Gå til innhold

Windows XP Pro som enkelt server OS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min Fil-Tjenet har Linux som OS, fordelen er at det krever mye mindre av maskinen og er mer stabilt. Dog sysnes det er et supert initativ å skrive en guide for Windows fordi det er hva folk flest er mest kjent med og der av kan tenke seg å bruke på en server, i alle fall til å bynne med.

Om jeg skal peke på noe så må det være skrift sort valget, vet ikke om dette er et bevist valg ;)

Flott guide :-)

Lenke til kommentar

Min Fil-Tjenet har Linux som OS, fordelen er at det krever mye mindre av maskinen og er mer stabilt. Dog sysnes det er et supert initativ å skrive en guide for Windows fordi det er hva folk flest er mest kjent med og der av kan tenke seg å bruke på en server, i alle fall til å bynne med.

Om jeg skal peke på noe så må det være skrift sort valget, vet ikke om dette er et bevist valg ;)

Flott guide :-)

Hehe.. good old courier ja :) Nei valget ble courier pga det såg litt retro ut. Men om det er vanskelig å lese det, så er det nok litt mot sin hensikt :) Takk for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar

@System-log.com:

guiden din burde inneholde et avsnitt om anti-virus / anti-malware programvare. Dersom man skal bruke Windows som os, så er dette helt nødvendig.

Jeg har et avsnitt om antivirus, der jeg installerer AVG Free anti-virus. Anti-malware burde jeg kanskje også hatt et lite avsnitt om ja.

Har oppdatert guiden med en liten uTorrent konfigurasjon også nå. Screencast til og med :)

Multi-purpose fileserver! [how-to] – Bonus part 1

Lenke til kommentar

Hei

KJempepost! Har gjort akkurat det samme som i posten, men jeg vil anbefale å kjøre XP gjennom Nlite før installasjon.

Det kan også være en måte å spare mye plass og ressurser på!

Bare en tanke!!

Endret av Slystr
Lenke til kommentar

Hei

KJempepost! Har gjort akkurat det samme som i posten, men jeg vil anbefale å kjøre XP gjennom Nlite før installasjon.

Det kan også være en måte å spare mye plass og ressurser på!

Bare en tanke!!

Tusen takk for tilbakemeldingen! Nlite er veldig insteressant ja. Har du en "oppskrift" på en perfekt Windows XP installasjon vha. nlite, så skal jeg lage en artikkel på det! Eller enda bedre.. en screencast - med fin musikk :p Gøyere det :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldingen! Nlite er veldig insteressant ja. Har du en "oppskrift" på en perfekt Windows XP installasjon vha. nlite, så skal jeg lage en artikkel på det! Eller enda bedre.. en screencast - med fin musikk :p Gøyere det :)

Hehe, skulle gjerne ha lagt ut en screencast, men siden huset mitt er under totalrenovering, så ligger alle datamaskinene stuet bort i plastikk i en kjellerbod.

Der vil de nok ligge til langt over påske :thumbdown:

Men jeg kan prøve på noe når alt er oppe å går igjen, om du ikke fikser det før meg?

Trengte noen runder med Nlite før jeg fikk en god XP løsning. Det er viktig å ikke ta bort for mye.

Men fortsett med den gode jobben!!!

Endret av Slystr
Lenke til kommentar

Lagt til en liten screencast til med installasjon og konfigurasjon av webserver på filserveren vår. Webserveren består av Wamp (PHP5, MySQL og Apache) + en liten testinstallasjon av Joomla.

Wamp + Joomla oppe og kjører

Wamp er forsåvidt greit, men virker ikke som den er helt oppdatert. Xampp derimot, med nyeste versjonene av apache, php, mySql, samt perl, en ftp server og en mail server, det er tingen! :yes:

Lenke til kommentar

Lagt til en liten screencast til med installasjon og konfigurasjon av webserver på filserveren vår. Webserveren består av Wamp (PHP5, MySQL og Apache) + en liten testinstallasjon av Joomla.

Wamp + Joomla oppe og kjører

Wamp er forsåvidt greit, men virker ikke som den er helt oppdatert. Xampp derimot, med nyeste versjonene av apache, php, mySql, samt perl, en ftp server og en mail server, det er tingen! :yes:

Enig!

Vil anbefale å bruke Xampp isteden :thumbup:

Endret av Slystr
Lenke til kommentar

Hmm.. tror jeg må bare oppdatere blog'en min med at der jeg har sagt Wamp, bruk Xampp istedet :) Regner med de fungerer på noelunde samme måte, selv om jeg må innrømme at jeg aldri har brukt Xampp :/

Skal se på nlite om jeg ikke får til noe der om ikke så alt for lenge.. ikke så lenge til påske da? :)

Lenke til kommentar

Knalltilltak. Har selv kjørt WinXP pro som som filserver helt siden jeg fikk meg vista på hovedmaskinen (har siden den gang gått videre til W7 selvsagt).

Prøvde meg med ubuntu, men når jeg har en dual core Athlon64 X2 3800+, er det ikke viktigst å tyne mest mulig utav hardware, det humper og går uansett. Jeg ville bare ha en maskin som fungerte, og for meg ble windows det beste valget i dette tilfellet. Windows er undervurdert som server OS av mange. Etterhvert som folk får kraftigere og kraftigere maskiner som er "avlegs" betyr ikke det ekstra ressursopptaket på windows kontra linux noe lengre uansett.

Men jeg skal kikke på nlite fordet :)

Neste innlegg kan kanskje være oppsett av ftp server? Filezilla FTP server er ett glimrende gratis alternativ :)

Lenke til kommentar

Hmm.. tror jeg må bare oppdatere blog'en min med at der jeg har sagt Wamp, bruk Xampp istedet :) Regner med de fungerer på noelunde samme måte, selv om jeg må innrømme at jeg aldri har brukt Xampp :/

Skal se på nlite om jeg ikke får til noe der om ikke så alt for lenge.. ikke så lenge til påske da? :)

Hehe, ikke sant...

Nei, det begynner å dra ut da jeg ikke har hatt maskinene oppe sia jul :dribble:

Du kan jo ta med noe om nettverkspassord også? slik at drives som er mappa opp fra server, blir koblet til automatisk ved reboot!

Endret av Slystr
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...