Gå til innhold

HJELP!? Eg trenger en ny gaming pc!


Anbefalte innlegg

Eneste tipset jeg har er at om du i det hele tatt har tenkt å bruke riggen til spilling et års tid fremover med ok videosettings, MÅ du holde deg unna 57xx-serien. 128-bits båndbredde kommer til å være en helt jævlig flaskehals kontra f.eks. 5850 med 256. Tror jeg i mange tilfeller heller ville valgt 4890, selv om man mister eyefinity/dx11. Å vente på Fermi i første omgang har heller ingenting for seg, siden de antakeligvis blir prisa til helvete og beyond - tradisjon tro kommer nok toppmodellene til å bli lansert først.

 

Om du ikke er *så* hard på spillinga, ville jeg kanskje vurdert f.eks. phenom II x3 720 til cpu. Med resten av AMD-oppsettet Diabolic kom med over kan du uten nevneverdig tweaking nå 17x multiplier, og sparer inn 500 kroner bare der.

 

Edit: ser Netonnet fjerna tilbudet de hadde for ei ukes tid siden, prisforskjellen er nå usle 300kr opp til x4 955.

Endret av gaasart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag til AMD-oppsett.

 

Dette skal holde i bøtter og spann for hva du enn måtte finne på å kjøpe av spill de neste par årene. Et dedikert lydkort for spilling nå til dags blir litt bortkasta spør du meg, siden de integrerte kontrollerne i bunn og grunn tar unna for det meste. Hvis musikken er såpass i fokus ville jeg heller brukt noen slanter på et greit stereoanlegg ved siden av.

 

Når det kommer til skjerm ville jeg personlig kanskje brukt litt ekstra, og gått for et par av de her, hvis eyefinity er tingen for deg. Bang for bucks kanskje det beste skjermkjøpet tilgjengelig på norske nettsider.

Lenke til kommentar

hmmm, dette er jo et mer rimeligere alternativ, vil nok ikkje kaste penger ut av vinduet.

 

høres forresten mye på musikk gjennom pc'n. hele lageret er tross alt på den, så er litt giret på creative titanium kortet.

 

har en gammel samsung skjerm, med 16 ms, så eg er ikkje video - fil akkurat, men eyefinity er nok smør på flesk for min del.

 

Men er AMD så bra nå om dagen?

Nå tenker eg kanskje på de skikkelige gamerne som MÅ HA INTEL I7 og sånt, kanskje eg sikter for høyt når det gjelder pris kontra effekt. At faktisk AMD er fullt brukelig.

Lenke til kommentar

Nå har eg kommet fram til følgende:

 

-XFX HD 5870

-Intel SSD

-Corsair 750W er visstnok plenty ifølge dere

-skjerm er grei

-Cooler Master 932/922 HAF er nå et mer rimelig alternativ, virker grei har fått gode kommentarer.

-creative titanium

 

Men står da og lurer nå på:

-HK?

-CPU?

 

Tilbake til det der med AMD VS Intel, begge to har gode argumenter, heller mer mot AMD, men må ''frelses''

 

Sant nok det med lydkortet, noen integrerte er sikkert grei de.

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det, står du nå splitta mellom AM3 og LGA1156. For en OK 1336-rigg må du ut med drøye 2-3 laken ekstra for å få liknende kvalitet på komponentene. Fatter meg i korthet, og nevner kun det jeg mener er vesentlig (og kommer på i farta):

 

Fordelen med Intel er trippelkanals minne og noen andre funksjoner som jevnt over fører til en litt høyere ytelse.

 

Fordelen med AMD er at du sikrer deg et system som kan kjøre neste generasjons CPU, samt at det er noe rimeligere.

 

Ytelsesforskjellen til vanlig bruk er egentlig nærmest ikke-eksisterende, og du skal normalt sett ikke merke noen forskjell i produktkvaliteten mellom de to leverandørene. Det aller beste ville antakeligvis vært om du leste noen av testene på anandtech, guru3d eller tomshardware, i stedet for å ta alt jeg sier for god fisk.

Lenke til kommentar
Men er AMD så bra nå om dagen?

Nå tenker eg kanskje på de skikkelige gamerne som MÅ HA INTEL I7 og sånt, kanskje eg sikter for høyt når det gjelder pris kontra effekt. At faktisk AMD er fullt brukelig.

 

Jo du undervurderer AMD stort, jeg har ingen problemer med den.

 

Du vil forresten ikke få NOE bedre ytelse av å kjøpe i7 enn i5 eller Phenom II X4 965, untatt hvis du lager 3d modeller, og der er AMD helt greit.

Lenke til kommentar

lga1156 har ikke trippel kanal minne, bare lga1336 har det og det hjelper lite i spill uansett.

 

Stemmer det, I stand corrected. Det jeg mente var vel integrert PCIe-kontroller.

 

Du vil forresten ikke få NOE bedre ytelse av å kjøpe i7 enn i5 eller Phenom II X4 965, untatt hvis du lager 3d modeller, og der er AMD helt greit.

 

Finnes flere eksempler hvor Intels prosessorer utmerker seg i forhold til AMD, men at den vanlige mann i gata ikke egentlig har stort behov for det kan vi enes om. Kjøpte selv full am3-rigg for en drøy måned siden.

Lenke til kommentar

Leste litt på toms hardware, best cpu for the money.

stor forskjell mellom Intel og AMD prismessig.

 

ok, eg må se meg slått av AMD frelste her på forumet.

 

Kan nå eg fått et oppsett med:

 

-Amd 955 eller 965

-Godt HK

-RAM

 

underlig at AMD leverer noe det samme til nesten halve prisen, overklokkingsmuligheter er det visstnok og.

 

955 black edition virker da som et godt alternativ

 

hvis noen hadde lyst til å finne et oppsett med det der så hadde eg satt pris på det.

Lenke til kommentar

Smak og behag!

 

CPU: 955 kjører 3.2ghz, 965 3.4ghz. Prisforskjellen ligger på et par hundrelapper.

 

Ram: Uansett ramkit til rundt tusenlappen med 1333/1600mhz clock på 2x2gb. Komplett har et ganske bra tilbud på Corsair XMS3 for øyeblikket, men vil anbefale deg å bestille alt fra ett sted. Corsair, Crucial, Kingston, Mushkin etc. - hold deg til de kjente navnene.

 

Hovedkort: In Gigabyte we trust. Mest sannsynlig det hovedkortet jeg er mest fornøyd med noensinne. Knallstabilt, oversiktlig layout og klokkevillig. To BIOS-chips, USB- OG Sata3-support :love:

 

Edit: Uansett CPU du velger, sørg for at det er 125W-versjonen.

Endret av gaasart
Lenke til kommentar
Finnes flere eksempler hvor Intels prosessorer utmerker seg i forhold til AMD, men at den vanlige mann i gata ikke egentlig har stort behov for det kan vi enes om. Kjøpte selv full am3-rigg for en drøy måned siden.

 

Nei, det finnes 3 tester der ute som jeg har funnet hvor AMD riggene er tilsvarende Intel i7 rigg på 4 Ghz begge prosessorene, og da vinner AMD med 5, 1 uavgjort og 4 intel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...