Gå til innhold

Alternativ Red Ring of Death

tor_erik

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har i kveld fått problemer med min Xbox 360. Problemet kan minne om RROD, men det er bare ett av de fire lysene som lyser.

Problemet oppstod da jeg spilte Forza 3, og bildet plutselig frøs. Konsollen måtte restartes, og jeg fikk deretter opp en skjerm med feilkode E74, og beskjed om å ta kontakt med Microsoft sin kundesupport. Den er selvsagt stengt til mandag morgen, og jeg prøver derfor å samle inn informasjon om hva jeg kan kreve.

Konsollen ble kjøpt i mai 2008, og er meget pent brukt. Totalt kan den ikke være brukt mer enn 150-200 timer.

Jeg ser at en del får beskjed om å sende konsollen til reparasjon, men dette er vel først og fremst dem som opplever tre røde ringer. Jeg ser for meg at jeg likevel får samme beskjed, og lurer da på hvor lang tid denne reparasjonen kan ta? Minner om forbrukerkjøpslovens § 30 som gir meg rett til erstatningskonsoll ved reparasjonstid over 7 dager. Stiller Microsoft med erstatningskonsoll, eller er dette under detaljistens ansvarsområde i denne sammenhengen?

Jeg vil også hevde at denne mangelen er av vesentlig karakter, og derfor bør kunne være et argument for heving av kjøp med hjemmel i forbrukerkjøpslovens § 32. Har noen erfaring fra lignende argumentasjon, og eventuelle utfall av saker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven §30:

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Er det slik at du føler at du har et behov for å spille xbox? Er det en viktig del av din hverdag? Send den inn og forvent ca 3-4 uker reparasjon uten erstatningskonsoll, da de fleste tolker loven dithen at dette ikke går utover ditt behov/lønnsomhet fra selger. Denne paragrafen gjelder for folk som får sin jobbmobil eller jobb-pc ødelagt. Ingen vits i å misbruke lovverket pga en spillkonsoll.

Lenke til kommentar

Dette faller utenfor min henvendelse om personlige erfaringer, men jeg kan likegodt svare.

Jeg er ikke fremmed for din tolkning ettersom jeg ikke er avhengig av å spille Xbox 360. Grunnen til at jeg drar frem § 30 er at jeg har kjøpt et relativt kostbart medium fra Microsoft som gir meg adgang til multimediaunderholdning. For alt jeg vet kan jeg få meget god bruk for nevnte medium under reparasjonstiden, sett f.eks. at jeg trenger å underholde mindreårige barn. Behovet trenger ikke å gjelde meg direkte, det kan også være et indirekte behov.

Ditt argument om at paragrafen gjelder jobb-PC og jobb-mobil faller på sin egen urimelighet. La meg sitere forbrukerkjøpslovens § 1, lovens virkeområde:

"§ 1. Alminnelig virkeområde

Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Ansvaret gjelder ikke når selgeren selv opptrer i næringsvirksomhet."

En PC eller telefon brukt i jobbsammenheng er ofte anskaffet på en måte der begge parter er profesjonelle, og vil derfor reguleres av vanlig kjøpslov av 1988. Faktisk skriver jeg denne posten på en erstatnings-PC fordi min private PC undertiden er inne til reparasjon. Med andre ord, § 30 burde i aller høyeste grad gjelde også i dette tilfellet.

Som sagt var jeg mer ute etter personlige erfaringer enn synsing, på sistnevnte område klarer jeg meg fint på egenhånd. Så, har noen personlige erfaringer?

Lenke til kommentar

Jeg fikk e74 feilmeldingen i begynnelsen av desember i fjor. Ringte til kunderservicen og de ba meg sende den inn. Det tok litt over 1 måned før jeg fikk tilbake konsollen, men heldigvis for meg, var Elkjøp greie, og lånte meg en box som jeg fikk ha helt til jeg fikk min egen tilbake. Stakk bare ned og sa at jeg hadde sendt inn boxen jeg hadde kjøpt der til reperasjon og at jeg syntes det hadde vært flott å få lånt en jeg kunne spille på i jula.

Så hvis du møter greie folk der du kjøpte den, får du nok en lånebox.Hakke peiling på om det var en regel at de MÅTTE gi meg en lånebox..

Lenke til kommentar

Det jeg litt dårlig prøvde å påpeke, er at før du tropper opp hos selger/serviceverksted og lirer av deg lover og paragrafer, så går det an å høre med dem ang lånekonsoll. Du vil nok møte mer velvilje (dette er en personlig erfaring) om du taler din sak uten å referere til lover og forteller selger hva du har krav på og hva du krever av han/henne.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg handlet hos Elkjøp, men det går for det samme. Videre er jeg selvsagt såpass strategisk at jeg ikke drar fram lovtekst før jeg eventuelt møter "veggen".

Berbastic, ser du skriver at jeg tok deg 4 uker å få tilbake konsollen. Dette kan selvsagt være pga juleferie, har andre mer eksakte anslag for antall virkedager på reparasjon? Dette er avgjørende for om § 30 trer inn eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har sendt inn totalt 5 konsoller til MS, og det lengste jeg har ventet er 3 uker.

Ett blinkende rødt lys, med feilkode E74 indikerer en feil med A/V kabelen, så prøv med en annen kabel hvis du har mulighet, eller prøv din kabel på en annen boks.

Hvis du er sikker på at kabelen er ok, så er det en feil på "scaler chip`n" som har direkte kontakt med A/V kabelen... I noen få tilfeller så er det GPU`n som kødder.

Lenke til kommentar

De forklarer trinn for trinn hva du må gjøre.

De kommer helt sikkert til å spørre om du har prøvd å registrere reparasjon online, for de ser helst at du gjør det, men jeg ringer alltid, og hvis de spør så har jeg prøvd online reg men fått en feilmelding.

Det som mest sannsynlig skjer, er at de sender deg fraktseddel på mail, så må du pakke konsollen og kontakte ups for å avtale henting.

Lenke til kommentar

Jeg fikk e74 feilmeldingen i begynnelsen av desember i fjor. Ringte til kunderservicen og de ba meg sende den inn. Det tok litt over 1 måned før jeg fikk tilbake konsollen, men heldigvis for meg, var Elkjøp greie, og lånte meg en box som jeg fikk ha helt til jeg fikk min egen tilbake. Stakk bare ned og sa at jeg hadde sendt inn boxen jeg hadde kjøpt der til reperasjon og at jeg syntes det hadde vært flott å få lånt en jeg kunne spille på i jula.

Så hvis du møter greie folk der du kjøpte den, får du nok en lånebox.Hakke peiling på om det var en regel at de MÅTTE gi meg en lånebox..

Når jeg leverte min Xbox inn til reparasjon på Elkjøp pga. feil med drevet fikk jeg ikke noe låne Xbox. De sa at de ikke lånte ut spillkonsoller ved reparasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...