Gå til innhold

HDD fungerer ikke lenger, mistet mye data?

Anbefalte innlegg

Min HTPC står stort sett på 24/7, men når jeg våknet i dag så hadde den restartet og jeg så bare meldingen "BOOT DISK FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" eller noe sånt, den typisk stygge setningen som fremkaller noen stygge gloser. Det er jo først og fremst mye av dataen på denne disken jeg savner...

Når jeg booter fra en minnepenn, så blir den C:, og jeg har ingen andre disker. Har prøvd A: og D:, men de eksisterer ikke. Jeg har vanskelig for å tro at SATA kabelen plutselig står dårlig i etter så lang tid den har fungert helt fint, og det er en del jobb å ta ut maskinen. Men jeg må vel inn der uansett tenker jeg. Noen som har noen råd for hvordan jeg kan redde innhold fra disken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering, når jeg går videre på installering av Win7 (som jeg hadde fra før av), så finner jeg disken, men det står bare 'Disk 0 Unallocated Space - 931,5 GB', dvs at den ikke finner partisjonene mine men den finner altså disken. Regner med at jeg kan installere Windows nå, men er det ingen metode via software for menige mann å hente ut data fra denne disken.

Kan ikke skjønne hvorfor dette plutselig skal ha skjedd? Har noen sneket seg inn i huset mitt i natt og festet en magnet på disken? Kan ikke akkurat se for meg det, hehe...

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er alt for tekninsk så bør du vurdere å få noen andre til å hjelpe deg. Desto mer data som blir skrevet til disken, desto vanskeligere (umulig?) blir det å få tilbake noe fra hardisken.

Du må vurdere hvor viktig dataen på disken er. Hvis du er villig til å bruke en liten formue for å få tilbake dataen, så finns spesialiserte firma som gjør dette. Derimot så er dette sjeldent aktuellt for hvermannsen.

Hvis du skal prøve selv (briste eller bære) så har jeg 2 forslag.

1: Om du har en annen maskin tilgjengelig

Sett disken din i denne maskinen og prøv "GetDataBack for NTFS". Dette programmet er veldig brukervenlig, men det koster penger (79$). Evt kan du prøve TestDisk

2: Om du ikke har en annen maskin.

Start opp i fra en linux "live cd/dvd/usb" (Recovery is possible eller Ubuntu). Deretter prøver programmet TestDisk

Hvis du er veldig heldig, så klarer TestDisk å gjennopprette mbr'en din, eller den delen av mbr som inneholder partisjonstabellen, evt søke gjennom maskinen din og annslå hvordan partisjonstabellen så ut. Dette er de 512 første bit's (sector 0) av hardisken. Du kan lese mer om mbr på wiki mbr.

Du må være forberedt på at å få tilbake data tar fryktelig lang tid. Og du trenger et sted å lagre dataen du henter ut (for eks minnepenn eller eksterndisk).

Du bør si litt mer om hvordan hardisken din var partisjonert og hva slags data som du vil prøve å få tilbake.

Eks:

1 partisjon, full størrelse. Jeg vil redde alt

2 partisjoner, første på ca 100GB (windows), andre 850GB (lager). Jeg vil redde "mine dokumenter fordi her lå alt jobb/skole data som jeg er avhengig av, eller jeg vil hente ut noe fra "lager".

Lenke til kommentar

Oppdatering, når jeg går videre på installering av Win7 (som jeg hadde fra før av), så finner jeg disken, men det står bare 'Disk 0 Unallocated Space - 931,5 GB', dvs at den ikke finner partisjonene mine men den finner altså disken. Regner med at jeg kan installere Windows nå, men er det ingen metode via software for menige mann å hente ut data fra denne disken.

Kan ikke skjønne hvorfor dette plutselig skal ha skjedd? Har noen sneket seg inn i huset mitt i natt og festet en magnet på disken? Kan ikke akkurat se for meg det, hehe...

Dersom disken viser seg å være i god behold, så vil jeg tro at et virus kunne stått bak dette. Derimot så har tendensen til å ødelegge for forbrukeren på denne måten blitt mer uvanlig, da de heller vil kontrollere maskinen din for å utføre angrep eller stjele sensitiv informasjon fra forbrukeren (nettbank, visa, "wow konto" ..)

Så hadde du antivirus? :D

Lenke til kommentar

Hmm, merkelig. Jeg pleier da aldri å få virus. Brukte MS Security Essentials og Windows Firewall. Bruker også FireFox/Chrome, rører aldri IE, og bruker ellers stort sett fornuftig nettvett :)

Nei jeg har ikke skrevet noe til disken enda, annet en mulig hva Win7 installasjonen bruker for å starte opp (vet ikke om den kun bruker ram eller også litt hdd). Jeg kan ikke skjønne hva annet enn et virus som kan ha forutsaket dette.

Men hvis det kun er et virus så er det vel ingen grunn til å tro at harddisken synger på siste verset? Virker isåfall rart da det er snakk om en 1,5 år gammel Samsung 1TB disk. Skal se om jeg kan få tak i en annen maskin og koble den til. Stress altså, er det dyrt med en usb/firewire overgang fra SATA og spenning? Noe lignende ekstern disk, da kan jeg koble den til laptop'n.

Lenke til kommentar

For allslags billige adaptere så er det utrolig hva man kan finne på dealextreme. Utrolig billig, men det kan fort ta 3+ uker ..

Et enklere alternativ er å kjøpe/låne et eksternt hardiskkabinett. Ser det ikke er alt for ille pris på dem: prisguiden

Er rimelig sikker på at windows ikke skriver til disken dersom du ikke har latt "installasjonen" gå forbi der du velger/endrer hvor du vil installere windows (du kan jo komme dit uten en hardisk i maskinen :))

Lenke til kommentar

Det er et alternativ hvis filsystemet er OK. Linux live-CD (som finnes i mange varianter) vil kjøre Linux uten å skrive til disken. Du kan kopiere filer til en USB disk eller nettverk.

Men problemet ditt er vel at filsystemet ikke fungerer, og da vil ikke Linux heller kunne lese disken.

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ingenting, slo på pc'n for å formatere, men nå virket alt som det har gjort før. Det er jo fint, men nå vil jeg teste harddisken for feil, hvordan bør jeg gjøre det?

Prøver å finne utav hva som forutsaket symptomene også, er litt støvete hjemme siden jeg holder på å pusse opp, men kan ikke skjønne at det ville tulle med harddisken, hmm....

Lenke til kommentar

Scandisk het det før i tiden, nå heter det chkdsk.

chkdsk sjekker først og fremst status på filsystemet. Og så er det en modus for å lese alle sektorene, da sjekkes selve disken. 

Men tror ikke chkdsk er noe særlig relevant. Den meldingen du nevner i første inlegg kom fra BIOS og sier at disken ikke er å finne.

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ingenting, slo på pc'n for å formatere, men nå virket alt som det har gjort før.

Da vil jeg anbefale deg å ta backup NÅ! - mens du fortsatt kan ...

Det er jo fint, men nå vil jeg teste harddisken for feil, hvordan bør jeg gjøre det?

1) Testverktøy fra diskprodusenten (Samsung?)

2) Spinrite ($89) fra grc.com

[ det er vel riktigere å kalle SpinRite et "disk maintenance & repair utility"]

edit: En disk som fungerte i går, kan feile i dag uten forvarsel.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått opp en melding her:

Windows oppdaget en harddiskfeil

Du må sikkerhetskopiere filene dine umiddelbart for å forhindre tap av informasjon og deretter kontakte datamaskinprodusenten for å vurdere om du må reparere eller erstatte disken.

-> Start sikkerhetskopiering

-> Spør meg på nytt senere

Flere detaljer:

Øyeblikkelige tiltak

Fordi en diskfeil kan føre til at du mister alle programmer, filer og dokumenter etc etc.

Gadd ikke sitere alt, men det tyder vel på at den er klar for utskiftning?

Lenke til kommentar

Harddisker er ikke noe problem... du har 5 års reklamasjonsrett!

Så det er det bare å reklamere på om den er død, men har du noe behov for å få tak i filene på den? I så fall må du handle med USB adapter og GetDataback bootet fra en annen harddisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...