Endre Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Tviler ikke på at han pakket de bra etter alle de skrekkhistoriene om moste elementer jeg serverte han. Aktivdeling er fine saker. Hva slags filter har du? Å bygge med adskilte kasser er ingen dum idé, det hindrer ofte en del resonanser i mellomtonen. Skal du ha et litt enklere delefilter så tror jeg 12 dB per oktav er best. Da bør du dele ved 2500 hz eller høyere. Så er det baffelstep kompensasjon da, det er noe av det vanskligste innenfor høyttalerbygging. Nettopp fordi det er så vanskelig tar mange å hopper over det, men det er nødvendig for best resultat. Jeg må tenke litt mer på det der. Du kan selvsagt spørre Eltek om de kan designe et til deg. Aller best blir det om du tar med elementene til eltek så de får målt de, da får du et skreddersydd resultat. (men da bli det fort dyrt) Men ikke stol blindt på alt Eltek koker ihop. Av og til virker det som om de har det litt travelt. Dessuten passer ikke alltid det de lager til DIN smak. Jeg synes feks å høre på exact, superexact og xls subbene deres er like underholdene som å se prøvebildet på svensk tv. Men de har til gjengjeld andre høyttalere som er gode da. Har ikke noe filter enda, men vurderer et av Emblas filtere, eller å prøve å lage et slikt. Jeg har ikke funnet noen andre aktuelle filtere til en ok pris, vet du om noen kanskje? Jeg skal spørre Eltek hvor mye de tar. Ettersom dette er de første mer eller mindre selvdesignede høyttalerne jeg bygger, er jeg fornøyd så lenge jeg får et brukbart resultat, ihvertfall i første omgang. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Har ikke noe filter enda, men vurderer et av Emblas filtere, eller å prøve å lage et slikt. Jeg har ikke funnet noen andre aktuelle filtere til en ok pris, vet du om noen kanskje? Akkurat det filteret holder jeg på å bygge til bassdelen av mine aktive høyttalere. Kostnadene uten strømforsyning og kretskort havner på rundt 450-600 kr, avhengig av kvaliteten og nøyaktigheten på komponentene. Totalt sett regner jeg med at dette blir en del bedre enn emblas, til en litt billigere pris, men ulempene er utseende og all tiden man må bruke. Det finnes mange aktive filtere ute på nett, men de fleste er ganske like. Jeg vet om folk som har bygd dette filteret og ble strålende fornøyd, så da valgte jeg det og. Jeg skal spørre Eltek hvor mye de tar. Ettersom dette er de første mer eller mindre selvdesignede høyttalerne jeg bygger, er jeg fornøyd så lenge jeg får et brukbart resultat, ihvertfall i første omgang. Er du bare ute etter et brukbart resultat, så kan man jo gjøre det enkelt. Et enkelt delefilter trenger ikke være dårlig. Antageligvis kan du få ut nærmere 90% av potensialet. Siden du skal ha aktiv filtring på bassen så blir det enda enklere å få et bra resultat. Så jeg ville valgt å dele mellom mellomtone og diskant ved 2500 hz med et 12 dB filter og dempet diskanten noe. Ved å gjøre bassens baffel 38,5 cm bred og bruke 300 hz som delefrekvens, vil man ved hjelp av den aktive filtringen og romplasering få en brukbar baffelstep kompensasjon. Du vil få en liten "hengekøye" på kanskje 1-2 dB fra ca 4-500 hz til rundt 1-1,2 khz. Men det er ikke så farlig, det er svært lite hørbart i de fleste tilfeller. Faktum er at flere "dyre" høyttalere har lignende "hengekøyer". Lenke til kommentar
Endre Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Akkurat det filteret holder jeg på å bygge til bassdelen av mine aktive høyttalere. Kostnadene uten strømforsyning og kretskort havner på rundt 450-600 kr, avhengig av kvaliteten og nøyaktigheten på komponentene. Totalt sett regner jeg med at dette blir en del bedre enn emblas, til en litt billigere pris, men ulempene er utseende og all tiden man må bruke. Det finnes mange aktive filtere ute på nett, men de fleste er ganske like. Jeg vet om folk som har bygd dette filteret og ble strålende fornøyd, så da valgte jeg det og. Har ikke bygget noe slikt før, hvordan er det som et nybegynnerprosjekt? Lurer på å bygge en GainKlone til å drive toppen, dette er vel enda enklere. Er du bare ute etter et brukbart resultat, så kan man jo gjøre det enkelt. Et enkelt delefilter trenger ikke være dårlig. Antageligvis kan du få ut nærmere 90% av potensialet. Siden du skal ha aktiv filtring på bassen så blir det enda enklere å få et bra resultat. Så jeg ville valgt å dele mellom mellomtone og diskant ved 2500 hz med et 12 dB filter og dempet diskanten noe. Ved å gjøre bassens baffel 38,5 cm bred og bruke 300 hz som delefrekvens, vil man ved hjelp av den aktive filtringen og romplasering få en brukbar baffelstep kompensasjon. Du vil få en liten "hengekøye" på kanskje 1-2 dB fra ca 4-500 hz til rundt 1-1,2 khz. Men det er ikke så farlig, det er svært lite hørbart i de fleste tilfeller. Faktum er at flere "dyre" høyttalere har lignende "hengekøyer". Så bred baffel? Hadde tenkt å ha den smalere... Mellomtonen bør vel også dempes ifh. til basse; bassene har 88dB følsomhet, mellomtonene har 91. Vil forslaget i Eltek-katalogen være et bra utgangspunkt? Hva med impedanskorreksjon? Er dette nødvendig til bassen som har dette SD magnetsystemet? Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Det er et ganske greit nybegynnerprosjekt, men du må tenke på hva du skal bruke som strømforsyning. Det er enklere å bygge delefilteret enn en gainklone. Det vansklige med gainklone er dimensjonering av kjøleribbe og å lage strømforsyningen. Men det er ikke så vanskelig det heller. Særlig ikke hvis du har tilgang til akkurat de samme delene som er brukt i en av de mange gainklonene som flyter rundt på nettet. Vil du lære alt det du trenger å vite om gainklone (og alt du IKKE trenger å vite) så er det denne tråden du skal lese. (tar et par år å lese den ) 38,5 cm bred baffel er ikke så veldig bredt, skal du ha den særlig smalere blir kassa ganske dyp eller høy. Hvis du absolutt ønsker smalere baffel kan du øke delefrekvensen til 350 hz og bruke 33 cm frontbaffel. Høyere enn dette anbefaler jeg ikke å dele bassen. Hvis du bruker den alternative utgangsbufferen til det aktive delefilteret, kan du øke effekten til bassen slik at du ikke trenger å dempe mellomtonen. Elteks forslag til demping av høyttalere er greie nok, diskanten bør deles en eller muligens to dB. Det beste er å prøve begge deler, det er ikke særlig dyrt. Impendanskorreksjon er egentlig ikke være så veldig nøye i dette tilfellet. Å korrigere bassen har som oftest flere ulemper enn fordeler, og både mellomtonen og diskanten deles såpass høyt over fs at impendansen skulle bli ganske jevn. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 12. juni 2003 Del Skrevet 12. juni 2003 Det er et ganske greit nybegynnerprosjekt, men du må tenke på hva du skal bruke som strømforsyning. Det er enklere å bygge delefilteret enn en gainklone. Det vansklige med gainklone er dimensjonering av kjøleribbe og å lage strømforsyningen. Men det er ikke så vanskelig det heller. Særlig ikke hvis du har tilgang til akkurat de samme delene som er brukt i en av de mange gainklonene som flyter rundt på nettet. Vil du lære alt det du trenger å vite om gainklone (og alt du IKKE trenger å vite) så er det denne tråden du skal lese. (tar et par år å lese den ) Hehe, har lest endel på diyaudio, og begynt på den tråden der flere ganger. Nå få jeg vel ta meg tid til å lese hele dritten. 38,5 cm bred baffel er ikke så veldig bredt, skal du ha den særlig smalere blir kassa ganske dyp eller høy. Hvis du absolutt ønsker smalere baffel kan du øke delefrekvensen til 350 hz og bruke 33 cm frontbaffel. Høyere enn dette anbefaler jeg ikke å dele bassen. Har ikke så god plass, høy og dyp går greit, men vil ha den ganske smal. Har baffelbredde kontra delefrekvens mye å si? Har tidligere hørt at den skal være smal, dette gjelder kanskje diskant/mellomtone. Hvis du bruker den alternative utgangsbufferen til det aktive delefilteret, kan du øke effekten til bassen slik at du ikke trenger å dempe mellomtonen. Elteks forslag til demping av høyttalere er greie nok, diskanten bør deles en eller muligens to dB. Det beste er å prøve begge deler, det er ikke særlig dyrt. Impendanskorreksjon er egentlig ikke være så veldig nøye i dette tilfellet. Å korrigere bassen har som oftest flere ulemper enn fordeler, og både mellomtonen og diskanten deles såpass høyt over fs at impendansen skulle bli ganske jevn. Får vel prøve meg på et slikt filter, men jeg er litt usikker på hvilke komponenter jeg skal bruke. Ang. strømforsyning; denne er den som blir anbefalt, den er vel grei? Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Det med at baffelen skal være smal er mest en misforståelse, det er ikke bevist at det har noe spesielt å si for lydkvaliteten. Men det ser utvilsomt penere ut med en "slank" høyttaler. Hadde i farten glemt at du skulle ha to separate volum med forskjellig baffelbredde. Da bør du dele bassen ved 350 hz, og sørge for at bassbaffelen er MINDRE enn 33 cm bred. Da er det baffelbredden til mellomtone og diskant delen man bør tenke på. Denne bør være så bred som du synes du kan lage den ut ifra praktiske og utseendemessige hensyn. Hvis du vil lese hva fenomenet dreier seg om er denne artikkelen bra. Av erfaring vet jeg at å dele bassen nærmest mulig baffelstepens f3 og å gi en" boost" til bassen, gir et bra resultat. Spesielt hvis du plasserer høyttaleren nærme bakeveggen. En enda enklere løsning er å bare plassere høyttaleren helt inntil bakveggen, men da bør høyttaleren ikke være så dyp. Du kan jo selvsagt også lage en passiv eller aktiv kompensasjon, men den aktive blir jo dyr og den passive er ikke helt billig den heller. Den passive vil dessuten ødelegge noe av vitsen med aktiv deling mellom bass og mellomtone. Det powersupplyet er forsåvidt greit, men det er noen ulemper. For det første så må du kjøpe kretskortet skal du få det siste designet. Det første designet som ligger på siden har endel støy på grunn av at det bruker switchede regulatorer, han sier selv at han har klart å fjerne den støyen i den nye versjonen. Det andre er at jeg har ikke greid å finne en 100% passende ac-ac eliminator. Det er en på clas ohlson som kan brukes, men da må du bruke 12V regulatorer istedenfor. Jeg bruker powersupplyet fra en cd-spiller. Elfa har den fine funksjonen at du kan lagre handlelister, så jeg kan sende deg den jeg bruker. I tillegg trenger du et kretskort. Du kan kjøpe fra Rod, men det er jo ikke helt billig. Jeg kjøper hullkort fra clas ohlson og bruker solidcore kobber og lodder det sammen. Litt isolasjonstape på strategiske steder og litt lim fra limpistol så blir det bra. Lenke til kommentar
Inbreak Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Har ein Pioneer VSA-AX10 (THX Ultra2 sertifisert) forsterkar ståande. Nypris over 30k. Skal snart investere i ein Jamo D7 surround pakke. THX Ultra2 sertifisert det og. Komplett 7.1 pakke kostar 48k. THX krava blir nokk ikkje oppfylt, men skal i alle fall bli futt i spelinga. =) Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 hmm, du må visst vente til mandag med å få handlelisten, jeg glemte at jeg lagret den på jobben. Lenke til kommentar
xthal Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 har et par dali asx10k kobla til en nad c370 på maskina mi.. eneste minuset med disse høyttalerene er at naboene klager og skap og alt løst inventar rister Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Har ein Pioneer VSA-AX10 (THX Ultra2 sertifisert) forsterkar ståande. Nypris over 30k.Skal snart investere i ein Jamo D7 surround pakke. THX Ultra2 sertifisert det og. Komplett 7.1 pakke kostar 48k. THX krava blir nokk ikkje oppfylt, men skal i alle fall bli futt i spelinga. =) hvor kjøper man slike råe høyttalere? Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Tro om jeg har skrevet ned dette oppsettet mange ganger nå? Technics CD-spiller, Mustek V560 DVD, Electrocompaniet ECI-3 2x75W forsterker, DynaBel S12 gulvstående 2.5 veis høyttalere i d'appolito konstruksjon. (Også kalt MTM , Midrange - Tweeter - Midrange, veldig vanlig...) Bilde finnes her:http://web.sysrq.no/tacritan/stereo.jpg S12 er da 2 veis? Er den 2.5 veis kan den nemlig hverken være MTM eller d'appolito konstruksjon, som forøvrig ikke er det samme. En MTM må jo ha 2 mellomtoner og er S12 2.5 veis, så har den en bass, en bassmellomtone og en diskant, altså bare en mellomtone. D'appolito konstruksjon har mer med delefilter konstruksjon enn med elementplassering å gjøre. En d'appolito konstruksjon skal selvsagt være MTM, men det finnes MTM som ikke har D'appolitos delefilter. at D'appolito gjorde MTM mer populært er en annen sak. Det er fordi D'appolitos delefilter gir mest optimal spredning. Hups sorry, en liten glipp i informasjonen min. Selvfølgelig er dem bare 2-veis. :oops: Men i følge denne siden ser det ut til at MTM = D'appolito uansett hvordan du vrir og vender det. Mulig dem har forenklet det tho... 2-veis MTM iallefall! (Og ellers gir jeg fa-1, lyden er direkte deilig, uansett hva slags musikk jeg spiller!) Lenke til kommentar
Zuul Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Jeg har følgende koplet til min SB Audigy 2: - 1 stk. NAD 319 + 1stk. NAD 216 (brokoplet) 2 x 200 W 8 Ohm 2 x 400 W 4 Ohm - 1 par Cerwin Vega HP1515 (2 x 15" i hver høyttaler) - Taralabs høyttaler kabel til 200 kr/m - Taralabs Missing Link mellom NAD 319 og NAD 216 - Taralabs signalkabel fra PC til NAD 319. + 1 par Dali 606 høyttalere i reserve (kopler dem inn når jeg skal spille klassisk o.l.) Kjøpte anlegget til konfirmasjonen min i 1998 på Hi-Fi Klubben Drammen. Jeg er en Hi-Fi entusiast til hundre Jeg bor selvfølgelig i enebolig i landlige omgivelser (Slemmestad i Røyken) Spiller gjerne min søster og mine foreldre ut av huset når jeg vil være i fred Hilsen Zuul Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Jeg har følgende koplet til min SB Audigy 2:- 1 stk. NAD 319 + 1stk. NAD 216 (brokoplet) 2 x 200 W 8 Ohm 2 x 400 W 4 Ohm - 1 par Cerwin Vega HP1515 (2 x 15" i hver høyttaler) - Taralabs høyttaler kabel til 200 kr/m - Taralabs Missing Link mellom NAD 319 og NAD 216 - Taralabs signalkabel fra PC til NAD 319. + 1 par Dali 606 høyttalere i reserve (kopler dem inn når jeg skal spille klassisk o.l.) Kjøpte anlegget til konfirmasjonen min i 1998 på Hi-Fi Klubben Drammen. Jeg er en Hi-Fi entusiast til hundre Jeg bor selvfølgelig i enebolig i landlige omgivelser (Slemmestad i Røyken) Spiller gjerne min søster og mine foreldre ut av huset når jeg vil være i fred Hilsen Zuul Javel, så det er deg jeg hører når jeg cruiser forbi slemmestad? lol Spikkestad herover Lenke til kommentar
Zuul Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Mulig det :wink: Hilsen Zuul Lenke til kommentar
Espenwangj Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Jeg har Nad370 + Nad214 & Nad218 2Stk, GenEXXA GX1000 350W m/modda diskanter 2stk, Rockford HX2-15" 1200W Per stk. 1 RF Punch 12" 1 CerwinVega XL15", men jeg er ikke så fornøyd med CerwinVega.... Det dundrer og spiller noe ....... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå