King-Nothing Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Har dratt frem dette objektivet og lekt meg litt. Tok en del bilder av guttungen da han satt i sofaen, men det viste seg å være vanskelig å treffe rett med fokuset. Testet for det meste med f/1.8, f/2 og f/2.8. Satt fokus på det ene øyet, men ofte var det tåteflaska eller detaljer i klærne som ble skarpest. Tok et par testbilder av noen smokker (én lå veldig nærme og én 30cm bak). Da fikk jeg alltid rett fokus og bildene ble meget skarpe. Noen triks å lære når man bruker vidåpen blender? Eller er det ofte vanskelig å treffe rett? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Trikset er vel å bli godt kjent med kameraets autofokus-system, og å bli vant til hvor mye mer kritisk rett fokus er med så tynn dof. Autofokussystemet består av flere deler, men viktigst er a) fokuspunktene og b) automatikkens valg av fokuspunkt Fokuspunktene er markert i søkeren, men den markeringen er veiledende. Automatikkens valg av rett fokuspunkt er veldig bra når den treffer, men det betinger at du vet å holde forvrirrende elementer unna motivet. Ta ett fokuspunkt om gangen. Jeg setter nesten alltid det sentrale fokuspunktet som aktivt, og forholder meg til det. Det er mye lettere å bli kjent med ett fokuspunkt enn mange. Nå kan du eksperimentere med hvor på markeringen av fokuspunktet du får "sann" fokus. Du trenger ikke eksperimentere lenge før du ser at fra den ene enden av markeringen til den andre kan fokus flytte seg over 20cm inn i motivet, altså mer enn nok til å miste kritisk fokus. Når du begynner å få følelsen med dette, kan du begynne å velge om du setter fokus i bakkant eller forkant på motivet, og med rett del av fokusmarkeringen. Når det sitter, så kan du eventuelt ta i bruk de andre fokuspunktene, de vil typisk ikke oppføre seg helt identisk med det første, men på lignende måte. Dette er ikke vanskelig når man blir vant til at det, men det krever litt trening. Belønningen er stor, så ikke gi deg! Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 Takk for svar kaian! Jeg burde nok nevnt at jeg i 99% av tilfellene kun bruker ett aktivt fokuspunkt (valgt mannuelt), i midten. Siden jeg har kun dette punktet aktivt, trodde jeg at det ville være en smal sak å sikte på et øye ved portrettfotografering og at dette da alltid ville være det skarpeste punktet, men jeg skjønner at det ikke alltid er så lett. Får lese litt mer rundt det tror jeg. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Ja, lese er bra - men, test selv. Sett fire-fem bamser, eller noe annet med tekstur, i rad skrått bakhverandre på en sånn avstand fra stativ (for presisjon i forsøkene) at de passer med en realistisk avstand for foto av favorittmotivet. Sikt på den midterste. Ta bilde og flytt fokuspunktet minimalt, men noe, mellom hver nye eksponering. Blir du overrasket over plutselige fokusskifter er du i ferd med å lokalisere grenesene til fokuspunktet. Hvis det konsistent er fokus der du forventer det i bildene så er det bare tempoet som gjør at du ikke treffer når det gjelder. Eksperimenter med følgefokus i tilfelle. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Det er også vanskelig å se i søkeren hvor fokusplanet ligger, hvis du bruker standard mattskive. De "vanlige" mattskivene slipper gjennom mye lys, så du får lys søker, men gjør det vanskelig å se hvor fokus ligger. Prøv selv - still blenderen på f/2.8 og trykk på nedblendingsknappen - du vil neppe se forskjell i søkeren. Det kan også være problemer med med fokus shift - at fokusplanet flytter seg avhengig av blenderåpning. En fokusering som er skarp på f/2.8 kan være mer uskarp på f/1.8 og f/4.. Er fokus kritisk passer jeg på å fokusere manuelt med nedblendingsknappen holdt inne, gjerne med liveview. Ikke alltid så enkelt med snapshots, men.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå