Gårby Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Har trent mye i mange år, men er ganske fersk med pulsklokke. Har ikke fått sjekket makspuls nøyaktig ennå, men ved en innstilt makspuls på 192, så løper jeg rimelig uanstrengt ved 85% av denne makspulsen. Kan jeg tyde noe av dette?? Har også kommet meg ned på 39% av makspuls ved hvile (sittende. Har ikke prøvd å ligge i ro over lengre periode). Er dette bra? Vet at hvilepulsen kan trenes, og at den er på 70% av makspuls hos en normal, utrent person. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 74 i hvilepuls som du har er ganske høyt faktisk, og en normalt utrent person ligger ikke på 70%(som ville vært 134 i ditt tilfelle) av maxpuls i hvilepuls. En utrent person vil kanskje ligge på 70-80slag i minuttet, prøv å test hvilepulsen din en dag du våkner av deg selv, f.eks lørdag morgen, da er min puls lavest i alle fall. Tatt fra olympiatoppen: Med en maks puls på 195 vil de ulike treningssonene for din del fordele seg omtrent slik:Sone 1, rolig langtur 55-77% av makspuls, 107-150 Sone 2, hard langtur 77-82% av makspuls, 151-160 Sone 3, terskel 82-87% av makspuls, 161-170 Sone 4, høyterskel 87-92% av makspuls, 171-180 Sone 5, makstrening 92-97% av maskpuls 181-190 At du ligger på rundt 85% rimelig uanstrengt så er det mulig at du har en høyere maxpuls enn du har antatt, det sies at en skal ha muligheten til å ligge rundt terskel i en time. Selv har jeg trena i snart et år og har vært nede i 43 hvilepuls og ligger atm på ~46(23% av max), har kjørt lite intervaller i det siste og heller fokusert på lengre treningsøkter i sone1 og litt trening på terskel(sone4). http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/utholdenhet/fagartikler/oltsintensitetsskala/page594.html Lenke til kommentar
Gårby Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Takk for svaret ditt. Klusset litt med begrepene. Når jeg skrev om hvilepulsen min, så mente jeg slag og ikke %. Kom altså ned i 39 slag. Men regner med jeg får den ytterligere ned, liggende etter en natts søvn som du foreslår. Så tror jeg skal være fornøyd med hvilepulsen min (har lest at Bjørn Dæhlie var nede i 30 slag, så man har noe å strekke seg etter ) Angående min makspuls, så ligger den nok litt høyere enn 192 slag ja, siden jeg ved 85% av dette ikke er veldig tungpustet. Har kun testet makspulsen min en gang i motbakke, da i kaldt vær slik at jeg ikke turte å presse maks. Kom da kun opp opp i 179 slag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå