kineking Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 jeg og min samboer eier en ganske ny og moderne rekkebolig på 93 kvadrat, vi har satt leia på 8500 i mnd som inkluderer avgifter, internett, gass, og parabol. men siden boligen vår er så ny og moderne og ikke det minste dyr leiepris på- så føler jeg at vi må være svært forsiktige med hvem vi leier ut til. men de vi har snakka med hittil har virka svært positive og sagt at leia ikke er noe problem, men er skeptisk siden folk lett kan innse når det er forsent at det ble litt for dyrt likevel.. men et spørsmål, kan en enslig mor med 3 barn på yrkesrettet attføring få dekka en såpass høy leie? kan også et par som venter unge få dekka leia på 8500 av nav? tvilsomt.. en annen ting, kan man forsikre seg mot at leieboer ikke ødelegger hvitevarer og diverse innbo? jeg vet at depositum er et viktig krav, men hvis f.eks komfyren går istykker fordi leieboer har gjort noe idiotiskt og deretter blånekter på at det er leieboers skyld og krever at utleier skal betale reparasjon- da synes jeg at det er bedre å få forsikring til å betale dette slik at det ikke blir store konflikter. ..og hvis leieboer ikke betaler husleia i tide og lar det pågå fremover- er det noe som helst sikkerhet man kan ha for at man får husleia dekt uansett?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Referanserer fra tidligere utleiere er jo alltid en god ting. Derfor når jeg skal leie, sier jeg alltid at jeg har referanser fra tidligere huseiere som kan bekrefte at jeg faktisk er en grei og pålitelig leietaker. Litt usikker på hvorvidt privatpersoner kan foreta kreditvurdering av folk, men her også kommer jo referanser godt med. Så spør om de har referanser fra tidligere huseiere som sagt. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Først og fremst gjør boligen attraktiv. Det gjør du best med å senke prisen. Da vil du kunne velge og vrake mellom potensielle leieboere, og du gir leieboer incentiver til å ikke toske seg, da det vil bli så veldig mye dyrere å ikke opptre bra overfor deg. Videre så opptre ryddig selv, med klare betingelser og rammer som ligger innenfor hva som er og oppfattes som redelig. Typisk vil være å ha et rigid forhold til lovens bokstav Og be om referanser potensielle leieboere! Av det overnevnte er oppfatter jeg at faktisk å være en god utleier (uten at du legger deg på rygg) er det viktigste! Lenke til kommentar
kineking Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 Først og fremst gjør boligen attraktiv. Det gjør du best med å senke prisen. Da vil du kunne velge og vrake mellom potensielle leieboere, og du gir leieboer incentiver til å ikke toske seg, da det vil bli så veldig mye dyrere å ikke opptre bra overfor deg. Videre så opptre ryddig selv, med klare betingelser og rammer som ligger innenfor hva som er og oppfattes som redelig. Typisk vil være å ha et rigid forhold til lovens bokstav Og be om referanser potensielle leieboere! Av det overnevnte er oppfatter jeg at faktisk å være en god utleier (uten at du legger deg på rygg) er det viktigste! senke prisen blir ikke aktuelt siden dette er summen som dekker utgiftene for å bo her, dyrt ja, men ble trossalt bygd i 2008 hvor gasspeis, sentralstøvsuger, integrert komfyr- og oppvaskamskin og en romslig bod følger med i prisen. er 4 intereserte hittil som vil ha boligen, men det gjenstår bare å finne den av dem som er påliteligt. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 senke prisen blir ikke aktuelt ..... Det var nok dårlig formulert fra min side, men poenget mitt var å ikke utnytte et presset leiemarket fordi man kan. Selvsagt skal leien betale kostandene! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Ved å senke prisen vil du også gjøre leiligheten aktuell for folk med mindre betalingsevne, og hvis du senker lavt nok kan du få en vanskelig oppgave med å sortere ut upassende leietagere. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Depositum er viktig i denne sammenhengen. Pass også på å få dokumentert tilstanden i boligen, gjerne sammen med leigetakaren. Då vil det ikkje være tvil om eventuelle skader har skjedd før eller etter leigetakaren tok over. Som utleiger må du rekne med vanlig slitasje, og du må være klar over at det går litt hardare utover inventaret i leigde boligar en ellers. Det vil alikevell ikkje være for vanskelig å avgjere om noke som har blitt øydelagt har blitt det på grunn av vanlig slitasje eller på grunn av hærverk eller feil bruk. Ein enkel måte å hindre feil bruk av ting er f.eks ved å passe på at leigetakaren får opplæring i korleis gjenstanden skal brukast. Ikkje alle er vandt med å bruke sentralstøvsuger eller gasspeis så her bør du ikkje berre anta at folk veit korleis dette utstyret skal brukast. Ein anna ting du må vurdere er kor lang oppsigelsestid du skal ha i leigeavtala. Jo kortare oppsigelsestid jo raskare går det å få ut dårlige leigetakarar, ulempen er sjølvsagt at leigetakaren også kan flytte ut mykje raskare som igjen kan føre til at boligen blir ståande tom. Ei lang oppsigelsestid vil sikkre at du slepp å styre med å finne nye leigetakarar så ofte og at du slepp å forholde deg til mange forskjelige leigetakarar. Ulempen er at om leigetakaren din er f.eks ein dårlig betalar så vil det ta lang tid å kaste ut leigetakaren slik at du kan leige ut boligen på nytt. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Ved å senke prisen vil du også gjøre leiligheten aktuell for folk med mindre betalingsevne, og hvis du senker lavt nok kan du få en vanskelig oppgave med å sortere ut upassende leietagere. Da forutsetter du at folk med mindre betalingsevne er mindre uskikket som leietagere enn dem med høy betalingsevne. Selv ville jeg på generell basis foretrukket en driftig student over mange andre grupper til tross for at vedkommende gjerne har mindre penger til boutgifter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Da forutsetter du at folk med mindre betalingsevne er mindre uskikket som leietagere enn dem med høy betalingsevne. Selv ville jeg på generell basis foretrukket en driftig student over mange andre grupper til tross for at vedkommende gjerne har mindre penger til boutgifter. Ja det gjør jeg, vel og merke på generelt grunnlag. Studenter er gjerne ett valg man kommer ut for, og der tror jeg de er ett godt utvalg av befolkningen med råtne epler en gang i blandt. Hvordan en skal avgjøre om studenten er "driftig" blir jo gjerne litt fest halen på grisen. :)Men helt enig, selv ville jeg og valgt student over andre med samme betalingsevne på flekken. (noe som forsåvidt var poenget mitt, at grupper rett over eller på linje med studenter ikke er de beste gruppene å ha som leietakere(igjen, generelt).) Det er dessverre ikke til å komme i fra at endel folk med veldig lav betalingsevne vil være vanskelige å ha med å gjøre i leietakersammenheng, og for å unngå disse(eller slippe en stor utsilingsprosess)bør ikke prisen senkes for mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå