Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

bolig kjøp og fastmonterte/integrerte hvitevarer og annet


stich_it

Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver for tiden å vurderer kjøp av en leilighet.

denne leiligheten har integrert oppvaskmaskin, løst stående komfyr og løststående kjøleskap/frys med ismaskin som er tilkoblet leilighetens vannrør og to veggmonterte tver.

 

det står i prospektet at oppvaskmaskin medfølger, ellers er ingen forbehold tatt.

 

da lurer jeg på følgende:

1. når kjøleskapet har fast tilkobling til leilighetens vannrør er den da å regne som fastmontert/integrert på en slik måte at det er naturlig for den medfølge ved salg?

2. vil veggmonterte tver kunne regnes som fastmontert/integrert på en slik måte at det er naturlig for den medfølge ved salg?

 

jeg vet ikke hvor jeg skal begynne å lete en gang for å finne ut av dette så hjelp mottaes med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, når vi kjøpte bolig for 2.5 år siden da var det slik at alt som var fast-skrudd fulgte med boligen.

 

Fastskrudde speil, hyller, lamper, gardinstenger osv.

 

Når du sier veggmonterte tver da er dem nok fastskrudd i boligen og følger med kjøpet.

 

Løst ståendes komfyr følger ikke med, kjøleskapet tviler jeg på følger med kjøpet siden dette ikke er integrert.

 

Jeg hadde reglene foran meg når vi kjøpte bolig, skal se om jeg finner dem igjen.

 

Edit : Norges eiendomsmeglerforbund kan sikkert gi deg svar på mye, ta en titt innom www.nef.no

Endret av Login
Lenke til kommentar

I utganspunktet så skal alt som ikkje er laust følge med. Men det er nok ikkje slik det blir gjort i praksis. Har f.eks aldri høyrt om nokon som har fått med veggfesta TV på kjøpet, og sjølv om det var slik så er det vel strengt tatt berre veggfestet som føger med sidan du på dei fleste veggfester kan fjerne TVen utan bruk av verktøy.

 

Når det gjeld kvitevarer så er dei rekna som integrerte sjølv om det f.eks berre er ei lita sokkellist som er klipsa på.

Lenke til kommentar

fikk tatt meg en titt på NEF nå og fant en liste der med oversikt over hva som er mente å medfølge/ikke medfølge: Liste over løsøre og tilbehør gjeldende fra og med 1. april 2007

 

og der står det blant annet:

Veggmontert TV/flatskjerm med tilhørende festeanordning følger ikke med

 

men hva med kjøleskapet? det er så vidt jeg kunne se på det en fastmontert slange som ikke har noen form for hurtigkobling.

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg har inngående kunnskap om dette, men om hvitevarer står det hos NEF at "integrerte hvitevarer" medfølger. Dette tolker jeg som at innbygde og innpassede hvitevarer medfølger.

 

Når det gjelder et frittstående kjøleskap mener jeg derfor at det har formodningen mot seg at dette følger med. At det er en vanntilkobling til kjøleskapet kan emm. vanskelig være avgjørende. Også vaskemaskiner har jo vanntilknytning, uten at det er vanlig at denne medfølger så sant den er frittstående. Hvorvidt det er hurtigkobling eller slangeklemme på vannslangen kan heller ikke være det avgjørende.

 

Ut i fra det du sier er det derfor emm. lite sannsynlig at kjøleskapet følger med. Men avklar selvfølgelig med megler for å være sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...