Suppekatten Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 (endret) Kom på en litt genial idee, som kansje alikevell er helt idiotisk Hvorfor heller ikke parkere romfergjene oppe på ISS?Selfølgelig vil det jo ikke bli plass til alle, men i det minste et par av de.Mannskapet vil kunne bli fløyet ned med en av de russiske soyuz romfartøyene?Etter de var ferdig dokket, kunne de "omøblert" slik at den kunne blitt brukt til forskning.Hele grunnen til at de blir "pensjonert", er vell at man ikke vil ta noen sjanser på at den skal brenne opp under retroen?Ville ikke akuratt satt livet mitt på spill med et 30 år gammelt romfartøy Suppekatten Endret 6. april 2017 av Suppekatten Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 (endret) Det er faktisk en tanke jeg tror få har tenkt på. Ikke at det er positivt for din del da . Jeg tror at dette ville være ufornuftig av flere grunner. En av hovedgrunnene må jo være at den svære romfergen tar opp masse plass utenfor selve ISS. Romfergen består jo av vinger, ror, motorsystem, drivstofftanker og lasterom som er helt bortkastet plass vil jeg tro. Vi gjenstår da med mid-deck og flight-deck helt forrest i romfergen, som kanskje kan brukes til noe. Ergo, lite nyttbar plass totalt sett.. En annen ting er at banen til ISS flere ganger i løpet av året må korrigeres ved hjelp av rakett-motorer. ISS mister fart og høyde pga en svak oppbremsing forårsaket av den meget meget tynne atmosfæren. Det er klart at jo mer masse som må akselereres, jo mer drivstoff kreves det. Å ha en svær romferge hengende på slep minsker jo ikke effekten av luftmotstanden akkurat heller. Har andre noen synspunkter? EDIT: la til illustrasjon Endret 22. februar 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
HKS Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Ville ikke fungert. Romfergene er avhengig av å brenselceller for å produsere strøm. Ville gått tom for drivstoff ganske kjapt. Hele grunnen til at de blir "pensjonert", er vell at man ikke vil ta noen kjangser på at den skal brenne opp under retroen? Nei. Grunnen var at etter Bush sin "Constelation" plan så var månen neste mål. Det var ikke noe oppdrag for romfergene etter at ISS var ferdigbygd. Ville ikke akuratt satt livet mitt på spill med et 30 år gammelt romfartøy Romfergene ble designet for å kunne fly 100 ganger.... De er også oppgradert gjentatte ganger. Alle ulykkene som har skjedd hadde kunne vært unngått hvis personer i lederstillinger i NASA hadde hørt på ingeniørene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå