Gå til innhold

Dedikert minne, synlig i Task Manager?

Anbefalte innlegg

Bare lurer litt på dette med dedikert minne på skjermkortet. Nå har det seg slik at jeg kan bruke opptil 1790 MB delt minne med skjermkortet mitt, og lurer da på om dette blir synlig i form av brukt fysisk minne i Task Mangeren, eller om det oppfører seg som hurtigbufret minne? Synes jeg har høyt minnebruk til tider i forhold til gamle stasjonære PCen med XP :)

(bare sånn til opplysning: Akkurat nå bruker jeg 1,8 GB fysisk og 3 GB virtuelt minne og har 22 MB ledig av totalt 4 GB, og jeg kjører ikke mange programmer (Win. M-player, Opera, Outlook og Word er de mest minneforbrukende programmer startet av meg))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du dedikerer til skjermkort forsvinner fra RAM i Windows...

Er i allefall slik med laptopen min hvor jeg har måttet dedikere ekstra minne når jeg skal spille Flashpoint med ekstra addons... Går veldig fort tom da ja.

Nå har ikke jeg mulighet for å endre dedikert størrelse (så vidt jeg vet hvertfall ;) ), så jeg regner med den biten går automatisk. Men, TM registrerer 4 GB totalt fysisk minne, var det der du mente jeg skulle sett mindre om skjermkortet ville ha mer minne? Eller vil den ledige biten bli mindre? Forøvrig så lurer jeg på dette, med tanke på hvor mye RAM jeg burde investert i hvis jeg kjøper meg stasjonær :) Akkurat nå tenker jeg 4GB kan bli for lite....:)

Nå er fysisk brukt oppe i 1.90 GB med følgende tall ellers:

Fysisk minne (MB)

Totalt: 4093

Hurtigbufret: 2108

Tilgjengelig: 2142

Ledig: 86

System

Fastlagt (MB): 3034/8186

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar

4Gb er plenty om du har 32 Bit OS og skal kjøre 32Bits programmer.

Skal du kjøre fullt ut 64 så vil du ha mer ja...

For HUSK! Programmer som er 32Bit kan MAKS bruke 2Gb med RAM uansett hvor mye RAM du har og hvilket OS du bruker.

Har 64 bit OS :) Og et par programmer per dags dato som kjører 64 bit og kan være minnekrevende, skjønt, over 2 GB er nok ikke noe jeg kan tenke meg med det første at de vil kreve uansett.... Men må si at jeg synes det er skremmende lite ledig minne på denne PCen når jeg ikke kjører noen tunge programmer, men det er vel skjermkortet som har spist opp litt RAM :)

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar

Vil ikke et 32Bits program kunne bruke 4GB ram?

Nei, dette er grunnen til at lange kamper i Supreme Commander gir deg en pen CTD når du krasjer i 2Gb grensa :p

Er noen måter å hacke seg forbi grensa på men, det forutsetter at OS, Programmet og drivere støtter det, ofte skranter det på drivere og sist men ikke minst programmet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...