Gå til innhold

Hvorfor lages ikke Final Fantasy-spill på "gamlemåten"?


Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste spilt FF8 en del og har kommet til Disk 3. Og jeg ser jo at grafikken ikke er spesielt god, spesielt ikke på en HD-tv. Men jeg er likevel temmelig forbløffet over hvor smart bakgrunns-systemet er på FF7 til 9.

Pre-rendrede bakgrunner er jo en genistrek uten like! Spillene så jo fantastisk bra ut da de kom og fortsatt ser jo bakgrunnene knallgode ut. Bare i lav oppløsning.

 

Så jeg har kommet til å tenke på akkurat dette. Hvorfor gjør de det ikke på samme måte lenger?

Lager pre-rendrede bakgrunner i superhøy kvalitet selvfølgelig og i HD. Så kan de bruke resten av maskinkraften på å gjøre karakterene sinnsykt gode istedet. Med langt flere polygoner og med dynamisk hår og klær. Og langt bedre lys og skyggesystem. Og likevel klart å gjøre spillet utrolig langt på grunn av plassen de sparer.

 

So what om man ikke kan bytte vinkel lissom? Det har jo ingenting å si på FF7 til FF9, spillene er like gode likevel.

Faktisk synes jeg det er en sjarm med akkurat dette også. Så får vi presentert spillet akkurat slik utviklerne har tenkt det.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, jeg hører at en av ulempene skal være mindre interaktivitet. Og at ting dermed ser "kunstig" ut. Men det er jo stort sett ikke store greia nå heller? Når det interaktivitet ihvertfall. Det er jo ikke noe problem å lage prerendrede bakgrunner som også er små videosnutter som går, slik som i FF7-9. Det, blandet med noen ordentlige 3d-objekter her og der hadde ikke det gitt noe mindre interaktivitet enn fulle 3d-scener. Og det ville sett kliss "normalt" ut. Bare at det hadde vært fixed angles. Hadde ikke merket forskjellen, ihvertfall ikke i FF-serien. Du hadde ikke engang sett forskjellig på hva som faktisk er pre-rendret og hva som er ordentlige 3d-objekter. Alt i alt tror jeg detaljnivået og dermed "grafikken" hadde endt opp med å se ti ganger bedre ut enn FF13 nå gjør. Hell, de har jo faktisk kunnet brukt pre-rendrede vinkelskifting slik som i FF8 også, og gjerne oftere i tillegg. Rart de ikke gjør dette synes jeg. :hmm:

Lenke til kommentar

Hehe, når du nevnte "gamlemåten" tenkte jeg automatisk på Final Fantasy 4 og 5 (eller 1 og 2 i vesten). Etter å ha spilt alt av FF inkludert FF3 på NES, FF: Mystic Quest, FF Tactics A2, FF Crystal Chronicles: Ring of Fates, FFXI (online spillet) samt en FF4 remake på DS burde jeg kunne ha litt grunnlag for å uttale meg. :)

 

Greit, FFVII er bra. Historien var grei nok, og karakterene interessante. Men personlig er det FFV som er og blir favoritten min. Grafisk ser det nok dårlig ut, men det hadde en sjarm jeg til dags dato aldri har sett igjen noe sted. Karakterene var svært fulle av liv og sjel, selv om dette var i SNES-dagene. Historien var morsom nok, og dialogen utrolig bra skrevet. I tillegg hadde vi et jobb-system der du kan bytte klasse omtrent når som helst, noe som gjorde at en eller annen fjott på laget ditt nesten bestandig var nært med å gå opp i level. Det gjorde at jeg ofte satt "bare noen minutter til" for å gå opp i level. Det var sinnsykt avhengighestskapende. Jeg vil mer enn gjerne ha noe sånt igjen. I våre dager er det nærmeste jeg har kommet Final Fantasy Tactics A2. Det er ikke like bra, men ikke langt unna. :)

Lenke til kommentar

Rene sprites på den måten vil jo sannsynligvis aldri komme tilbake igjen, ihvertfall ikke på høyprofilerte spill som Final Fantasy. Kanskje på PSN og Xbox Live, mer som Braid kanskje. Eller på DS og PSP o.l

 

Men jeg håper du forstod historien til FF7, for de fleste gjør nemlig ikke det. Selv om de tror de gjør det ;)

Den er nemlig langt dypere enn det som blir fremstilt direkte. Derfor liker jeg FF7 så sykt godt.

 

Men igjen var det jo egentlig systemet med de prerendrede bakgrunnene jeg tenkte på i all hovedsak.

FF7 til 9 er en slags videreføring av det gamle sprites-systemet. Bortsett fra at de er satt i 3d-omgivelser.

Det er jo rett og slett genialt det de gjorde. Tenk hvor syk grafikk vi hadde fått dersom dette hadde blitt gjort nå. Det jeg egentlig tenker på. Hvorfor bruke 7 år på å lage et spill når de heller kan lage prerendrede bakgrunner og klare det samme på halvparten av tiden? Nå når jeg har snart spilt gjennom FF8 igjen kan jeg ikke si at jeg egentlig merker at det ikke er i fult 3d. Jeg trenger ikke å røre på kameraet når jeg spiller. Har ikke noe behov for det siden vinklene er så gode fra før.

 

Ikke minst i Resident Evil. Nesten hele stemningen var jo på grunn av de prerendrede bakgrunnene ettersom kameravinklene var fast.

Lenke til kommentar

Morsomt at du nevner Resident Evil. Har du prøvd RE Remake på GameCube? Konsollen er ganske gammel, men fordi bakgrunnene er låste og pre-rendete ser det vanvittig vakkert ut. Faktisk vil jeg påstå det ser bedre ut en RE4, og til dels RE5. Og det på en forrige generasjons konsoll. ;)

 

Er enig i at FF7 og 9 ser bra ut, og jeg spilte igjennom FF7. FF9 var litt for vanskelig for meg etterhvert, og jeg satte meg fast på verdenskartet uten å vite hva jeg skulle gjøre videre. Stilen de bruker er meget bra, spesielt i FF9.

 

Men grunnen til hvorfor jeg elsker FF5 så høyt er ikke bare grafikken. Historien er utrolig bra, og jobb-systemet svært avhengighetsskapende. Karakterene hadde sjel, og mange detaljer ble sittende i månedsvis etterpå. Selv FF7 klarte ikke det. ;)

Lenke til kommentar

Man kan jo lure på hvordan pre-rendrede bakgrunner ville sett ut på PS3 i dag, kanskje ikke så veldig langt unna Advent Children, i hvertfall nære Spirits Within (hvor all bakgrunner er håndmalte, i følge IMDb). Sett at bagrunnene ikke lenger krever noe særlig kraft fra noen deler av maskinen, burde man jo kunne presse figurene mye lengre enn det man har gjort til i dag.

 

Eller kanskje håndmalte bakgrunner som i SW faktisk hadde gjort seg i stedet for CGI-rendere?

Lenke til kommentar

Det kunne nok ha sett fantastisk ut, men bare om de klarer å utnytte teknologien. Bare fordi du har en pensel, maling og et lerret betyr det ikke at du kan male. ;) Dessuten er det svært viktig hvordan stilen er. Jeg hadde ikke hatt noe imot håndmalte bakgrunner som i f.eks King's Quest 6 og en del andre adventurespill.

Lenke til kommentar

Er enig i at FF7 og 9 ser bra ut, og jeg spilte igjennom FF7. FF9 var litt for vanskelig for meg etterhvert, og jeg satte meg fast på verdenskartet uten å vite hva jeg skulle gjøre videre. Stilen de bruker er meget bra, spesielt i FF9.

 

Jeg er også enig i at FF7 ser bra ut. Mange klager over primitiv og firkantet grafikk, men jeg synes de gnomete karaktermodellene er en stor del av sjarmen. Bakgrunnene er dritfine og, om man ser bortifra oppløsningen. De setter alltid rett stemning.

 

Dette er en av grunnene til at jeg absolutt ikke vil ha noen remake av FFVII. Originalen er så lite definert at jeg kan hvertfall late som om Cloud er en tøffing om det ikke er meningen at han skal være det. Om det skulle være dritdetaljert hadde han blitt en grinete jentegutt, og hele spillet ville vært ødelagt.

 

01f58ef7dba6bea2a7f144f9122c7d8a.jpg8b3f051ee2c095386689eeb2595d263b.jpg

7bfe1a9294a49cbd830ab79da5aab9eb.jpgb37f1103592996454b615d3e7e16f691.jpg

 

Bare se på det der. Så utrolig stygge AC-versjonene er, som også er modellene de hadde brukt i en remake. Vekk er en (på en måte) badass Sephiroth og en ung, bestemt Cloud, og istedet har vi sint damemann og angsty fjortiss med helt grusomt hår atpåtil.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Interessant idé. Bakgrunnene i FF13 er jo allerede umulig å interagere med, så hvorfor sløse vekk krefter på å rendre det på ordenltlig måte? Eneste er vel at vi ikke kan snu på vinkelen, men såfremt utviklerne er flinke til å velge gode vinkler for oss ville dette bare være herlig spør du meg, å snu på kameraet i FF-spillene funker sjelden bra.

Lenke til kommentar

Jepp :) Akkurat ferdig med FF13 nå og la jo merke til at de har gjort ting på lure måter der også. I Eden f. eks kan man legge merke til at kun en liten del av det som faktisk ser ut som byen er i 3d. Resten er faktisk et godt lagd maleri som er klistret på en skydome rundt det spillbare området. Det funker jo knallgodt også. Samme i Palumpolum, god bruk av LOD.

 

Men ingenting er interaktivt likevel. Er virkelig det å kunne styre kameravinkelen SÅ viktig?

Ser for meg at de har kunnet brukt tiden på å lage spillet lengre og bedre istedet. Og samtidig ha visuals som er ekstremt slående bra.

Lenke til kommentar

Jepp, og jeg tror faktisk markedet er klart for noe sånt nå. Bare se hvor bra f.eks. 2D plattformspill som New Super Mario Bros Wii og LittleBigPlanet selger samt XBLA-spill som Shadow Complex og Braid. Ikke alt trenger å spilles fra 3D-perspektiv lenger som var normen for ca. 10 år siden.

 

Når det gjelder gameplay vil jeg ikke ha tilbake random encounters, men der er nok mange gamle FF-fans uenige med meg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er også veldig glad i Final Fantasy IX, mye på grunn av at det ser veldig flott ut. Kanskje ikke så veldig god teknisk grafikk (i hvert fall ikke i dag), men et veldig vakkert spill. Og det er nettop fordi de har laget så detaljerte bakgrunner som de så plaserer figurene på. Jeg syner også det er en del av sjarmen det at du ikke kan endre kameravinkel. Og ja, de sparer sikkert veldig mye plass og tid på det også. Jeg liker også veldig godt verdens-kart systemet. Er det et slikt system i Final Fantasy XII og XIII?

Lenke til kommentar

Har aldri spilt FFXII, så kan ikke hjelpe deg der. I FFXIII går du rett fremover i de første ti kapittlene (av tretten), så du får ikke gå fritt før i kapittel 11. Det tar rundt 25 - 30 timer, avhengig av hvor mye du grinder og sånt. Det kan selvsagt virke kjipt, og joda, det er fort gjort å gå lei (spesielt i begynnelsen). Men holder du ut åpner spillet seg svært mye og blir utrolig bra. :) Kort sagt er det verdt strevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...