Monna Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Jeg har denne routeren, og nå plages jeg voldsomt med den. Når jeg kobler med direkte fra modem til PC, så har jeg en hastighet på ca 7000 kbs, men når jeg kobler til den trådløse routeren er jeg nede 600 kbs!!! Opplastninga ligger på over 2000 kbs!!!??? Jeg har følgende produkter: Nettverk: Canal Digital, modem Thompson Ip-telefon: IPlink, der "boksen" heter Linksys Trådløs router: Jensen Wireless High Speed Router III Oppkoblingen min er som følgende: Thompson modem - Linksys - Jensen Er min trådløse router ødelagt, eller hva skjer? Har koblet ut strømmen for å se om det hjalp, men det gjorde det ikke! Noen som kan hjelpe? Endret 20. februar 2010 av Monna Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 prøv en firmware update Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Normalt er lav hastighet på trådløs bare et tegn på at signalet er dårlig. jo dårligere signal jo lavere hastighet. De mest vanlige grunnene til dårlig signal er: - Lang avstand - Mange eller tykke/massive vegger/tak/gulv mellom sender og mottaker som svekker signalet - Det finnes andre trådløse nettverk i området som bruker overlappende kanalfrekvenser. lang avstand kan du ikke gjøre stort med utenom evt. å investere i en bedre antenne på ruteren og/eller mottageren, men dette koster som regel en del og ikke alle rutere har mulighet for å koble på ekstern antenne. Du kan få en generell idè om signalstyrken fra listen over nettverk i windows, men ta denne målingen med en klype salt - den kan av og til vise bra signal selv om det ikke er tilfellet. Viser den dårlig derimot kan du være rimelig sikker på at det er et problem der. tykke vegger er heller ikke så enkelt å gjøre noe med, ved mindre du kan plassere ruteren mer sentralt. Det henger mye sammen med problemet over. kollisjon på frekvenskanalen du bruker kan ha mye å si, og i disse dager har veldig mange husstander trådløst, så det oppstår mange kollisjoner, spesiellt siden mange rutere bruker samme kanaler som standard. Heldigvis er det enkelt å sjekke og evt. fikse. Last ned dette programmet: http://www.metageek.net/products/inssider så vil du få en full oversikt over alle nettverk innen rekkevidde, samt en grafisk representasjon på hvordan de overlapper. Du vil naturligvis helst ikke ha noe overlapp i det hele tatt, eller ihvertfall minimalt. Jo mer areal innenfor din kurve du har som ikke overlapper med noe annet jo bedre signalstyrke vil du ha. når du har funnet den beste luken som ikke kolliderer mye med andre nettverk så kan du sette din kanal i ruteren webgrensesnitt. Husk at trådløse nettverk spenner over 5 kanaler, 2 på hver side i tillegg til den du velger. Dvs. at om du velger 6 som kanal så vil du også bruke mye av 6 og 7, og littegrann av 4 og 8. prøv å ikke få overlapp på de tre mest sentrale kanalene, så bør alt gå fint. Si i fra om du trenger mer hjelp -Stigma Lenke til kommentar
Monna Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Normalt er lav hastighet på trådløs bare et tegn på at signalet er dårlig. jo dårligere signal jo lavere hastighet. De mest vanlige grunnene til dårlig signal er: - Lang avstand - Mange eller tykke/massive vegger/tak/gulv mellom sender og mottaker som svekker signalet - Det finnes andre trådløse nettverk i området som bruker overlappende kanalfrekvenser. lang avstand kan du ikke gjøre stort med utenom evt. å investere i en bedre antenne på ruteren og/eller mottageren, men dette koster som regel en del og ikke alle rutere har mulighet for å koble på ekstern antenne. Du kan få en generell idè om signalstyrken fra listen over nettverk i windows, men ta denne målingen med en klype salt - den kan av og til vise bra signal selv om det ikke er tilfellet. Viser den dårlig derimot kan du være rimelig sikker på at det er et problem der. tykke vegger er heller ikke så enkelt å gjøre noe med, ved mindre du kan plassere ruteren mer sentralt. Det henger mye sammen med problemet over. kollisjon på frekvenskanalen du bruker kan ha mye å si, og i disse dager har veldig mange husstander trådløst, så det oppstår mange kollisjoner, spesiellt siden mange rutere bruker samme kanaler som standard. Heldigvis er det enkelt å sjekke og evt. fikse. Last ned dette programmet: http://www.metageek.net/products/inssider så vil du få en full oversikt over alle nettverk innen rekkevidde, samt en grafisk representasjon på hvordan de overlapper. Du vil naturligvis helst ikke ha noe overlapp i det hele tatt, eller ihvertfall minimalt. Jo mer areal innenfor din kurve du har som ikke overlapper med noe annet jo bedre signalstyrke vil du ha. når du har funnet den beste luken som ikke kolliderer mye med andre nettverk så kan du sette din kanal i ruteren webgrensesnitt. Husk at trådløse nettverk spenner over 5 kanaler, 2 på hver side i tillegg til den du velger. Dvs. at om du velger 6 som kanal så vil du også bruke mye av 6 og 7, og littegrann av 4 og 8. prøv å ikke få overlapp på de tre mest sentrale kanalene, så bør alt gå fint. Si i fra om du trenger mer hjelp -Stigma Tusen takk for svar!!! Har lastet ned programmet, og finner ut at det ligger 4 nett, inkludert mitt, mellom 0 og 4. I tillegg ligger det ett nett mellom 9 og 13, og et mellom 11 og 14. Skjønner du hva jeg mener? Dvs at velger jeg mellom 4 og 8 så er det ingen andre nett som ligger i dette området. Men hvordan får jeg endret dette? Skjønner ikke hva du mener når du sier at jeg må endre min kanal i ruteren webgrensesnitt... Lenke til kommentar
Monna Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 Ser ikke ut som at Stigma er på.... Noen andre som kanskje vet dette? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Logg inn på http://192.168.1.254 og bruk brukernavn: admin. Passord er <ingenting/blank> Velg Wireless og sett kanal til 6. Lagre. Endret 25. februar 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Monna Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Nå har jeg skiftet kanal, og nå er hastigheta ned på hele 724 kbs, mens opp er den på 4615 kbs... What to do??? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Det kan være QoS (båndbreddestyring) som er påslått i Linksys eller Jensenboksen. Lenke til kommentar
Monna Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Det kan være QoS (båndbreddestyring) som er påslått i Linksys eller Jensenboksen. Ehhhh... og det betyr? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Båndbreddestyring betyr at man setter av båndbredde til f.eks iptelefon framfor websurfing. Koble deg til utgangen av Linksys router/adapteret med nettverkskabel og se hva du får der. Deretter tester du med kabel mot Jensenrouter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå