Gå til innhold

Fem nye objektiver

Anbefalte innlegg

Jeg håper bare ikke stabiliseringen øker prisen eller reduserer den optiske ytelsen for oss som har sensor-stabilisering.

Trenger du ikke stabilisering kan du vel bare gå for den gamle (Macro HSM II)? Jeg har denne, og den er ypperlig, det eneste jeg savner på den er nettopp stabilisering, og nå kommer den altså med det. Den kortere nærgrensen gjør at jeg faktisk foretrekker Sigmaen foran Canon 70-200 2.8L (som jeg også har), så det er en liten nedtur at nærgrensa nå er oppe i 1,4 meter igjen - 40cm ekstra å gå på i nærområdet utgjør faktisk overraskende mye når man skyter action, som denne typen objektiv retter seg mest mot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke den har "fokuslimiter", men jeg ser at den har fått en dårligere nærgrense enn forrige modell. Dette kan jo være med å gi raskere autofokus siden det gir mulighet for kortere fokusgang. Sigma har vel aldri hatt objektiver med panoreringsmodus?

Lenke til kommentar

Jeg tipper det er den bevegelige linsegruppa som er årsaken til at nærgrensa blir økt. Det trenger garantert mer plass enn ikke-bevegelige linseelementer som i den gamle modellen. Mer plass vil redusere plassen til andre ting, som f.eks gruppen linseelementer som brukes til fokusering. Jo mindre plass disse elementene får jo mindre totalt fokusområde får man. Siden man ikke kan redusere fokus i uendelig-enden av skalaen så må man forsyne seg av nærgrensa. Det er i hvert fall min teori.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Opprett ny...