Gå til innhold

Bilde i bilde ( PIP ) med CanalDigital ?

Anbefalte innlegg

Nå under OL så hadde det vært ønskelig og kunne aktivisere PIP funksjonen på TVen.

Hvordan er dette mulig med CanalDigital?

På TVen så skal jeg velge input, men hvis jeg velger den inngangen som er koblet opp mot tuneren så vil jeg vel kun se samme bildet?

PS.

Er det mulig og gjøre dette med RiksTV ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå under OL så hadde det vært ønskelig og kunne aktivisere PIP funksjonen på TVen.

Hvordan er dette mulig med CanalDigital?

På TVen så skal jeg velge input, men hvis jeg velger den inngangen som er koblet opp mot tuneren så vil jeg vel kun se samme bildet?

PS.

Er det mulig og gjøre dette med RiksTV ?

Hvis du har analogt kabeltv fra Canal Digtial så regner

jeg med det skal fungere å kjøre PIP mellom analog tuner og CD digital tuner. CD digital tuneren kan kun motta en kanal. Den kan ikke motta to forskjellige kanaler samtidig.

Det er samme prinsipp for tunerene til RiksTV.

Lenke til kommentar

PIP funksjon på TV har ingenting med type tuner å gjøre. Det er ikke mulig for en TV å vise to forskjellige kanaler hvis den har bare en inngang.

Det er i prinsippet mulig for en dekoder å ha PIP funksjon, men tror ikke det er noen som har det.

Jeg vet at min fars TV har PIP funksjon, og mener at min egen TV også skal ha denne funksjonen.

Ut fra Bobben1 sin post så virket det som at hvis man hadde en digital (ny) dekoder så kunne man ikke benytte seg av denne PIP funksjonen.

Lenke til kommentar

Ut fra Bobben1 sin post så virket det som at hvis man hadde en digital (ny) dekoder så kunne man ikke benytte seg av denne PIP funksjonen.

Det var ikke det jeg mente. Det jeg mente er at TV'n muligens kan kjøre PIP mellom forkjellige kilder, f.eks. mellom CD Tuner og analog tuner innebygget i TV. Dvs. maks 2 bilder samtidig. Dette fungerer fint med min TV dersom jeg tar inn signaler fra en annen tuner via analog RF inngangen på TV. Da kan jeg se en kanal fra CD tuneren og 1 kanal fra tuner2.

Såvidt jeg vet så har ingen dekodere noen PIP funksjon men det kunne jo tenkes at twin tuner PVR kunne komme med en slik funksjon dersom hardwaren kan støtte slikt. Uansett så vil det fungere dårlig siden PIP eller opptaksfunksjonen da vil være sterkt begrenset.

Jeg tror nyere TV'er kan kjøre PIP mellom f.eks. CD HD tuner(HDMI) og innebygget bakkenett ,kabel eller satellittuner. Mener Panasonic TX-P50V10E plasma kan dette. Dennne TV'n har 3 digitaltunere innebygget , DVB-C(Cable),DVB-T(bakkenett) og DVB-S/S2(satellitt). Uansett så er det kun PIP mellom maks 2 kilder i denne TV'n (dvs. 2 tv kanaler forutsatt at man har singnal inn på tunerene).

Lenke til kommentar

Jeg har en Sony KDL-40W4500 (med innebygget RiksTv tuner) og med den viser jeg CD tuneren i et vindu og RiksTv i et annet.

Dette kalles PAP (picture and picture) når bildene er ved siden av hverandre.

PAP funksjonen fungerer enten på HDMI eller scart for det ene bildet, men bare RiksTv i det andre. Kan til og med skifte kanal på RiksTv uten å gå ut av PAP. Lyden kan velges fra hvilken av de to kildene.

Endret av ein_2
Lenke til kommentar

Mitt ønske er og kunne se på NRK2 i ett mindre format sammtidig som jeg ser på NRK1 nå under OL. Eller at fruen kan få se FrustrerteFruer og jeg kan få ett lite bilde med OL sendingen f.eks.

At jeg kan få ett lite bilde med trenings-DVD'en til Chuck Norris samtidig som jeg ser langrensstafetten for menn gjør lite for meg liksom.

Jeg var på vorspiel hos en kompis i for en del år siden, og de hadde en TV med PIP funksjon som han viste.

Han kunne ha en hovedsending samt en annen kanal i ett hjørne, han kunne også justere størrelsesforrholde mellom de to kanalene.

Hvis jeg ikke husker helt feil så kunne han også få opp en linje i bunn hvor han kunne legge til 3 eller 4 kanaler i tillegg til den kanalen som var hovedkanalen i "bakgrunnen"

Han kunne også få opp en slags "meny" visning hvor skjermen ble delt inn i 3 rader med 3 ruter hver hvor han hadde en kanal i hver rute.

Usikker på om de hadde parabol, kabel eller hva det var, dette var i ca. 1999/2000

Endret av Qumad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...