Crathes Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Hei, jeg har nylig kjøpt en radiostyrt bil av en kamerat. Jeg har planer om å ta alle nødvendige deler fra bilen og samle alt sammen i et båtskrog. Spørsmålet mitt er om jeg bør satse på propell i vann eller luft (har hørt at luftpropell er mer effektivt for båter av denne skalaen. Hvordan bør jeg fikse styring? Har tenkt på 4 metoder: Feste ror på forhjulopphengene og ha bak en eventuell luftpropell Samme som over men i vann Sette et ror rett på servo Ha bevegelige stenger fra hvert hjuloppheng til et ror i vannet Setter pris på alle ideer, tips og generelle innspill. (har ikke begynt å lage båten enda, så jeg er også åpen for bedre ting å lage en båt Lenke til kommentar
vegham Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Hvis jeg har forstått det riktig ønsker du å ta hele bilen oppi båten. Hvis du har tenkt å ha en rask båt kan du bruke sånne Petter Smart løsninger. Båten bør være så lett som du klarer å lage den. Da får du raskere akselerasjon og den vil flyte bedre på vannet, planing. Hvis du har luftpropell kan du prøve å lage det først, det er lettere å få til uten å ødelegge skroget. Lenke til kommentar
Crathes Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 Neinei, jeg har tenkt å ta ut motoren, servoene, mottaker, potte og bensintank (evt også styringsmekanismen). Skroget har jeg tenkt å støpe i glassfiber med enten epoxy eller polyester, formen kommer kun til å være litt forskjellig mellom vann- eller luftpropell. Jeg har verken luft eller vannpropell, så hvis du mener vannpropell er bedre og har en god begrunnelse for å mene det vil jeg kanskje bygge båten med en slik. Andre ting jeg lurer på er om skroget burde være katamaran eller enkeltskrog. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) Fuel motor for bil egner seg ofte dårlig i båt, mest på grunn av mangel på kjøling. Hvilken skala er det egentlig snakk om? Jeg mener propell i vann vil fungere best. For best mulig styring kan det være lurt å ha roret bak propellen. Med luftpropell og motvind tror jeg du vil få dårlig med fart. Jeg har også bygd båt ut ifra en tidligere bil. Nå er det riktignok snakk om elektro, og det blir stadig mindre igjen av den opprinnelige bilen. Tråden om prosjektet mitt kan du finne her. Endret 24. februar 2010 av >Jonas< Lenke til kommentar
Crathes Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Eneste jeg vet om bilen er at det er en kyosho readyset som ble kjøpt for ca 6 år siden. Ser ut som en Porche baneløpsbil. Jeg har altså ingen peiling på skala ettersomjeg ikke har noen papirer eller informasjon i noen form (Jeg fikk den for 100kr). Er det noen god måte å løse kjølingsproblemene på? jeg regner med at jeg bør bygge den helt inn i et skrog og lufting kan bli problematisk hvis det er bølger i det heletatt. Bør jeg ha noen form for gir? Regner med at jeg bør få propellen til å gå fortere en motorens turtall. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Tenkte skala på båten du vil lage. Er det en speedbåt du tenker på? Det enkleste er å kjøpe børsteløs motor og fartsregulator beregnet for båt som dermed kommer klargjort for vannkjøling, samt LiPo batteri. Dette får du billig hos Hobbyking. En nitromotor for bil er bygd annerledes enn en for båt, og er dertil dårlig egnet for direct drive som båtmotorene som oftest er. Dermed bør du gire ned, og dermed vil det ikke gå spesielt fort. Med elektro sparer du deg for en masse arbeid, samt noen svømmeturer for å hente båten som plutselig stopper ute på vannet under kjøring. Ikke minst vil det gå langt bedre. Lenke til kommentar
Crathes Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Da får jeg nok heller sette hele prosjektet på hylla til jeg tjener litt mer penger... Er student og kan ikke ta meg råd til å kjøpe så mye ekstra nå. Den siden der var ganske billig da, så hvis frakt fra Asia er billig kan det kanskje være en mulighet om en stund Skala på båten ja... Jeg har virkelig ikke peiling på disse greiene, så et skudd i mørket sier i 50-60 cm lang og mellom 15-20 bred(Dette er hvis jeg skulle laget med bensin). Med el blir den vel en del mindre. Har du kanskje forslag til noe annet jeg kan lage med en bilmotor? EDIT: Har sett en stund på siden nå, er det en av disse tre du tenker på da? Jeg lurer også på hvordan vannavkjøling virker... må man kjøpe pumpe for det? Endret 2. mars 2010 av Crathes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå