Gå til innhold

Tolking av datablad for optokobler

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg er nybegynner innen elektronikk. Det er nesten 10 år siden eg gikk på grunnkurs elektronikk, og selv om eg følte at eg hadde kontroll på det meste da, så virker det som om det har forsvunnet som dugg for solen :)

Eg jobber med et prosjekt hvor eg vurderer å bruke en optokobler i stede for rele. Optokobleren skal drives rett fra utgangen på en mikrokontroller og utgangen kan maks levere 40mA på 5v. Dette blir da litt lite for et rele.

Men, så prøver eg å finne den rette optokobleren på Elfa sine nettsider, og møter litt veggen når eg leser databladene som hører til. For eks varenummer 75-355-86. Hva betyr 40/80%? I følge databladet så tolker eg det slik at den kan takle å styre en krets opp til 70v/50mA(maks 100mA peak under 1ms). Stemmer dette?

Kretsen eg skal styre er en putevibrator som skal ha 9-12v, bruker 10-15mA men trekker opp til 50mA ved oppstart.

Eg prøvde å sammenligne med databladet med Wikipedia med klarte ikke helt å finne igjen de samme betegnelsene. Håper noen kan hjelpe en nerd i nød :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du ser i databladet på side 3 ser du hva % tallene er:

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/07535586.pdf

Er forholdet mellom If og Ic under gitte forhold.

Hvis det eneste du skal gjøre er å bruke denne til å drive denne motoren (skru den av eller på) så kan du fint klare deg med en enkel transistor (N-mosfet) koblet mellom jord og motoren (antar det er en DC motor).

71-074-30

71-074-29

71-121-70

Lenke til kommentar

Takker for forslag :)

Slik eg kjenner MOSFET og transistorer så er forskjellen på disse og relé eller optokobler at de to kretsene ikke er adskilte. Eg antar at dette ikke er et problem i mitt tilfelle, men hvor går grensen og når bør eg evnt benytte adskilte kretser?

Lenke til kommentar

En bruker optokoblere/relee når en har behov for å adskille deler av en krets fra andre deler av den. Grunner til det kan være at en vil ha forskjellig spenningsforskyning for de to delene som må være adskilt, systemer hvor den ene delen kan bil utsatt for store spenninger som den andre delen ikke tåler, ol...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...