Gå til innhold

OC amd athlon 4600+

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hei;D

Har lyst og over clocke min amd athlon 4600+

Har vifte kjøling som er en del bedre en den orginale(Husker ikke hva den heter cooler master noe)

HOVEDKORT

MB Brand : MSI

MB Model : MS-7250

NB : NVIDIA nForce 570 SLI rev A1

SB : NVIDIA nForce 570 SLI rev A2

CPU

CPU Arch : 1 CPU - 2 Cores - 2 Threads

CPU PSN : AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4600+

CPU EXT : MMX(+), 3DNow!(+), SSE (1, 2, 3), x86-64, AMD-V

CPUID : F.B.2 / Extended : F.4B

CPU Cache : L1 : 2 x 64 / 2 x 64 KB - L2 : 2 x 512 KB

Core : Windsor (90 nm) / Stepping : BH-F2

Freq : 2412.45 MHz (201.04 * 12)

GPU

GPU Type : NVIDIA GeForce 7900 GS

DirectX Version : 9.0c

RAM/Minne

RAM : 2560 MB DDR2 Single Channel

RAM Speed : 268 MHz (Unknown) @ 4-5-4-12

Slot 1 : 512MB (4300)

Slot 1 Manufacturer : Nanya Technology

Slot 2 : 1024MB (4300)

Slot 2 Manufacturer : Micron Technology

Slot 3 : 1024MB (4300)

Slot 3 Manufacturer : Micron Technology

1033809.png

TUSEN TAKK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg hadde lik CPU for noen år siden, da greide jeg 2812Mhz @ 1.336v (ifølge CPU-Z).

Når det gjelder overklokking generelt så gjøres det stort sett i BIOS, altså før du har loadet inn operativsystemet. Med din prosessor så blir den naturlige framgangsmåten å øke FSB'en gradvis, så man ender opp med høyere klokkefrekvens. Start gjerne med små steg, slik at den totale frekvensen ikke endres noe særlig mer enn ~50Mhz om gangen. Når maskinen enten kræsjer eller ikke vil loade Windows så kan du skru opp spenningen. Når du gjør det så må du passe på kjernetemperaturene du får. Det kan gjøres med flere programmer, bl.a. CoreTemp.

Jeg kunne ha skrevet mye mer, men det finnes massevis av informasjon angående spørsmålet ditt på nett allerede, det vil ikke være vanskelig å google seg fram til det. Jeg kan vel gi noen få tips:

-Vil du oppnå best mulig resultat med overklokkingen må du ha prosessoren kaldest mulig. Om du har en prosessorvifte som kan stilles manuelt skru den opp på max. Hvis ikke - finn ut om du kan skru den opp via software / BIOS.

-Pass på temperaturene. Det er kjernetemperatur du skal se etter her, du bør ha den under 50-60 på idle (ca. 0% CPU bruk). Nye CPU'er vil skru seg av hvis de blir for varme, så det skal egentlig litt til for å ødelegge en prosessor.

-Ikke bruk for høy spenning (volt). En 90nm CPU som din bør da helt fint tåle opp mot 1.4V vil jeg tro.

-Det er forskjell mellom MAX stabilt overklokk og 24/7 overklokk. Kjører du med MAX overklokk over langt tid så er det en god mulighet for å minske levetiden til prosessoren.

-Husk på at når du øker FSB-frekvensen så overklokker du RAM'men samtidig. Kanskje det er den som stopper deg og ikke CPU'en.

-Alle prosessorer er forskjellige. Det kan hende at du greier å hente kun 100Mhz ekstra på din versjon eller så kan du nå opp til 3Ghz uten noe særlige problemer.

Du skrev forresten ganske lite om hva du egentlig ville og hvor mye du eventuelt kan fra før av, så det kan hende jeg bomma litt med svaret her, du får bare si ifra.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...