette synes jeg virker litt teit/bakvendt. Så jeg tenker nå å sette radiatoren på utsiden, slik at varmluften ikke kommer inn igjen. Og da med vifte både foran og bak.

Ellers skulle jo nesten pc kabinettet vært lagd av hønsenetting. Slik at det ble ordentlig utlufting. Sånn på sommeren, vil det jo bli temmelig varmt i systemet, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

...

Minne:

QPI/DRAM Voltage: 1,61250v

DRAM BUS Voltage: 1,66v

Hastighet: 1900MHz

Timing: 7-8-7-20

...

Det var voldsom høy QPI volt! Maximum anbefalt QPI er vel 1.35v i følge intel. Hadde ihvertfall holdt meg langt under 1.5v QPI. På noen kort så må man faktisk bruke nøyaktig riktig QPI volts, for høye verdier vil gi ett ustabilt system, akkurat som for lave verdier

Lenke til kommentar

jeg vil overklokke min i7 - 950 samt sette på litt mere futt på mitt 5970.

Vil også sette på 1600 mhz på mine rambrikk (står på auto i BIOS), men da må jeg vel sette opp volt o.l. men jeg tørr ikke av frykt for at alt skal gå til H.

 

prøvd å titte litt påpå slike noob rettningslinjer, men det blir litt for mye lesing.

føler slikt blir lettere om man ser det bli gjort en gang(live, med enkle forklaringer) og så prøve selv.

 

kan man klokke i7 - 950 mer en 920 , eller er det same shit different wrapping?

Lenke til kommentar

Same shit, different wrapping. 950 skal vel i teorien være binnet bedre, men det er uansett bare sånn at den garantert klarer 950-hastigheter, noe som alle 920er også klarer. Det er samme arkitekturen.

950 har vel 22 i MP og 920 har vel 21. Det er jo en forskjell som kan gjøre det lettere å overklokke. Man slipper å ha så høy bclk.

 

 

 

 

 

Selv synes jeg det er digg å ha unlocka MP  :mrgreen:

 

 

Lenke til kommentar

...

Minne:

QPI/DRAM Voltage: 1,61250v

DRAM BUS Voltage: 1,66v

Hastighet: 1900MHz

Timing: 7-8-7-20

...

Det var voldsom høy QPI volt! Maximum anbefalt QPI er vel 1.35v i følge intel. Hadde ihvertfall holdt meg langt under 1.5v QPI. På noen kort så må man faktisk bruke nøyaktig riktig QPI volts, for høye verdier vil gi ett ustabilt system, akkurat som for lave verdier

 

Ved å la hovedkoret overklokke minnet selv, settes QPI/DRAM V. til 1,6v. Intel skriver at DRAM BUS V. ikke skal overstige 1.65v for å ikke ødelegge CPUen, men har ikke lest noe om QPI/DRAM. Så jeg har gått ut i fra siden hovedkortet selv bruker en så høg verdi ved overklokking, så er vel det riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...