Gå til innhold

Test av Continental til New Orleans


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle skrive hvordan det er å reise med Continental til USA for de som lurer på hva det innebærer.

 

Bestilling og website:

Man får ikke alltid opp de beste prisene på continental.com så det kan lønne seg å sjekke via andre søkesider. Etter at billett er bestilt får man lett opp oversikten over reisen på continental.com og man kan uten gebyr velge sete. Man kan også legge inn info om pårørende og adresse man skal ha i USA, det siste vil de uansett spørre om ved innsjekking. Websiten fungerer ikke helt her for å legge inn kontakter utenfor USA og den klarte også miste adressen jeg skulle ha i USA. Det er med 1 innsjekket koffert på 23 kg, men det var ikke lett å finne ut fra billett eller website. Man kan også ta med 18 kg håndbagasje.

 

11:05 Oslo, Norway (OSL) - 14:00 New York/Newark, NJ (EWR - Liberty)

19:50 New York/Newark, NJ (EWR - Liberty) - 22:20 New Orleans, LA (MSY)

 

Online innsjekking skulle være mulig 24 timer før avgang, men etter å ha sett "This reservation has been eTicketed and confirmed" og trykket på linken "Check in now" ga det "We are unable to complete the check-in process as a valid eTicket coupon cannot be found". Regn altså ikke med at ting fungerer som de skal på websiten.

 

 

post-18989-1266704016,2976_thumb.jpg

Sjekk av pass og utspørring om bagasje allerede før innsjekking. De som ikke har fått med seg online registrering for ESTA kommer antagelig ikke lengere enn dette. Ved den vanlige innsjekkingen måtte jeg oppgi adresse i USA igjen selv om den var registrert på siten til Continental. Dette gjør innsjekkingskøen treg. Ble også informert om at bagasjen måtte tas gjennom tollen i New York. Continental ble nylig med i Star Alliance så her er det bare å bruke Eurobonuskortet. Med sølv- eller gullstatus trykkes det "Star Silver" eller "Star Gold" på boadningkortene og selv med sølv får man fler fordeler som raskere sikkerhetssjekk og boarding i USA.

 

Gaten ligger selvsagt utenfor Schengen-sonen så man må stå i kø for passkontroll for å komme til enden av terminalen på Gardermoen. Området rundt gaten var avsperret og igjen var det en fjerde passkontroll og en tredje utspørring om noen hadde sendt med gaver eller hadde vært borti bagasjen. Så var det en ekstra sikkerhetskontroll som minst 50% måtte gjennom. Her var det "pat down" og gjennomgang av håndbagasje.

 

Så var det boarding etter rader og her var de strenge på at ingen gikk på for tidlig.

 

Ombord:

post-18989-1266706116,534_thumb.jpg

Utdeling av Wall Street Journal eller International Heralds Tribune inne på flyet. Bedre fotplass enn fryktet. Individuelt styrte luftdyser. Ca. 80% belegg som ga ledig midtsete på heldige rader. Så var det å stille klokken 6 timer tilbake når man kom opp i luften. Strømuttak med amerikansk plugg mellom setene.

 

post-18989-1266706282,3472_thumb.jpg

Utdeling av hodetelefoner til odel og eie. Har man med noe selv er det antagelig bedre, men overgangen var grei å få med til senere bruk.

 

post-18989-1266706445,123_thumb.jpg

Man får så en titt ned på noen fjorder på vestlandet.

 

post-18989-1266706561,5415_thumb.jpg

Widescreen touch-skjerm. 40 filmer, men mest gammelt. Vanskelig å finne noe bra man ikke hadde sett før. Blandt nyere filmer var "The invention of lying" og "Good hair". Dette var ikke flyselskapet for å se nye storfilmer. Det var et bedre utvalg av tv-serier. 150 musikk-album, men mesteparten var over 20 år gammelt.

 

post-18989-1266708680,9373_thumb.jpg

Så var det utdeling av saltstenger og drikke. Soft drinks var gratis, mens alkohol kostet 5 dollar eller 30 nok.

 

post-18989-1266708826,44_thumb.jpg

Senere kom et varmt måltid. Stålbestikk, men ingen våtserviett. Et lite kaldt brødstykke fulgte med. Maten var grei og sjokoladekaken meget god.

 

post-18989-1266709092,6608_thumb.jpg

Papirer for toll og imigrasjon ble delt ut. Pass på å få imigrasjonspapirer for "visa Waver" om du er vanlig besøkende.

 

post-18989-1266709258,7722_thumb.jpg

Mere mat. Potetgull og varm sandwich med ost og skinke. Mestepaten av osten var smeltet fast i innpakningen.

 

post-18989-1266709392,1823_thumb.jpg

Før landing ble det vist video om hvordan alle måtte ta bagasje med gjennom tollen. Den hadde også voice-over på norsk.

 

post-18989-1266709586,3702_thumb.jpg

Manhattan kan skimtes under innflyging. Det lønner seg å sitte på venstre side for god utsikt dit.

 

Newark flyplass:

Ikke for mye kø til imigrasjon. Alle blir tatt foto av og får tatt avtrykk av samtlige fingre. Så henter man bagasjen og går gjennom tollen. Rett etter tollen må man være våken for der er det avstikker for avlevering av innsjekket transitbagasje. Det gikk raskt uten noen kø. Så er man helt ute av sikker sone og ved utgangen til terminalen. For å fly videre må man inn gjennom sikkerhetssjekk igjen.

 

Har man god tid til transit har man flere alternativer. For eksempel:

-Ta en tur til Jersey Gardens outlet mall: Gå opp og ta AirTrain som går gratis mellom terminalene. Ta toget til stasjon "P4" og derifra går det buss hver halvtime. Bussen koster 9 dollar tur/retur og tar ca. 10 minutter.

Det går mest i klær der og de har en stor food court.

-Ta en tur til Manhattan: Ta AirTrain en stasjon lengere, men da regnes det som utenfor flyplassen og koster 5,5 dollar. Ta NJ Transit til New York Penn Station som koster 15 doller hver vei. Pass på at du skal til New York Penn Station og ikke Newark Penn Station. Stasjonen ligger like ved stormagasinet Macys og Empire state building (et besøk kan fort ta 2-3 timer med lange køer) og i gangavstand fra Time Square. Det er selvsagt også mulig å ta buss, taxi eller limmo fra flyplassen.

 

Oppbevaring av håndbagasje på flyplassen kan man glemme.

 

post-18989-1266711950,3211_thumb.jpg

Tilbake på flyplassen er det gjennom prioritert sikkerhetssjekk om man har registrert sølvkort eller bedre. Sikkerhetssjekken er som i Europa, men skoene må av.

Neste flight:

post-18989-1266712129,0205_thumb.jpg

Så var det opp i luften igjen og 1 time til tilbake med klokken. Underholdningsystemet var annerledes for innenlands tur. Her hadde de DirectTV med ca. 100 kanaler.

post-18989-1266712379,3905_thumb.jpg

Etter få minutter var moroa over og man måtte betale 6 dollar for å få se mere.

post-18989-1266712506,8255_thumb.jpg

Det så ikke ut til at for mange gjorde det.

 

post-18989-1266712626,6466_thumb.jpg

Saltstenger og drikke var eneste servering ombord. Igjen var soft drinks gratis og alkohol kostet 5 dollar og måtte betales med kredittkort. Ja, de tok ikke kontanter.

 

 

post-18989-1266712914,5608_thumb.jpg

Så var man i The Big Easy, New Orleans.

http://www.youtube.com/watch?v=AIt8F9SXQW0

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, var det widescreenskjermer i nakkestøttene på Economy? Husker jeg fløy OSL-EWR-ORL og MIA-EWR-OSL med CO for ca. 3 år siden og det var ingen skjermer på noen av flightene, mulig det var nedfellbare skjermer fra taket på Oslo - Ewr og tilbake, husker ikke helt, men det var i hvertfall ingen på innenriksfly i USA. Hyggelig å se at de oppgraderer!

Lenke til kommentar

Det var econonomy og langt bak i kabinen så de har nok oppgradert mye. Hadde widescreen i nakkestøttene på alle flightene frem og tilbake.

 

Men jeg kan ikke garantere at de har oppdatert absolutt alt av fly som de har.

 

Mener bestemt samtlige av 752-ene som flyr på Oslo/Europa er oppgradert med individuelle skjermer i seteryggene nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...