Gå til innhold

Forbredelse til eksamen: Datatreff - Tips noen?

Anbefalte innlegg

Skal ha eksamen i morgen (i faget ITB systemdrift, VK2, allmenn) og har fått utdelt et forbredelsesark med litt informasjon. Fint hvis noen har litt info, tips osv. til hva jeg bør ta med. Vi får lov å ha med egenprodusert materiale til eksamen, og alle hjelpemidler er tillatt i forbredelsestiden. Teksten er slik:

Det er blitt vanlig å arrangere datatreff. Antallet deltakere kan variere fra noen få til flere tusen. Arrangementet "The Gathering" i Vikingskipet på Hamar er det som så langt har samlet flest deltakere i Norge. Alle som deltar på disse arrangementene, har interesse for data og internett.

I forbindelse med et slikt datatreff i din kommune er du blitt bedt om å stille din fagkunnskap i planleggingen, organiseringen og gjennomføringen. Kommunen har stilt til disposisjon en stor idrettshall med plass til 600 deltakere. Det er på forhånd inngått avtale med en ISP.

Foruten at det er en stor utfordring å gjennomføre et arrangement med så mange personer, er det også en del utfordringer rundt sikkerheten og sikkerhetsrutinene. Eksempler på dette kan være bruk av passord, datavirus og nedlasting av ulovlig materiale.

I forbredelsestiden bør du bruke Internett for å få tak i mest mulit informasjon om slike datatreff.

Arrangøren av datatreffet har innhentet tilbud fra flere leverandører på bærbare datamaskiner som skal brukes på datatreffet. Nedenfor finner du en annonse for en slik datamaskin. På eksamen vil du blant annet få spørsmål i forbindelse med denne annonsen.

Annonsen er sånn ca:

Dell Inspiron 2600 med modem

SPAR 2.964,-

Nå kun: 9.405,-

Mobile Intel Celeron 1.2Ghz

128MB SDRAM (maks 512MB)

24x CD og floppy

Windows XP Home Edition, Works 6.0

1 års henteservice

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bordoppstilling med nettverks-topologi og en utregning av strømforbruk kan være kjekt å ha med. Ellers kan du vel ta med en del om nettverket i seg selv , dhcp/dns-servere, sette opp en lokal web-server med info og påmelding til compo'er. Skal switchene være manageable? Ta med om du vil bruke NAT til internettlinja - hvorfor (ikke) ? Firewall for størst mulig sikkerhet? Oppfordre alle til å legge inn antivirus og evt. personlig firewall. Ta avstand fra piratkopiering i et offisielt "statement" , men si at du ikke kan ha kontroll over hva 600 deltakere kan finne på å gjøre. osv osv osv.

Å arrangere LAN er en virkelig kompleks prosess, ikke noe bare èn person kan dekke, så dette burde du presisere. Du kan for eksempel ta for deg bare èn del, som nettverket eller kanskje du vil være support/techie og gå rundt å installere nettverkskort til 13-åringen som ikke vet forskjellen på GB og MHz og har lånt mammas maskin... :wink:

Gjelder å ha litt perspektiv på ting. :)

Lenke til kommentar

Litt off topic, men kan noen forklare kort hvordan IT faget er på VK2?

Jeg har IT på VK1, og det var ikke akkurat slik jeg haddde tenkt: 85% access :( , 10% Excel, 5% html og teori.

Jeg hadde en følelse av at det kom til å gå i access på VK2 også, men ut ifra denne eksamensoppgaven (som ser gøy ut), så er det tydeligvis ikke det?

Lenke til kommentar

Du har ITA brukersystemer (tror jeg det heter), dette er ITB systemdrift. ITA går veldig mye på access/database/modellering. ITA (systemutvikling) på VK2 inneholder fortsatt mest access, men litt mer teori. (den er litt vanskelig). Går innom prosjektstyring (MS Project) og har sett eksempel på eksamen som bare inneholdt Project (altså planlegging av ett-eller-annet). Men de aaaalller fleste ganger vil du bli testet i access/modellering. (på heldagsprøver/eksamen). På VK2 er hadde vi ingenting html eller excel.

ITB går stort sett ut på nettverk. Teori, hardware, Win2k (server) Novell NetWare, sikkerhet, struktur bla bla.. i nettverk, etc. Vil tro det passer fint for den typiske hardware.no leseren.

Er vel også litt individuelt alt etter hvilken skole du går på, hvordan de prioriterer. Det beste er Access, siden det er det du sannsynligvis vil få til eksamen..

Lenke til kommentar

Jeg er en premieidiot!

Satt meg ned forann en PC og etter litt mekk i MS Paint (hadde ikke noe bedre) så fikk jeg laga en bra skisse. Joda skrev litt, og etter litt tenking klarte jeg å skrive noe matnyttig om den derre datamaskinen også.

Ved siden av meg satt en stakkar som hadde ITA. Han begynte å komme med tunge stønn i halv elleve tida. Etter en stund virka det nesten som stakkaren skulle begynne å grine for han hiksta noe verre og vips så måtte han ha hjelp fordi PCen klikka. Noe sier meg at han fiksa det selv, men jeg var nå snill nok til å holde kjeft om det da. Etter litt om og men og noen "ja men dette er ditt problem" fra lærerne så fikk han 30 minutt ekstra, tror han hadde håpt på litt mer hjelp ja...

Uansett for min del klarte jeg å rable ned 8 sider. Så var det min tur til å lage litt oppstyr for tilsyn/lærere. Jeg printa ut arka mine og skrev nummer på arka. Helt fra 1/8 til 8/8. Så tok jeg ett av disse innføringsarka (hva f'en skulle vi med de?) og la rundt besvarelsen min samt at jeg slang inn alle ubrukte kladdeark, notater og oppgaven. Så skulle jeg levere, men oisann! Dette (tomme) arket som jeg brukte skulle visstnok telt med som ark. Så det skulle vært 9 ark. Forstå det den som kan, men dette virka omtrent som en krise. Var "helt forferdelig" at jeg kunne gjøre en slik tabbe osv. men men, jeg fikk nå levert oppgaven og fornøyd rusla jeg ut til sola.

Satt meg på sykkelen og BENG! Jeg har bare gjort kremtabben. I starten av oppgaven så skrev jeg at det skulle brukes en unmanaged switch og begrunna dette med pris og at det strengt tatt ikke var noe poeng i managment. Så senere i oppgaven så har jeg selvsagt klart å motsi meg selv. Da står det plutselig at jeg valgte en managed switch. Tror sensor må bli ganske skrullete. Fatter vel neppe hva jeg mener =)

Utover det klarte jeg å forklare behovet for SMTP, proxy og bla bla bla fint, tror jeg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...