Gå til innhold

Hva er Garanti?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan noen av dere "grauthuer" som tror dere har alle rettigheter når dere har kjøpt dere nytt datautstyr forklare meg forskjellen på

 

Garanti og Reklamasjon ??

 

Hvilken feil faller innunder disse to "kategoriene"?

 

"jeg jobber med retur,service,forsikring,garanti og reklamasjonssaker hver eneste dag!" "

 

Fint at vi da har en smarting som deg her.

 

art

Lenke til kommentar
Det virker som om flere brukere her på forumet ødelegger hardware på "uskyldig" vis. Så skriker de opp om garanti etc. Klager og syter. Kan man ikke bade sammen med pc'n? Hallo! Garanti gjelder for fabrikasjonsfeil. Hvis noen skulle være i tvil. Oi! jeg datt oppi pc'n jeg gitt - hey den funker ikke! Jeg vil klage!

 

Prøvde meg med denne på " Åpen diskusjon ". Det fenget ikke helt. :lol: Dette med garanti er tydeligvis veldig vanskelig å forstå.

 

" Jeg har ikke gjort noe galt, aldri ". Hørt den før ERaZeR_ :lol:

Lenke til kommentar
Garanti og Reklamasjon ??

 

Hvilken feil faller innunder disse to "kategoriene"?

 

Feil på vare som følge av produksjonsfeil ( IKKE SELVFORSKYLT ) = Garanti f.eks. 2 år

 

Klage på feil utover garantitid f.eks. 2-5 år = Reklamasjon :yes:

 

Et par eksempel:

* Kjeks i DVD-spiller = IKKE GARANTI

* Virus på pc = IKKE GARANTI

 

:p

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke noen forskjell på ting som havner under garanti eller reklamasjon. Men garantien kan dekke flere ting en det som er lovbelakt i kjøpsloven.

Et lite tips!

I kjøpsloven er det faktisk ingen ting som heter garanti, her er det kun snakk om reklamasjonsrett. Denne varierer fra 2-5år avhengig av påtenkt varihet på produkt.

Garanti derimot er noe som selger/leverandørene gir, noe som går ut over reklamasjonsretten. Den vil variere fra leverandør til leverandør.

 

Ved kjøp etter 1 juli 2002, så står forbruker enda sterkere.

Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny.

 

Ansvaret for garanti/reklamasjon er med dette skjøvet over på selger, ikke leverandøren som det var før.

 

Det største problemet vi som forbrukere har idag, er faktisk at veldig mange butikker ikke er klar over hvilke rettigheter vi har fått!

Det er mange butikk ansatte som trenger en god oppfriskning på dette området!

 

Når det gjelder eksempler så er det lettere å ta ting som ikke går inn under reklamasjon/garanti. Hvis du ikke har en spesielt god garanti da!

Slagskade, overspenning, generelle bruker feil (eks: monterings feil osv)!

 

Husk at garanti bestemelsene er forskjellige for hvert eneste produkt, ta å les litt på garantibestemelsene til produktene så ser du det!

 

:smile: trikks.

Lenke til kommentar

Ved kjøp etter 1 juli 2002, så står forbruker enda sterkere.

Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny.

 

Tullball ... lest VG igjen nå da? VG dreit jo til de grader på leggen da den loven kom i fjor sommer. Skrev at man nærmest kunne gå inn i butikken og peke på det man ville ha, og så fikk det. " 20"ern min er ødelagt ... da tar jeg den 52"ern din som erstatning jeg..." <-- klart det der bare er vrøvl og fyllerøre.

 

Selger kan, som før, forsøke å reparere produktet inntil to ganger for samme feil, før du kan med lov i hånd heve kjøpet, få prisavslag eller kreve nytt produkt.

Hvis reperasjonen tar mer enn en uke, er selger pålagt å stille et erstatningsprodukt til rådighet for deg. Det produktet trenger ikke være det samme, men skal dekke basisfunsjonene som du kan gjøre med ditt produkt. Om du leverer inn en 52" TV, er det ingen plasser det står at du skal få låne en ny 52". Selger kan godt gi deg en liten Mono 20", siden du får fremdeles dekket basisbehovet med 20"ern ... som er å se på TV.

 

Gjør han ikke det innen en uke, SÅÅÅ kan du kreve å få nytt produkt. Men det er et unntak; om det skulle påløpe selger "urimelige" kostnader å gi deg et utlånsprodukt, kan han med loven i hånd nekte å både gi deg et utlånsprodukt OG gi ny vare, selv om reperasjonen tar mer enn en uke.

 

Om produktet må inn til service for tredje gang for samme feil kan du som sagt kreve å få nytt produkt, prisavslag eller heve kjøpet. Om det er forskjellige feil for hver gang, så sitter du like kjipt i det fremdeles.

 

Som nevnt tidligere i denne tråden; begrepet garanti er ikke definert til noe mer enn "en ordning som gir forbrukeren bedre rettigheter enn det kjøpsloven allerede gir." Hva som måtte ligge i dette er helt og holdent opp til hver butikk/leverandør/produsent... og det er egentlig ganske sjeldent at garantien har mye å si... kjøpsloven ordner som regel opp uansett, siden garantiene er bortimot ubrukelige. En del av dem kan neppe kalles garanti engang, siden du får samme/bedre rettigheter via kjøpsloven.

Lenke til kommentar

Ved kjøp etter 1 juli 2002, så står forbruker enda sterkere.

Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å fremskaffe en ny (for eksempel at varen ikke lenger produseres), eller at det vil medføre en urimelig kostnad å fremskaffe en ny.

 

Tullball ... lest VG igjen nå da? VG dreit jo til de grader på leggen da den loven kom i fjor sommer. Skrev at man nærmest kunne gå inn i butikken og peke på det man ville ha, og så fikk det. " 20"ern min er ødelagt ... da tar jeg den 52"ern din som erstatning jeg..." <-- klart det der bare er vrøvl og fyllerøre.

.

 

Jeg tror du skal gjøre tre ting jeg!!

1. Les hva som står på siste linje som du refererer til!

2. Sette deg ned å lese kjøpsloven skikkelig!

3. Ta kontakt med forbrukerrådet!

 

Det står klart å tydelig i loven at du som forbruker kan kreve bytte-reperasjon-prisavslag-heving hvis varen har større mangler. Det står også at det er du som kjøper som skal velge dette ikke selger!

Å trekke inn det som sto i VG er jo bare tull.

Du har kun krav på samme eller tilsvarende produkt, dette blir for dumt.

Dette gjelder ting som feks. tv`n eller mobiltelefonen.

Det vil si streiker tv`n din "eks loddefeil=produksjonsfeil" så kan du kreve nytt samme eller tilsvarende tv.

Videre så er det nå ved varer som er innen for 6 mnd gamle, selger som må påvise at feilen ikke dekkes av reklamasjonen/garantien. Dette er fordi feilen/mangelen da regnes som produksjonsfeil. Dette er nytt!

Ved ting som har stor verdi og som taper seg i verdi fort så er reglene litt anderledes.Dette er ting som båter,biler og motorsykkler.

 

Selger kan, som før, forsøke å reparere produktet inntil to ganger for samme feil, før du kan med lov i hånd heve kjøpet, få prisavslag eller kreve nytt produkt.

Dette er ikke riktig les §34 eller kontakt forbrukerrådet!

Det er videre riktig det med utlån og basisbehov.

Det virker for meg som du jobber i en butikk siden du svarer slik du gjør.

Gjør du det så bør du lese det lille blå hefte som dere har fått i posten i forbindelse med ny kjøpslov 1 juli 2002.

 

Forbrukerrådet kan også hjelpe både selger og kjøper i slike saker, er mann usikker så ta en telefon!

 

:wink: trikks.

Lenke til kommentar

M.a.o.

 

Garanti gis av produsent/inportør/butikk og er ikke lovpålagt. Det trenger altså ikke være garanti på et produkt.

Reklamasjon er lovpålagt og reguleres gjennom kjøpsloven. Denne kommer ingen forhandlere unna.

 

Til trådstarter. Hvorfor spør du? Som du har skrevet i en annen tråd så jobber du med dette, så derfor bør du kunne det. Har du kanskje ikke så mye peiling som du prøver å gi uttrykk for (gjennom å si at det er jobben din), eller skal du bare disse dem som svarer feil?

Lenke til kommentar
Garanti er noe leverandør/produsent kan gi, & som skal dekke mer enn hva kjøpsloven gjør. For at det skal være lovlig å kalle det garanti, må det altså være bedre enn hva du har ifølge loven. Kjøpslov gjelder uansett om det er gitt en garanti eller ikke.

 

Helt riktig!!

Lenke til kommentar
Garanti er noe leverandør/produsent kan gi, & som skal dekke mer enn hva kjøpsloven gjør. For at det skal være lovlig å kalle det garanti, må det altså være bedre enn hva du har ifølge loven. Kjøpslov gjelder uansett om det er gitt en garanti eller ikke.

 

Ja dette er helt riktig. :yes:

 

Likevel tror jeg ERaZeR_ også tenker på hvilke situasjoner, folk kan kreve garanti/reklamasjon/rettigheter i.flg. kjøpslov osv. Selger har rett til å få bedømme årsaker til feil/skade. Bevisbyrden ligger også hos selger. Kan det bevises feil bruk, uforsiktighet o.l., har kunden ikke krav på de nevnte rettigheter.

 

:p

Lenke til kommentar

 

Selger kan' date=' som før, forsøke å reparere produktet inntil to ganger for samme feil, før du kan med lov i hånd heve kjøpet, få prisavslag eller kreve nytt produkt. [/quote']

Dette er ikke riktig les §34 eller kontakt forbrukerrådet!

Det er videre riktig det med utlån og basisbehov.

Det virker for meg som du jobber i en butikk siden du svarer slik du gjør.

Gjør du det så bør du lese det lille blå hefte som dere har fått i posten i forbindelse med ny kjøpslov 1 juli 2002.

 

Forbrukerrådet kan også hjelpe både selger og kjøper i slike saker, er mann usikker så ta en telefon!

 

Trur diverre at Trikks gløymer det samme som ein god del ikkje ser når dei tolker den nye kjøpsloven:

"Viss ikkje større omkostining for selger" denne gjeld både på avhjelp og låneprodukt.

Også når media har tatt opp (TV2 hjelper deg o.l) blir denne sett vekk frå.

så når utdanna journalister ikkje får den med seg, kan ein vel ikkje forvente at vanlige forbrukere får det med seg.

 

sitat frå forbrukerrådet (link frå trikks)

eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen.

 

Her står det jo svar på kvitt (kortid skal selger ha krav på å reparere?

hovudregel => viss ikkje store omkostingar for selger.

samme feil 2 ganger (ulike feil sorry sam)

 

Det med omkosting blir tolka ein har meir arbeidsrom med eit kjøp til 5000 enn 500,-

Eks. telefon til 5000,- har større fortjeneste sum messig dermed kan ein dekke tapet med å låne ut ein ny telefon i det første salget.

Ein telefon til under 1000,- vil verditapet på ein ny lånetelefon vere større enn fortjenesta på det originale salget.

sjølv om det er samme telefon som blir gitt ut som den som blir levert inn.

 

Men ein ting som ikkje kjem så tydeleg fram men står det også er at produktet må inn ein 3. gong for å bekrefte at det er samme feil og at kunde skal kunne heve kjøpet. Dermed er det ikkje mulig å komme inn å sei "eg skal ha ny telefon denne er samme feil med som sist".

 

Forbrukderrådet har sagt at dei og elektronikkbransjen har svært ulike tolkningar på den nye kjøpsloven.

 

då trur eg at eg har fått sagt mitt

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Til Jankee77!

Les hva som jeg skrev i første innlegg, som også "ufo" siterte så vil du se at jeg har faktisk fått det med meg. Men det er ett punkt i den nye loven som er spesielt!!

Det står faktisk at mangler som oppstår innen 6 måneder regnes som produksjonsfeil, hvor det blir selgers oppgave å finne ut om det er en produksjonsfeil eller brukerfeil.

 

Når det gjelder selgers rett til å reparere feilen så står det! "ref:lovdata"

(2) Kjøperen kan kreve omlevering når mangelen er vesentlig. Dette gjelder ikke dersom det foreligger hindring eller misforhold som nevnt i § 23. Omlevering kan heller ikke kreves når kjøpet gjelder en ting som foreligger ved kjøpet og har slike egenskaper at den ut fra partenes forutsetninger ikke med rimelighet kan erstattes med en annen.

 

Med andre ord! varer som er serieproduserte som feks mobiltelefoner,tv,komfyrer osv skulle ikke by på noe problem å bytte. Ikke kostnadsmessig heller, garanti skal dekkes av produsent.

Skulle det feks være en B-vare, så stiller saken seg anderledes da det er ting som foreligger ved kjøpet, hvor det vil være vanskelig å finne en lik B-vare.

 

NB! Det er vært å legge merke til at det står ved større mangler da!

Et eks du har hatt en komfyr i 4 mnd, 2 plater slutter å virke så regnes dette som en større mangel , hvor du faktisk nå kan be om en ny. Selvfølgelig etter at feilen er konstantert som produksjonsfeil.

 

At forbrukerrådet og elektronikkbransjen har forskjellige tolkninger er vel ikke så veldig rart, da denne loven koster bransjen mye ekstra.

 

Jeg har ikke noe problem i å skjønne at denne loven gjør det vanskelig for butikkene/selgerne da alt ansvar blir skjøvet over på dem. Har jobbet i ett par år i Elkjøp med ansvar for data/mobil service så jeg vet hvordan det kan være! :yes:

 

Til opplysning så kan det av bransjen være lurt å bruke forbrukerrådet, jeg brukte di flere ganger i min tid i Elkjøp, siden det er di du vil møte i en tvist!

 

:) trikks

Lenke til kommentar

Håper noen kan komme med råd til dette problemet mitt:

 

Kjøpte en Siemens S55 (mobiltelefon) i februar i år, og har hatt store problemer med at knapper henger seg eller setter seg fast, og nå er det slik at to knapper fungerer ca 1 av 100 ganger jeg trykker på dem.

 

Stakk innom Mobildata for å reklamere på dette, men han sa at det var lang kø på å få reparert den. De hadde hatt to telefoner liggende inne til rep. i 3 uker, så for meg kunne det ta veldig lang tid.

 

Hva slags rettigheter har jeg her?

Kan jeg kreve en lånetelefon? S55 er en meget god og relativt dyr telefon. Kan jeg nekte å få en billig og dårligere telefon som lånetelefon?

 

Siden de sier at det tar så lang tid å få reparert den, er det noen muligheter for å kreve å få ny?

 

Håper noen kan hjelpe meg. Er kjipt å ha betalt 2,5 høvdinger for noe som ikke fungerer som det skal.

Lenke til kommentar

Hvis du godtar reperasjon, så kan du kreve lånetelefon hvis du er avhengig av det ja. Ikke forvent å få låne en S55, en billig telefon dekker dine basisbehov!! Nemlig ringe/sms.

 

Har feilen vært der fra starten eller er det noe som har kommet?

Dette avgjør vilke rettigheter du har!!

 

Hvilket verksted bruker mobildata da? Normalt i min tid tok reperasjon av siemens litt over 1 uke!! Det var ca 2 år siden da!!!

Lenke til kommentar

De bruker Zodiac. Feilen kom etter kort tids bruk.

 

En billig dårlig telefon, feks. en Nokia 3310 dekker ikke mine basisbehov.

 

Det var en grunn til at jeg kjøpte en dyr telefon. Fordi jeg kan sjekke og sende mail, koble laptop'en til internett via bluetooth med gprs, bruke bluetooth headset, bruke den til å huske avtaler (dette bruker jeg hver eneste dag, ergo et basisbehov) og jeg har mulighet til å lagre mange sms og kontakter i telefonboken (kan da lagre mobilnummer, jobbnummer, email, url m.m.). Bluetooth til å overføre filer til pc er også et must.

 

Dekker en billigtelefon mine basisbehov?

 

Bør jeg godta at det skal ta en måned eller mer å få reparert telefonen min?

Lenke til kommentar

Bør jeg godta at det skal ta en måned eller mer å få reparert telefonen min?

Du kan vel ikke gjøre så mye annet enn å godta det, så sant butikken tilbyr deg lånetelefon. Står ikke skrevet noen plass at du skal låne en telefon som er lik den du har i dag. Det eneste som står er at du har krav på å få låne en telefon imens din er inne til reparasjon, dersom reparasjon tar over en uke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...