Gå til innhold

Er det noe feil med skjermkortet mitt?

Infinitus

Anbefalte innlegg

Heisann!

I februar i fjor kjøpte jeg en pc fra Dell til en utrolig god pris - Nei, det var billigere enn å bygge selv :p

Jeg ville ha en rask pc til en rimelig pris, så jeg trengte bare et skjermkort som fungerte greit. Derfor fikk jeg et ATI Radeon 4850 512mb. Andre specs: Intel Core i7 920 @ 2.67GHz 8mb buffer, 6gb DDR3 to-kanalers 1067MHz, 640GB SATA 7200rpm og andre ting som Blu Ray osv.

Jeg spiller mye Age of Conan, noe jeg startet med da jeg fikk pc'en. Jeg kjører det på skjermen som jeg kjøpte i tillegg - 23" 2048x1152 - noe som har fungert veldig bra. Så, i november 2009, ble ram brikken i skjermkortet ødelagt og Dell kom dagen etter (på døren) og erstattet kortet med et nytt 4850.

En time etter at mannen fra Dell dro, så kjørte jeg AoC (Age of Conan). Det første jeg merket var en - faktisk - skremmende lyd. Det hørtes ut som at en av pc'en vifter konstant traff noe, og lyden varte bare i noen sekunder. Lyden hører jeg enda, og jeg er passe sikker på at det er skjermkortet. Jeg kan ikke være sikker siden lyden bare kommer på helt ubestemte tider. Det kan ta mellom ett sekund til en måned før lyden kommer tilbake. Det jeg merket var at lyden bare kommer når jeg kjører noe som krever kraften fra skjermkortet - altså 1080p filmer, blu ray filmer og AoC. Men igjen; Lyden kommer ikke alltid når jeg kjører slike ting.

Jeg har snakket med Dell om dette og kjørt diagnose test, og ingen i supporten aner hva dette er. Helt ærlig tror jeg, at de tror at jeg lyver for å få reklamasjon..

Men, ting fungerte likevel.

Den andre tingen jeg har merket er at når jeg kjører 1080p filmer, så merker jeg noen loddrette linjer over skjermen. De er så svake at det var bare ved tilfeldighet at jeg la merke til dem. De ser ut som noen rør, og skulle nesten tro at det var lysrørene til skjermen. Ikke vet jeg. Tingen er den at disse rørene er ikke er der når pc'en slåes av og hvor skjermen fortsatt er på - bare med helt svart bakgrunn.

Da jeg hørte med en venn, sa han at det kunne være pga av at jeg kjørte 1080p filmer på en 2048x1152 oppløsning. Men de var der fortsatt da jeg satte oppløsningen til 1900x1080.

Og så det tredje "problemet". I AoC spilte jeg i Dx10 (man kan velge mellom Dx9 og 10), ingen AA og hvor jeg tok vekk de grafikk innstillingene som gjor FPS'en min lavere (slik som gress, vind i trærne, refleksjon fra havet, godrays osv.) Jeg spilte da med ca. 30-40 fps i "vanlige" områder. (Merk: Jo mer fps dess bedre, og jeg brukte Vista64 som fulgte med Dell pc'en pluss at jeg alltids har brukt min gamle skjerm samtidig)

Jeg merket så en unormal bruk av minne og cpu. Uten andre programmer enn Firefox og Spotify så brukte jeg 45% av mitt 6gb minne, og 10% av cpu'en. Så jeg skaffet meg Windows 7 64-bit og formaterte harddisken.

Nå bruker jeg 22% minne og 0-1% CPU med bare Google Chrome oppe, så Windows 7 forbedret virkelig dette. Så oppdaterte jeg BIOSen og installerte den siste versjonen av Catalyst, samt andre ting som AoC osv.

Problemet nå etter installasjonen av Win7 er den utrolige lave FPS'en jeg får i AoC, og til og med Guitar Hero lagger! Jeg har tatt vekk enda fler ting i grafikk innstillingene til AoC, og likevel varierer spillet fra 3 og opp til 60 FPS i de samme "vanlige" områdene. Det som skjer er at jeg kan spille med 40-60fps og hvor jeg plutselig detter ned til 10fps! Jeg har avinstallert skjermkort driveren og så lastet ned og installert den nyeste driveren to ganger (altså reinstallerte jeg hele Catalyst) uten at dette hjalp i det hele tatt! Jeg har prøvd å endre på kort innstillingene og spill innstillingene og satt på default flere ganger, uten den minste forskjell. Så la jeg merke til at hvis jeg avsluttet AoC og startet det på nytt, så ville jeg starte med høy FPS men uheldigvis falle i FPS randomly, og så hvor FPS'en stiger på nytt etter en stun og igjen faller. Opp og ned.. skjønner ingenting.

En annen ting jeg også la merke til var at hvis jeg trykket på den andre skjermen (slik at AoC minimerte seg), og så gjenopprettet AoC, så ville FPS'en - i blandt - stige, men igjen variere noe grusomt.

Jeg fatter ingen verdens ting. Jeg lurer på om det har noe å si at Windows sin rating til maskinen min faktisk falt, og hvor grunnen var skjermkortet. Skjermkortet fikk en dårligere rating enn tidligere. Jeg vet ikke om dette har noe å si, siden at ratingen gikk opp da jeg oppdaterte dette. (Skjermkortet lå på 6 da jeg hadde installert win7, og lå nettopp på 4. Steg opp til 6 igjen etter jeg oppdaterte). Kanskje unødvendig informasjon, men jeg tar bare med alt jeg har merket i tilfelle det kan vekke en tanke hos deg/dere.

Jeg håper så virkelig at noen kan hjelpe meg her! Jeg kan ikke spille AoC uten å bli most pga denne FPSen, så det er utrolig irriterende :p At Guitar Hero World Tour som jeg kjøpte i dag til PC faktisk lagger i blant uten noe andre programmer oppe, er jo bare helt utrolig.

Jeg tenker på å kjøpe meg Sapphire Radeon 5850, men siden det ikke forventes i butikkene før 1. April vil jeg gjerne prøve å fikse hva enn det er som plager PC'en min. Hvem vet, kanskje den lyden jeg nevnte tidligere ikke kommer fra skjermkortet men fra andre vifter? Som sagt oppdaterte jeg BIOSen etter Dell support sin anbefalelse. Jeg har forresten ikke nevnt disse spill problemene til dem da det jeg sist spurte dem om, var grunnen til lyden og disse "rørene". Å oppdatere BIOSen fjernet et annet problem jeg hadde hvor viftene fikk et slags sjokk og slo seg på for fullt uten at PCen engang var i bruk, men fjernet ikke disse rørene og den unormale lyden (noe de ikke ante hva det kunne være).

Håper noen her har en anelse, ideer eller forslag til hva det kan være, og takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

damn det var en lang post (skumlesing FTW)

har du nok power i maskina? (W)

har du sjekka temp på CPU og spesielt GPU?

Dell bygget pc'en og jeg har ikke endret på noe hardware, så strømforskyningen skal være god nok hvis det var det du mente. Det har jo tross alt fungert tidligere!

GPU'en ligger på 78*C noe som i følge forums og Dell skal være normalt for dette skjermkortet. Men jeg vet ikke hvor jeg sjekker tempen på CPU'en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...