Gå til innhold

Stillegående PC med bra ytelse, 10K

Anbefalte innlegg

Maskinen skal brukes til..

Lette oppgaver (tekstbehandling, webprogrammering, surfing..)

Musikk- og videoavspilling (i Full-HD) fra filserver og DVD

Bilde- og videoredigering (Adobe Photoshop, Adobe Premiere, Adobe AfterEffects..)

Spill (COD Modern Warfare 2)

Hva trengs ikke..

Skjermer

Tastatur og mus

Høyttalere

Datalagringsdisker (Skal ha SSD til OS/programmer, HDD i filserver til alt annet)

BD-brenner/spiller

Prisantydning

Ca 10 000,- (budsjettet er noe tøyelig)

Forutsetninger

Stillegående!

SSD-disk til OS og programmer *1

Skjermutgang til 3 (eller 4) skjermer *2

Digital lydutgang som støtter 5.1

*1 Hastighet på system/programdisk er viktig. Hva med for eksempel http://www.komplett....spx?sku=485983? Dersom det anbefales RAID 0 for å forbedre hastigheten ytterligere kan budsjettet økes med 2000,-

*2 To av skjermene brukes til “PC-oppgaver”, mens to kun brukes til musikk- og videoavspilling. Er det mulig å ha ett skjermkort med gode specs, beregnet på for eksempel spill, mens det andre kan klare seg med specs for videoavspilling i full-HD-kvalitet?

Annet

Intel eller AMD spiller ingen rolle

Pcen skal stå i oppholdsrom/stue der temperaturen konstant er ca 23+

Pcen skal ikke overklokkes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den SSD'n du har funnet er kriminelt bra. Har en slik selv, og den er bare rask. Ikke direkte anbefalt med raid på slike ennå, da man mister TRIM-støtte ved Raid. Trim er en fin funksjon for å opprettholde ytelse over tid.

For videoredigering er det vel Intel i7 som er konge på haugen, sammen med maaasse ram, ihvertfall 8gb av dem.

Bør nok bytte ut cpu-kjøler hvis støy er et tema. Noctua lager gode saker

Skjermkort som klarer 4 skjermer er jeg usikker på.

Alle hovedkort idag har lydkort som støtter 5.1 på optisk og coax. Bare husk at kilde må være 5.1 i tillegg. Ikke alle som har fått med seg det, hehe, og sutrer når 700mb xvid-filer ikke sendes i surround

Endret av newman221
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Satt sammen noe kjapt for å sparke det hele i gang.

Prøvde på holde ønskene dine så noenlunde (vett ikke hvilken SSD du linket til, ødelagt link).

Det som du kanskje bør være bevist på er at du bør velge Intel i7 1366 vist du legger ekstra trykk på bilde og videoredigering, mens AMD 965 vist du legger mest trykk på at pcen skal brukes til spill. Ja, i7 duger til spill den og, men til ditt budsjett så går det utover de andre komponentene er kritisk for høy fps.

Forstod det som at det var redigering den skulle brukes til, ville derfor gått for noe som dette:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=778729&su=00762EF8-B436-4AA0-A19E-FFA4168264B6

Gidder ikke og begrunne alle komponentene step by step, spør vist det er noe som virker feil, eller du er usikker på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Forslaget til jornboss er det motsatte av mitt, og er rettet mot gaming spesielt.

Ser ikke at han har lagt noe spesielt i at det er en stillegående rig akkuratt.

Kjenner ikke noe til at du kan kjøre et skjermoppsett over 2 forskjellige skjermkort (et integrert og et eksternt), husker ikke alle innstillingene i Catalyst sånn uten videre.

Lenke til kommentar

Forslaget til jornboss er det motsatte av mitt, og er rettet mot gaming spesielt.

Ser ikke at han har lagt noe spesielt i at det er en stillegående rig akkuratt.

Kjenner ikke noe til at du kan kjøre et skjermoppsett over 2 forskjellige skjermkort (et integrert og et eksternt), husker ikke alle innstillingene i Catalyst sånn uten videre.

Usikker på om det går... Skjermkortene har jo forskjellige HDMI/DVI-porter, så det blir vel krøll at ulike oppgaver (spill+windows) skal bruke forskjellige skjermkort.. Eller..?

Ellers var siste oppsett her godt rettet mot spilling, mens første forslag var for redigering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hovedkortet (ATX) du har valgt HenrikPC passer ikke i kabinettet (mini-ATX). Skjermkortet egner seg heller ikke til spill.

Hehe, trodde jeg byttet hovedkortet, har iallefall gjort det nå.

Nå skal han bare spille litt, og 2 av 5670 drar MW2 lett, kilde.

Grunnen til 2 mindre svake kort istedetfor et godt er antall skjermutganger, sånn at det er begrunnet.

Lenke til kommentar

Det var mange meninger om mitt oppsett. Kan noen av dere forklare hvorfor ikke 8GB ram og AMDphenom II 955 ikke er egnet? 955 er jo nest beste AMD prosessor og yter vel nesten som i5 750. Grunnen til at den ble valgt er nettopp fordi oppsettet blir 5-700 billigere enn med i5 750.

Vedkommende trådstarter vart nettopp på jakt etter et gaming oppsett i tillegg til det andre. Jeg valgte HD5870 fremfor HD5850 fordi HD5850 ikke er på lager.

Stille? Vel når vedkommende benytter det integrerte skjermkortet så er riggen stille. Veldig vanskelig å få det "stille" når et gamingkort kjører for fullt,; har dere forlsag på noe slikt?

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det var mange meninger om mitt oppsett. Kan noen av dere forklare hvorfor ikke 8GB ram og AMDphenom II 955 ikke er egnet? 955 er jo nest beste AMD prosessor og yter vel nesten som i5 750. Grunnen til at den ble valgt er nettopp fordi oppsettet blir 5-700 billigere enn med i5 750.

Vedkommende trådstarter vart nettopp på jakt etter et gaming oppsett i tillegg til det andre. Jeg valgte HD5870 fremfor HD5850 fordi HD5850 ikke er på lager.

Stille? Vel når vedkommende benytter det integrerte skjermkortet så er riggen stille. Veldig vanskelig å få det "stille" når et gamingkort kjører for fullt,; har dere forlsag på noe slikt?

Intel i7 er rett og slett bedre enn AMD på redigering av bilder og film, slik er det bare.

Gidder ikke og forklare, du kan heller gjøre leksa de og lese noen av de flere 100 reviews som ligger ute, som her og her.

Igjen går det på hva trådstarter legger i hva pcen skal brukes til, er det gaming, gå for den jornboss, er det mest redigering og rendering det går i hadde jeg sterkt vurdert i7 920.

5670 i crossfire er målt til å være veldig stille under load, se kilde her. Som nevnt tidligere, skeptisk til å bytte mellom 2 forskjellige skjermkort pga forskjellige drivere og lignende, og hvordan det kan løses helt praktisk. Stiller med veldig skeptisk til det inntil det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar

en i7 920 er mye bedre hvis han skal drive mye med videoredigering og tunge oppgaver. Den fungerer også ganske bra i spill. Hvis du skal ha i7 så lønner det seg og overklokke forresten, hvis du har bra cpu-kjøler. Ytelsen blir mye bedre.

Lenke til kommentar

Intel i7 er rett og slett bedre enn AMD på redigering av bilder og film, slik er det bare.

Gidder ikke og forklare, du kan heller gjøre leksa de og lese noen av de flere 100 reviews som ligger ute, som her og her.

Igjen går det på hva trådstarter legger i hva pcen skal brukes til, er det gaming, gå for den jornboss, er det mest redigering og rendering det går i hadde jeg sterkt vurdert i7 920.

5670 i crossfire er målt til å være veldig stille under load, se kilde her. Som nevnt tidligere, skeptisk til å bytte mellom 2 forskjellige skjermkort pga forskjellige drivere og lignende, og hvordan det kan løses helt praktisk. Stiller med veldig skeptisk til det inntil det motsatte er bevist.

Tåpelig kommentar. Du vet at jeg har lest leksa mi mange ganger. Selvsagt vet jeg at i7920 er bedre enn AMD955, men herligheten din koster ca 2000,- mer (CPU og hovedkort).

Påstandene her oppe var at AMD955 ikke duger, det er det jeg reagerer på. Selvsagt duger AMD955 og den holder i masssevis. Det er ikke noe problem med å velge den, selv om det finnes ene eller annen prosessor som er bedre. Jeg skjønner ikke problemstillingen. Hvorvidt trådstarter ønsker å ha det absolutt beste er opptil vedkommende. Jeg foreslår noe som holder i massevis.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tåpelig kommentar. Du vet at jeg har lest leksa mi mange ganger. Selvsagt vet jeg at i7920 er bedre enn AMD955, men herligheten din koster ca 2000,- mer (CPU og hovedkort).

Påstandene her oppe var at AMD955 ikke duger, det er det jeg reagerer på. Selvsagt duger AMD955 og den holder i masssevis. Det er ikke noe problem med å velge den, selv om det finnes ene eller annen prosessor som er bedre. Jeg skjønner ikke problemstillingen. Hvorvidt trådstarter ønsker å ha det absolutt beste er opptil vedkommende. Jeg foreslår noe som holder i massevis.

AMD955 funker selvfølgelig, men sier det for tredje gang, legger han mye i redigering så vil han ha mye mer glede av i7 920 og et litt svakere skjermkort en AMD955 og et kraftig skjermkort, motsatt igjen om spilling.

Lenke til kommentar

AMD955 funker selvfølgelig, men sier det for tredje gang, legger han mye i redigering så vil han ha mye mer glede av i7 920 og et litt svakere skjermkort en AMD955 og et kraftig skjermkort, motsatt igjen om spilling.

Det er jeg jeg selvsagt helt enig i :) Nettopp derfor jeg satte opp et alternativt forslag til ditt oppsett slik at trådstarter fikk alternativer.

Personlig synes jeg dog at summen av hovedkort/CPU for et i7-oppsett er litt for dyrt i forhold til det jeg setter opp. Jeg synes jeg ikke ytelsesforskjellen er verdt 2000,-. Men det er meg.....

Lenke til kommentar

Veldig mye nyttig informasjon her - takk for det!

Har satt sammen noen komponenter hos Komplett;

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=778873&su=0D86A1DE-6085-4E2A-8D30-6A3AFF01E6D5

Prisen er nå på ca 12000 - uten skjermkort. Er det noe her som kan byttes ut med komponenter med lavere pris?

Hva slags skjermkort kan passe sammen med dette oppsettet (vær oppmerksom på at kabinettet har begrenset plass til skjermkort).

Primæroppgavene er bilde/video-redigering (og film i fullHD-kvalitet-visning), og jeg har derfor valgt i7-prosessoren.

Usikker på hva som trengs av skjermkortet for å støtte sekundæroppgavene, spilling (MW2).

Er det noe som ikke funker med oppsettet som er satt opp?

Hadde tenkt en pris på rundt 10 000, men ser nå at det kanskje blir litt knapt - så ønsker å legge meg på en pris mellom 10 og 15 000.

Lenke til kommentar

Så nettopp et Asrock X58-hovedkort til ca 900kr, det kutter kostnaden med 1200kr. Ikke sikker på om du trenger et hovedkort til 2100kr... Og trenger du 12GB ram? Det kutter kostnaden med 1500kr til...

Tipper du kan spare rundt 10% av summen på å velge andre nettbutikker enn Komplett, da de gjevnt over er rimelig dyre. Sjekk ut prisguiden til hardware, så sparer du nok noe. Tipper de har noen rimeligere produkter hos Netshop, Dustin og Amentio.

Bare et lite eksempel: Prosessoren du har valgt koster 2395kr på Komplett. Billigste iht. prisguiden er 1970kr. Veeeesentlig forskjell.

Og hovedkortet ditt koster 400kr mindre på Netshop. Ser man det, har allerede spart deg for 800kr, og det på to produkter.

1050kr for en 620w strømforsyning er rimelig dyrt, der kan du også spare noen hundrelapper på å velge en lavere serie, eller et annet merke. Personlig er jeg veldig gla i Mist. Stillegående, holdbare og stabile. Og modulære :)

Harddisken kommer du til å bli strålende fornøyd med, bare husk å aktivere AHCI i biosen før du installerer Windows. Uten det aktivert mister du noen nyttige funksjoner som gjør disken bedre.

EDIT: Ang. skjermkort, så er ATi 5850 et rimelig godt skjermkort som kommer til å passe godt i maskinen din. Ikke altfor dyrt heller (hvis man tenker på ytelsen)

Endret av newman221
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Enig med det som blir sagt ovenfor, blir fort billigere å velge en annen nettbutikk.

1050 for en strømforsyning med 620w kan være mye på enkelte merker, på akkurat Corsair HX620 er det faktisk verdt prisen, den er god for hele 746w på det meste, samt den oser av kvalitet,(kilde).

Mitt tips til skjermkort er 5770. Skal du ha porter til 3-4 skjermer må du nok ha 2 skjermkort. 5850 er bra for ytelsen, men det kan bråker en del og jeg synes det er noe overkill til noe som MW2.

Angående mengde minne du har valgt så ville jeg ha prøvd med 6GB til å begynne med (3x2gb) og heller kjøpt mer vist behovet skulle være der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...