Gå til innhold

[Løst] Inkassosak fra Moobi som aldri skulle ha vært inkassosak


Anbefalte innlegg

Prøver meg her for å få innspill på en sak jeg nå har gående med SkanKred Norge og Moobi.

 

Litt historikk.

I Juli 2009 bestiller jeg meg en ny telefon hos Moobi via Netcom sin nettbutikk. Jeg betaler med Visa og bestillingen blir godkjent av Moobi sitt system og jeg mottar ordrebekreftelse.

Jeg sjekker av vane etter bestilling på kontoutskrift i nettbank som viser at

a) Det er dekning på konto

b) Beløpet er reservert. I dette tilfellet 4189,-

 

En stund senere kommer pakken med telefonen på døra slik som den skal, ingen faktura eller lignende. So far so good.

 

Da jeg ikke benytter nevnte konto eller kort så veldig ofte, er jeg ikke innom å sjekker kontoutskrift så ofte. Jeg benytter meg ikke av kontoen på noen måneder, og det kommer i mellomtiden inn studielån slik at det ikke umiddelbart ser ut som om det står for mye penger på kontoen. Pengene blir heller ikke rørt da de skal fortrinnsvis spares.

 

I desember mottar jeg ved ren tilfeldighet via min mor som er bosatt et annet sted i landet et brev fra SkanKred Norge AS. Dette er en betalingsoppfordring med betalingsfrist 10/12-09

Dette brevet mottar jeg så vidt jeg kan huske den 12/12 eller 14/12. Merker meg at det er adressert til en adresse jeg ikke har benyttet siden 2007 da jeg forøvrig også kjøpte en telefon hos Moobi. Denne adressen delte jeg dog med min mor i 2007, og grunnet samme etternavn har et smart hode på Posten ettersent brevet til henne, men de har tydeligvis tatt seg god tid da brevet er datert 26/11-09

 

Jeg tar umiddelbart kontakt med Skankred per telefon og gir beskjed om at jeg bestrider kravet, samt opplyser om at jeg aldri har mottatt regning fra Moobi, at det kun var tilfeldigheter som gjorde at jeg mottok brevet grunnet feil adresse, og at jeg i god tro betalte med VISA kort.

 

Jeg tar deretter kontakt med Moobi som lover å se på saken og ta kontakt tilbake.

 

Jeg hører aldri noe tilbake fra Moobi, og må purre på SkanKred før det skjer noe i det hele tatt.

 

I dag mottok jeg et nytt brev fra SkanKred hvor de sier de har fått svar fra Moobi, og at Moobi hevder at det ikke var dekning på kredittkortet (noe det var), samt at de ikke har registret at faktura og purring har kommet i retur og regnes derfor som mottatt av meg, og opprettholder derfor kravet.

 

Jeg har ingen problemer med å betale regningen, selv om det er forderdelig surt å måtte betale 1000 kroner i inkasso når det slik jeg ser det er Moobi som har gjort flere feil.

 

Så for å oppsummere

- Moobi godtar mitt VISA kort og det passerer deres kort sjekk, som så vidt jeg bekjent også vil inkludere en sjekk om at det er dekning.

- Jeg verifiserer at beløpet blir reservert på konto og at det er dekning

- Moobi sender ut telefonen til den adressen jeg har oppgitt i bestillingen

- Moobi sender ut etter sigende regning til en 2 år gammel adresse som ikke ble benyttet i ordren.

- Moobi sender ut etter sigende inkassovarsel til samme adresse.

- Inkassokrav blir sent til samme adresse og når meg kun som følge av tilfeldigheter.

- Jeg bestrider kravet

- Moobi hevder det ikke var dekning på kortet på tross av at det gikk gjennom deres systemer og opprettholder kravet da de tydeligvis ikke har mottatt faktura og purring i retur og anser derfor at disse ble mottatt av meg.

 

Har jeg i det hele tatt noen rettigheter her?

 

På forhånd takk for alle innspill.

Endret av ShadowMaster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ville gjort var å gå til banken og bedt om å få utskrift av din konto av din konto ukene før og ukene etter bestilling, slik at du får bekreftet at det var dekning på konto når bestillingen var foretatt. Jeg ville så satt meg ned og skrevet et brev som forklarer saken, brevet sammen med kontoutskrift ville jeg så sendt til inkassobyrået som har fått saken fra Moobi.

 

Så lenge du kan bevise at det var dekning på det aktuelle tidspunket, så stiller du meget sterkt.

Lenke til kommentar

At Moobi har sendt både purring, inkassovarsel og inkasso til en adresse som ikke ble benyttet ved bestilling, gjør også at du står sterkt. Du må selvsagt betale for telefonen (som du også sier at er helt greit), men det som har påløpt i purregebyr og inkassogebyr skal du ikke betale da det ikke er din feil at du ikke har mottatt disse brevene.

 

Ellers kan sikkert banken verifisere at det var dekning på din konto på det tidspunktet bestillingen ble foretatt. De har vel en logg som loggfører reservasjoner på kontoen.

 

Har selv opplevd at et automatisk trekk ikke ble utført på min konto, selv om jeg hadde mer enn nok penger på konto. Dette var selv om firmaet som skulle trekke pengene, var banken jeg hadde kontoen hos (huslån). Da jeg tok kontakt med banken, fikk jeg beskjed om at det ikke hadde vært dekning på kontoen, noe som var helt feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering.

 

Skrev 24/2 epost til SkanKred og Moobi for jeg saklig forklarte saken og innvendingene jeg hadde.

 

Fredag 26/2 tok jeg telefonisk kontakt med Moobi kundeservice for å få bekreftet at de hadde motatt eposten, noe de ikke hadde. Fikk bekreftet at det hadde blitt sendt til korrekt epost adresse. Snakket med en trivelig og hjelpsom fyr ved navn Robert som sa at han så feilen på sin skjerm. Loggen hans sa at faktura hadde blitt sendt ut til samme adresse som telefonen, noe som helt klart var feil da han kunne se at den hadde blitt sendt til den to år gamle adressen. Han skrev en epost direkte til økonomi avdelingen og lovet at jeg skulle bli kontaktet samme dag eller mest sansynlighvis på følgende mandag.

 

Tok også kontakt med SkanKred, men der var saksbehandler på ferie til Mandag.

 

Mandag tok jeg klokken 14 kontakt med Moobi igjen og henviste til samtale med Robert på fredag med klokkeslettet samtalen foregikk. Denne personen satte meg på vent mens hun kontaktet økonomi avdelingen. Etter noen minutter fikk jeg beskjed om at økonomiavdelingen påsto at brev hadde blitt sendt til korrekt adresse, hvorpå jeg påpekte at dette ikke stemte og at Robert så sent som på fredag hadde bekreftet dette. Jeg ba også om å få snakke med økonomi avdelingen selv, men dette var tydeligvis ikke mulig. Hun satte meg på nytt på vent mens hun snakket med økonomi avdelingen. Denne gangen fikk jeg bare beskjed tilbake om at så lenge brevene ikke hadde kommet i retur ble de ansett som mottatt av meg. Dette på tross av at Moobis egne ansatte bekreftet at brevene hadde blitt sendt til feil adresse.

 

Tok deretter kontakt med SkanKred og fikk bekreftet at de hadde mottatt epost, og at denne var videresendt til Moobi.

 

I dag 4/3 mottok jeg nytt brev fra SkanKred som hadde fått svar fra Moobi.

Svaret lyder

Viser til henvendelse vedrørende øvernevnte sak. Moobi opprettholder kravet da bestillingen skulle opprinnelig vært trukket fra kort. Grunnet en systemfeil så ble ikke saldo trukket fra kort. Moobi sendte brev hvor de informerer om at kort ikke har blitt trukket. Vedlagt fulgte faktura som ikke ble betalt. Moobi har ingen mulighet til å trekke kort i ettertid. Dersom kravet ikke blir betalt innen fristen vil rettslig skritt vurdert.

 

Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt. Alle andre en Moobis økonomi avdeling, inklusive Moobis kundeservice ser ut til å forstå at brevene ble sendt til en adresse som var feil.

 

Må ærlig innrømme at jeg begynner å få lyst til å bare betale kravet for å bli kvitt saken, men føler samtidig at dette er så utrolig feil og provoserende.

 

Jeg skulle forstått logikken om de faktisk hadde sendt brevene til korrekt adresse, men de har altså her sendt brev til en adresse jeg aldri har benyttet som postadresse, aldri har hatt postkasse på, aldri har vært folkeregistrert med postadresse på (separat postboks adresse), og eneste grunn til at Moobi har, er at jeg kjøpte en telefon som ble levert på døren på denne adressen i 2007.

 

Er nå svært åpen for innspill.

Lenke til kommentar

Hva er tvisten i denne saken egentlig?

 

Jeg har kokt det ned til dette, korriger meg gjerne om det er feil:

 

1: Juli 09 kjøpte du en mobil fra NetCom/ Moobi.

 

2: Du fikk mobil, men selve transaskjonen kom ikke igjennom.

 

3: Moobi sender deg en regning på en gammel adresse du brukte når du bestilte telefon i 2007. Dette får du vite mer eller mindre ved en "tilfeldighet".

 

4: Du bestrider kravet til inkassoselskapet.

 

Hvis transasjonen gikk igjennom i juli må du skaffe deg dokumentasjon på dette, her er kontoutskrift ditt viktigste våpen.

 

Hvis ikke transaksjonen gikk igjennom:

 

Du er fortsatt pliktig til å betale beløpet som mobiltelefonen kostet, dette er også viktig å presisere til inkassoselskapet. Du bestrider ikke at du er skyldig beløpet på telefonen, men at du bestrider inndrivelsesomkostningene siden regningen ble sendt til en adresse du ikke oppgav i bestillingen. Den ble derimot sendt til en adresse du hadde i 2007.

 

Er selskapet oppegående så går dette glatt igjennom, hvis ikke så er det bare å true med inkassoklagenemnda. Men ikke gjør det i den første mailen du fyrer av til selskapet etter at du har lest dette innlegget.

Lenke til kommentar

Transaksjonen gikk ikke igjennom. Grunnet en "systemfeil" som jeg ikke vet skyldes Moobi eller min bank gjorde at transaksjonen aldri ble gjennomført.

 

Jeg la aldri merke til dette da jeg kun bruker denne kontoen til slike kjøp, og var fornøyd med at alt var i orden da beløpet var bekreftet reservert på min konto. Jeg har deretter ikke benyttet kontoen på flere måneder, og innen den tid var det overført et større beløp inn slik at jeg ikke stusset på at det var for mye penger der.

 

Jeg har ved flere anledninger, både per telefon og skriftlig til Moobi og inkassoselskapet gjort det klart at jeg ønsker å gjøre opp for telefonen. Siden pengene aldri ble trukket har disse stått pent og pyntelig på konto siden dagen jeg bestilte telefonen.

 

Hele problemet bunner ut i adresse rotet hos Moobi.

De anerkjenner at de har gjort en feil i forhold til trekk fra kontoen, men økonomi avdelingen (som jeg ikke får lov til å kontakte direkte) tviholder på at de har sendt til korrekt adresse, på tross av at Moobis kundeservice har bekreftet at de har sendt til feil adresse. Jeg synes det er direkte latterlig at økonomiavdelingen går i mot sin egen kundeservice, og synes forøvrig at det er for dårlig at Moobi aldri følger opp telefonisk kontakt, selv om dette blir lovet.

 

Så i bunn og grunn dreier tvisten seg rundt at Moobi mener de har sendt til korrekt adresse, og siden brevene tydeligvis aldri kom i retur til Moobi går de ut i fra at jeg har mottatt disse.

 

Skal se om jeg finner informasjon vedrørende klage til Inkassoklagenemda.

Lenke til kommentar

Takker for innspill.

 

Egentlig ganske logisk å betale det opprinnelige beløpet. Nesten litt flaut at tanken ikke slo meg da kravet opprinnelig kom.

 

Jeg har nå betalt inn det opprinnelige beløpet og skrevet en ny epost til inkassoselskapet, vedlagt bestillings bekreftelse, tidspunkt og navn for samtaler med Moobi, bekreftelser fra posten vedrørende adresse forandringer osv.

 

Jeg forstår framdeles ikke hvordan Moobis økonomiavdeling kan tale sin egen kundeservice midt i mot, men det er egentlig lite jeg forstår av økonomiavdelingens håndtering av denne saken.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...