Gå til innhold

Noen som kan gi en innføring i "DOF"?

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Sitter å titter på denne DOF kalkulatoren. Og jeg ble nok litt usikker her. Er det slik at det som er plassert i DOF er skarpt, og alt annet ikke? Men det er jo det punktet som man fokuserer på som blir skarpt, uahengig av avstanden til fokuseringspunktet?

Dette er en en 55mm linse, på Nikon D90. Med en f-stop på f/4

Subject distance 	1.5 m

Depth of field 
Near limit 	1.44 m
Far limit 	1.56 m
Total 	0.11 m

Betyr dette at man har kun 0,11 meter for å få objektet sitt skarpt?

Dette hadde vært fint med vanlig norsk når man skal prøve å forklare dette til en amatør som meg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter å titter på denne DOF kalkulatoren. Og jeg ble nok litt usikker her. Er det slik at det som er plassert i DOF er skarpt, og alt annet ikke? Men det er jo det punktet som man fokuserer på som blir skarpt, uahengig av avstanden til fokuseringspunktet?

Dette er en en 55mm linse, på Nikon D90. Med en f-stop på f/4

Subject distance 	1.5 m

Depth of field 
Near limit 	1.44 m
Far limit 	1.56 m
Total 	0.11 m

Betyr dette at man har kun 0,11 meter for å få objektet sitt skarpt?

Dette hadde vært fint med vanlig norsk når man skal prøve å forklare dette til en amatør som meg! :)

Bare de tingenes om er én bestemt avstand fra kamera (regnet fra bildebrikken for å være nøyaktig) er i fokus. Dette er det du kaller "subject distance". I tillegg er det et område nærmere og lengre borte som er så lite ute av fokus at de også kan regnes som skarpe. I ditt eksempel er dette alt som ligger mellom 1.44 m og 1.56 m fra kamera. Det er med andre ord et område som er 12 cm tykt som er skarpt nok til å kalles i fokus. Dette området er (omtrent) sentrert om fokusavstanden som er 1.5 m. (Jeg regner med at det er avrundingen som gjør at total kommer ut som 11 cm i eksempelet ditt).

-trygve

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...