Gå til innhold

Hvordan følges internasjonal garanti opp?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Om man kjøper fotoutstyr fra Adorama eller BHphoto med 1 års internasjonal garanti, og noe skulle oppstå med varen, f.eks. DOA, kan man da henvende seg til en reparatør i Norge, eller må man sende varen tilbake til USA? Hvis det må sendes tilbake, hvordan blir det da med moms og avgifter, både tilbake til USA og når det sendes til Norge? Er det i så fall forskjell på om man kjøper USA-vare, eller gråsoneimport til USA?

Beklager om dette har vært besvart før, jeg har forsøkt å søke, uten å finne det... :blush:

-Gina

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kjøpt vare direkte fra USA, med internasjonal garanti på 1år, så får du faktisk hjelp av norsk importør. Har vært med på å kjøpt blandt annet klokker fra Kina og USA med 1års internasjonal garanti, der jeg har fått levert inn til norsk forhandler og fått garanti dekt sånn. Men du må nesten lese hva garantien sier, for det er individuelt fra selskap til selskap.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Canon sin internasjonale garant dekker den bare L-objektiver,disse skal du få reparert i Norge.

Ved en eventuell retur kan du stikke innom et postkontor og få et reise/returdokument som skal følge med kameraet,det gjør at du ikke behøver og betale mva. på nytt.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har prøvd å sjekke litt opp rundt dette i dag, sendte mail til Canon Norge og Serviceproffen med følgende spørsmål;

Hvis man kjøper et Canon-produkt i USA og får med et "Canon International Warranty" -garantikort er dette da gyldig i Norge

-på kamerahus?

-på L-objektiver?

-på ikke-L-objektiver?

-på annet utstyr, som f.eks. blitz og batterigrep?

fra Canon Norge fikk jeg følgende svar:

Kjære kunde,

Om du får med Canon International Warranty kort vil dette gjelde over hele verden. Dette er vanlig med våre objektiver, men mindre vanlig med kamerahus, så vær obs på at du får det på både hus og objektiv.

Etter det jeg kjenner til får man alltid et slikt kort hos B&H photo, ihvertfall på objektiver (jeg fikk det med en EF-S 10-22) så da er den bankers vil jeg påstå.

Serviceproffen svarte bare

Hei vis produkte er kjøpt i utlande er det kun 1 års garanti reklamasjo ikke noe utover det desverre

Ha en god dag.

Med vennlig hilsen

Serviceproffen AS

siden jeg utifra det svaret følte at vedkommende ikke hadde forstått spørsmålet mitt helt, prøvde jeg å formulere det enda enklere og mer konkret, men fikk bare samme standard-svaret, at det er 1 års garanti på kjøp i utlandet både på andre og tredje og fjerde forsøk.

Til slutt ringte jeg og spurte, og fikk igjen "det er 1 års garanti hvis du har kjøpt et canon produkt i utlandet" jeg spurte så om det var noen forskjell på om det var kjøpt i europa eller usa eller et annet sted, siden de skiller mellom det på nettsiden; "nei det er det ikke". Så spurte jeg om det er noen som helst forskjell på L-objektiver og vanlige objektiver når det gjelder slike garantiordninger. det var det heller ikke sa vedkommende. til slutt spurte jeg rett og slett; "så det du sier er at det rett og slett som standard er 1 års garanti på ALLE canon-produkter som er kjøpt utenfor norge, uansett? -har garantikortet noen som helst betydning egentlig?" "nei det har det ikke, du trenger bare å vise kvittering så har du 1års-garanti hos oss"

Endret av Joaaso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg sendte forøvrig et oppfølgingsspørsmål til Canon Norge, for å få konkret svar på om det er noe i den myten om at det er forskjell på L og ikke-L.. fikk svar nå;

International warranty gjelder uavhengig av hvilken serie objektivet tilhører. Det er mulig grunnlaget for denne myten er at vår L-serie har internasjonal garanti som standard, hvor de andre objektivene som regel (med unntak) leveres med den vanlige regionale garantien.

Igjen vil jeg be deg være påpasselige med å få bekreftet at alle de produktene du bestiller/kjøper fra USA har en medfølgende International Warranty-slipp.

så da er det i utg.punktet ment å være en forskjell mellom L'ene og andre objektiver -ihvertfall i USA (samtlige av mine norsk-kjøpte objektiver fra både EF-S, EF og L-serien kom med det samme europeiske garantikortet, som utifra teksten i smått ser ut til å gjelde i hele verden), men siden man som regel får med et internasjonalt garantikort uansett objektiv -ihvertfall fra B&H Photo, så er det da i praksis ingen forskjell..

Endret av Joaaso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...