Gå til innhold

Romfergen parkeres i 2010, kan den fortsatt brukes til dette formålet?

Anbefalte innlegg

Kom på en litt genial idee, som kansje alikevell er helt idiotisk wink.gif

Hvorfor heller ikke parkere romfergjene oppe på ISS?
Selfølgelig vil det jo ikke bli plass til alle, men i det minste et par av de.
Mannskapet vil kunne bli fløyet ned med en av de russiske soyuz romfartøyene?

Etter de var ferdig dokket, kunne de "omøblert" slik at den kunne blitt brukt til forskning.

Hele grunnen til at de blir "pensjonert", er vell at man ikke vil ta noen sjanser på at den skal brenne opp under retroen?
Ville ikke akuratt satt livet mitt på spill med et 30 år gammelt romfartøy innocent.gif

Suppekatten

post-151641-1266779263,589_thumb.jpg

Endret av Suppekatten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk en tanke jeg tror få har tenkt på. Ikke at det er positivt for din del da :p.

Jeg tror at dette ville være ufornuftig av flere grunner.

En av hovedgrunnene må jo være at den svære romfergen tar opp masse plass utenfor selve ISS. Romfergen består jo av vinger, ror, motorsystem, drivstofftanker og lasterom som er helt bortkastet plass vil jeg tro. Vi gjenstår da med mid-deck og flight-deck helt forrest i romfergen, som kanskje kan brukes til noe. Ergo, lite nyttbar plass totalt sett..

En annen ting er at banen til ISS flere ganger i løpet av året må korrigeres ved hjelp av rakett-motorer. ISS mister fart og høyde pga en svak oppbremsing forårsaket av den meget meget tynne atmosfæren.

ISS_altitude.png

Det er klart at jo mer masse som må akselereres, jo mer drivstoff kreves det. Å ha en svær romferge hengende på slep minsker jo ikke effekten av luftmotstanden akkurat heller.

Har andre noen synspunkter?

EDIT: la til illustrasjon

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Ville ikke fungert.

Romfergene er avhengig av å brenselceller for å produsere strøm. Ville gått tom for drivstoff ganske kjapt.

Hele grunnen til at de blir "pensjonert", er vell at man ikke vil ta noen kjangser på at den skal brenne opp under retroen?

Nei. Grunnen var at etter Bush sin "Constelation" plan så var månen neste mål. Det var ikke noe oppdrag for romfergene etter at ISS var ferdigbygd.

Ville ikke akuratt satt livet mitt på spill med et 30 år gammelt romfartøy

Romfergene ble designet for å kunne fly 100 ganger.... De er også oppgradert gjentatte ganger.

Alle ulykkene som har skjedd hadde kunne vært unngått hvis personer i lederstillinger i NASA hadde hørt på ingeniørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...