Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Akademiet vgs skole - erfaringer med denne, eller privatskole generelt?

Gjest medlem-140898

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-140898

Snart er det 1.mars, og det betyr at etter det så kan jeg ikke søke skoler lenger. Jeg har tenkt til neste år bytte til en privat skole(VG3). Det er jo mange grunner. 3.året så kommer vel vel opp i en del eksamen. Så jeg tenkte vis jeg starter på akademiet vgs skole, så kan jeg kanskje få bedre oppfølgning. Jeg har språk, samfunnsfag og språk. Så jeg lurer på om jeg få en del hjelm fra de som har gått på den skolen eller går, eller de som går på e privatskole.

Er det forskjell mellom offentlig og privat?. Hjelper lærerne virkelig mer? Får man lettere karakterer der ? Hvordan er fraværet og orden ?

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg arbeider selv som lærer og jeg har aldri hørt at lærere i private skoler gjør noe annen jobb enn oss som jobber på offentlige skoler. Vi tjener som oftest også det samme på begge steder, så jeg ser ikke for meg at disse lærerne er noe stå på lærere utenom det vanlige. Vil de ha utfordringer er den offentlige skolen nok av disse.

Jeg har selv hovedsaklig arbeidet på skoler med veldig motiverte elever, og hvor elevens bakgrunn gjør til at skolene havner på topp av forskjellige lister når det gjelder resultater. Det er ikke lærerens skyld, det er miljøet på skolene som driver dette forover.

Det samme skjer på private skoler. Det er ikke vi lærere som gjør noe særlig annerledes, det er elevgruppen som er mer motivert og mer klar for å få resultater. Læreren slipper jo også med slike grupper å bruke mye tid på støy og annet som krever en del og som stjeler tid fra undervisningen.

Det gjør til at du kanskje vil føle seg mer motivert siden alle rundt deg er det. Om du går på en skole hvor du føler at læringsmiljøet er dårlig fra før, så vil nok en privat VGS hjelpe deg inn i et bedre miljø som godt mulig vil være en del av å øke læringsutbyttet ditt.

Læring handler først og fremst om deg selv.

Lenke til kommentar

På Akademiet der jeg går har du tilbud om leksehjelp i de fleste fag (om det er etterspørsel) på kvelden.

Forskjellen på offentlig og privat er at skolen ikke blir i så stor grad styrt av høyere makter (fra Oslo) og skolene kan ta egne beslutninger. I tillegg koster det penger, men om du går tre år får du en 13" macbook, Final Cut og Adobepakken. Du får og gå gratis på kveldskurs som andre betaler 5000 kr i halvåret for.

Tror ikke man kan si at du får lettere gode karakterer på bakgrunn av hvor snille de er, men når inntaket er såpass høyt vil det være naturlig at de får bedre karakterer. Og som farballa nevnte har det noe med at når elevene er motiverte blir lærerne automatisk mer motiverte og dette skaper en god sirkel.

Jeg er iallefall kjempefornøyd med skolen og vil anbefale deg den på det varmeste

zaqqoZeq

Endret av zaqqoZeq
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Hva med eksamen forbredelser osv ? Hjelper deg ekstra mer ? Fordi jeg har hørt at private skoler satser mer at elevene skal gjøre det bra på eksamen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Søknadfristen er 1.mars, så det er ikke lenge til igjen. Lurer på om det er noe andre som vet konkret om hvordan Akademiet vgs skole er, eller privatskoler generelt ?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-140898

Nå har jeg søkt på den skolen. Så jeg både søkt på den skolen OG den skolen jeg går på.

Men er det noen andre som går og har gått på den skolen som kan gi noe innspill ?

Lenke til kommentar

Nå har jeg søkt på den skolen. Så jeg både søkt på den skolen OG den skolen jeg går på.

Men er det noen andre som går og har gått på den skolen som kan gi noe innspill ?

Ser at akademiet fremdeles tar imot flere søkere. Trodde fristen var 1.mars. Men uansett jeg har også søkt på den skolen i Oslo så klart.

Hvilken skole har du søkt på? evt hvilke linje?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Ja, jeg så det også. Men siden det er en privatskoler, så må de ikke følge akkurat de samme reglene som de offentlige skolene. Siden de ennå har ledige plasser, så hvorfor ikke ? :p

Jeg har også søkt i Oslo. Jeg har språk, samfunnsfag og økonomi.

Du da ?

Lenke til kommentar

Ja, jeg så det også. Men siden det er en privatskoler, så må de ikke følge akkurat de samme reglene som de offentlige skolene. Siden de ennå har ledige plasser, så hvorfor ikke ? :p

Jeg har også søkt i Oslo. Jeg har språk, samfunnsfag og økonomi.

Du da ?

Blir vel allmenn påbygg ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Kjenner du folk som går på den skolen og anbefalt deg deg denne skolen, eller har du sjekka litt rundt på nettet osv ?

Lenke til kommentar

Kjenner du folk som går på den skolen og anbefalt deg deg denne skolen, eller har du sjekka litt rundt på nettet osv ?

Har hørt mye positivt om den skolen fra folk jeg kjenner, som gikk der for noen år siden. Ellers har jeg søkt mye på nettet, og skrevet innlegg/tråd på forskjellige forumer :p

Personlig synes jeg at skolen er grei, og at det brukes mye IKT som det ikke var på den skolen jeg går nå.

Ellers får man jo MAC :dribble:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Ja, det er det som frister mest kanskje :p

Jeg har også fått høre masse positivt. Tross alt er det en privatskole, og ganske sikker at lærerne hjelper elevene mer, forhåpentligvis.

Men jeg leste at de brukte en sånn program der de kunne sjekke hva elevene driver\drev med på pcen. Har også hørt at det ikke skal benytte det programmet når den nye pcene kommer.

Mange skoler sliter med at elevene surfer på nettet i stedet for å følge med på undervisningen. Dette problemet har vi på Akademiet løst ved å installere et system (Sanako 500) som gjør at lærerne kan få kontroll over hva elevene bruker macen til. Du kan lese mer om bruken av Sanako 50

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.5288011

Programmet som akademiet brukte eller bruker har sikkert kostet veldig mye...

Lenke til kommentar

Ja, det er det som frister mest kanskje :p

Jeg har også fått høre masse positivt. Tross alt er det en privatskole, og ganske sikker at lærerne hjelper elevene mer, forhåpentligvis.

Men jeg leste at de brukte en sånn program der de kunne sjekke hva elevene driver\drev med på pcen. Har også hørt at det ikke skal benytte det programmet når den nye pcene kommer.

Mange skoler sliter med at elevene surfer på nettet i stedet for å følge med på undervisningen. Dette problemet har vi på Akademiet løst ved å installere et system (Sanako 500) som gjør at lærerne kan få kontroll over hva elevene bruker macen til. Du kan lese mer om bruken av Sanako 50

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.5288011

Programmet som akademiet brukte eller bruker har sikkert kostet veldig mye...

Det der har jeg lest. Det det går sikkert greit at lærene overvåker elevene i timene, surf på nettet litt av hvert ;) Det er ikke alltid at lærene sitter der å overvåker oss hver dag :p bare når han/hun oppdager at en ikke følger med i timen, og at de er på facebook, eller gamer CS osv..

For min del, synes jeg at lærene bør overvåke elever som ikke følger med timen. Slik at de ikke sitter helt bakerst å gamer eller whatever.

Den skole jeg gikk på i fjor, drev nesten halvparten med CS, og det synes jeg var veldig irriterende for oss som vil lære noe.

Endret av DJ-Stigma
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Ja, det var det jeg også hørte.

Uansett, de som ikke følger 100% og ikke bråker, hvordan kan det skadet klassen og miljøet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...