Gå til innhold

Booter fra feil harddisk

daoooo

Anbefalte innlegg

Kjøpte akkurat en ny pc. Har masse jeg ikke vil miste på den gamle harddisken. Problemet er at begge os på den pc'en er kræsja. Tenkte jeg kunne koble til denne i min nye pc og hente over filene til den nye pc'en. Når jeg har begge koblet til booter den fra den gamle harddisken.. Er snakk om 2 sata disker.

Har vært borti dette med master og slave disker såvidt før og lurer på om det finnes noen annen måte å få bootet fra ny disk uten å rote med den jumperen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ingenting med jumper å gjøre.

Du må finne en meny i BIOS det du velger bootrekkefølge. Hvis du har en nyere PC så pleier det dessuten å være en hurtigtast i BIOS som gir deg en boot meny.

Takk for svar. Fint å høre, for det satt ingen jumper i den nye disken og på den gamle så virket den umulig å få ut. Skal starte opp i bios og se om jeg finner noe!

Lenke til kommentar

For IDE var Jumperne KUN og jeg bemerker KUN for å få BIOS til å detektere og håndtere harddiskene korrekt.

Hvilken boot disk man skal bruke bestemmer IKKE jumperen i det hele tatt.

Dette må du fikse i BIOS, men for ettertiden skal du være obs på at det er smart å koble fra alle de andre diskene enn den du skal ha Windows på når du skal installere OS.

Windows elsker å velge en tilsynelatende merksnodig disk å legge bootloaderen på, spesielt Windows 7 er en STOR synder på dette.

Lenke til kommentar

For IDE var Jumperne KUN og jeg bemerker KUN for å få BIOS til å detektere og håndtere harddiskene korrekt.

Hvilken boot disk man skal bruke bestemmer IKKE jumperen i det hele tatt.

Dette må du fikse i BIOS, men for ettertiden skal du være obs på at det er smart å koble fra alle de andre diskene enn den du skal ha Windows på når du skal installere OS.

Windows elsker å velge en tilsynelatende merksnodig disk å legge bootloaderen på, spesielt Windows 7 er en STOR synder på dette.

Ok, takk for infoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...