Gå til innhold

Mest støysvake 120mm vifte på markedet

Black Star

Anbefalte innlegg

Jeg har en ganske "bad-ass" kjøleribbe på min CPU. Faktisk fungerer det ganske greit selv om jeg stopper vifta, og kun når jeg presser maskinen og det er varmt i rommet merker jeg at temperaturen blir noe høy (uten vifte).

Med andre ord er det bare nødvendig med en så liten luftstrøm som overhodet mulig for å transportere varme vekk fra kjøleribben. Trenger derfor den mest lydløse 120mm vifta som er å oppdrive. At den flytter latterlig små mengder med luft, gjør ingenting, da det uansett vil være nok.

Dagens vifte er en Nexus "Real Silent Case Fan", som jeg for å være ærlig ikke synes er "real silent". Det er riktignok den eneste komponenten i min PC som lager hørbar lyd, så det skal ikke så mye til før jeg hører den godt.

Opplevelsen og faktisk støynivå på viftene er viktigere enn oppgitt dB, men begge deler er jo interessant.

EDIT: Nexus vifta er oppgitt til 18 dB(A), 1000 rpm og 36,87 CPM.

Forslag/ideer? Er ikke interessert i så mye mer modding enn å koble til en kabel ;)

Endret av Marekatten
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noctua har forøvrig en ULM-vifte av den nevnte modellen i tillegg. Denne kjører på 700rpm normalt sett, og kan stilles ned til 500rpm.

Var innom Digitalimpuls i dag og kjøpte med meg to av akkurat den modellen faktisk :) Satser på å sjekke de ut i helgen, og kommer med tilbakemelding da.

Støynivå er oppgitt til 6,8 dbA på 700 rpm og 5 dbA på 500 rpm. Skal være godt gjort å høre de viftene ja.

Lenke til kommentar

Har nå installert disse to viftene, med adapter så den går på ca 500 rpm, og jeg sliter litt med å bestemme meg om jeg faktisk i det hele tatt kan høre de. Jeg hører et meget svakt sus fra maskinen, men jeg tror det mest sannsynlig er viften i strømforsyningen (som også knapt er hørbar).

Med andre ord, veldig fornøyd med støynivået. Det er ikke snakk om at dette kan være irriterende selv om man skal sove rett ved siden av maskinen.

CPU-temperaturen gjorde imidlertid et godt hopp oppover. Den lå på ca <35 grader før byttet (core), og ligger nå på 40-45 grader idle. Den går en del høyere ved load, og håper ikke CPU'en skades på lang sikt. Systemtemperaturen ligger også på en 40-45 idle.

Bør nok sette i gang en vifte eller to til på de varmeste sommerdagene, da alt jeg har nå er en 500 rpm som suger luft inn over harddiskene og en 500 rpm som CPU vifte. Strømforsyningen ligger i et adskilt rom, og viften der har ikke innvirkning på resten av systemtemperaturen. Kommer også til å vurdere å fjerne adapteret, og sjekke om støynivået holder seg like lavt og om temperaturen kryper litt nedover igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...