Gå til innhold

Finnes denne laptopen?

E-Dal

Anbefalte innlegg

Nå må jeg snart til innkjøp av ny laptop (dette er noe jeg kun gjør når jeg har ødelagt foregående).

Men når jeg ser meg etter hva som eksisterer av bærbare maskiner der ute i dag blir jeg veldig skuffa. Mobiltelefonen min ser ut til å være langt mer kapabel en det meste, som er 100 ganger dens vekt, på markedet. Det jeg har mest lyst på er en 13.3" telefon med fullt tastatur (dette er det mest mobile mine pølsefingre klarer å jobbe effektivt på).

"Krav" til en ultraportabel maskin i mine øyne:

ytelse: "i 2010 produseres det ikke treg hardware bare dårlig software" (ja jeg bruker linux)

13.3" skjerm (gjærne en modell som har flere størrelser å velge mellom, noen klarer seg med 11 tommere andre trenger større. Mine hender takler ikke noe mindre en 13)

tykkelse: arbitrær grense men under 2 cm på det høyeste skulle være et bra mål.

vekt: igjen arbitrært men så lett som mulig, sony vaio x viser at 1kg burde være fullt mulig ved 13"

ALLE viden brukte trådløse tilkoblingsmuligheter: mobiltelefonen min skulle kunne ligge i jakken til en hvær tid. (GSM burde jo være en selvfølge i dag, og det å koble tlf i laptopen for å få 3g er tull).

batterilevetid: jeg skulle ikke trenge å ta med meg laderen på jobb. (dvs minst 10timer oppgitt tid)

Fysiske tilkoblingsmuligheter: så få som mulig og skjul dem, design er også viktig og porter er stygge. Fortsatt nødvendig med en docking løsning eller digital skjerm utgang. (1 x Display port 1x USB 1x DC 1x mini jack ville i min menig bli optimalt)

og en ting til: kan min neste laptop være den første hvor jeg ikke maler over irriterende lys? det eneste som burde lyse er skjermen (og om e-ink hadde brukbar refresh rate så ikke den heller)

Bonus:

Tablet form og god touch skjerm (ikke noe slate tull).

batteri til en arbeidsdag med mye overtid.

Finnes det noe som ligner på dette i dag (vet om vaio x og macbook air)?

P.S. dette er hva jeg føler det "bærbare" segmentet burde være men bransjen er kanskje uenig? enda en duppeditt (slates) mellom laptoppen og telefonen? pfft tull!

Endret av E-Dal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes flere maskiner som klarer batteritiden du ønsker, men alt det andre..... ikke som jeg har sett.

Dette er akkurat poenget mitt. Det ser ut som det eksisterer flere modeller som lett oppnår en av disse punktene, GSM er vel unntaket, men det virker som om ingen oppnår alle. Det jeg synes er rart er at det dermed ikke skulle være noen tekniske komplikasjoner (gestaltkomplikasjon?) rundt produksjon av en slik maskin. Det virker som om produsentene henger seg opp i komplett uinteressante hardware spesifikasjoner, og kun konkurerer med størrelsen på harddisk og arbitrære klokkefrekvenser.

Jeg går nå et bachelorløp i datateknikk og er over middels interesert for hva som eksisterer av hardware, men har liten forstålse for dagens megahurtz pissekonkuranse. :)

Lenke til kommentar

Hva tror du selger mest:

En duppedongz som koster 10k, har masse nyttige (men fordyrende) ekstrafunksjoner som relativt få har behov for.

Eller en duppedongz til 5k uten ekstrafunksjoner, men som ellers virker likt den til 10k?

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...