Gå til innhold

fins det bilspill du MÅ clutche pog gire og sånn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GTR EVO, ingen over, ingen ved siden!

 

Nyeste add-on er Race On.

 

Dette er den beste bilsimulatorserien uten tvil.

 

http://store.steampowered.com/sub/2277/

 

Ikke sikker på om du får med bilene og banene fra GTR EVO her, men hvertfall samme spill, bare en add-on med litt ekstra biler og baner.

 

Spiller man online så er alt av hjelpemidler slått av på 99% av serverne, for å få det så ekte som mulig. Skal man få bra tider, er det også essensielt å få til et bra setup og det er ikke alltid like lett.

 

EDIT: Det er dog ingen fordel å clutche eller bruke H-giring her, ettersom man har nok med alt annet. Har selv Logitech G25 hvor jeg kan velge mellom paddles eller H-giring, men kjører kun paddles.

Endret av PrayingMantis
Lenke til kommentar

Endret innlegget mitt ettersom jeg skrev G15. Har det også, men det er tastaturet ;)

 

Har spurt mange som spiller GTR serien, og ingen av de jeg har spurt bruker H-giringen. Alle bruker paddles, ettersom man bare taper tid på H-giring.

H-giring kan være artig når det er litt køddekjøring, og man ikke kjører for å kutte av hundredeler på en rundetid f.eks.

Lenke til kommentar

Dette med clutching og H-ring velger man fritt selv i GTR serien. Kan kjøre Formel bil med H-giring og clutch om du absolutt vil, men svært få gjør nok akkurat det.

 

Angående Live For Speed, så jeg litt diverse klipp på youtube, og syntes det liknet mer arcade i et forsøk på å bli sim. Det med dekkene er nok mer en gimmick, og øker ikke scoren nevneverdig.

Lenke til kommentar

Mantis prøv ihvertfall demoen før du feller noen dom. LFS er solid det, men har begynt å få mye god konkurranse i det siste. Det mangler ting som real life laserscannede baner, flere ekte biler, grafikk osv osv. Ikke at det er noe galt med LFS, det har bare ikke fulgt med i tiden helt.

 

Noen alternativer ikke nevnt er: Rfactor(hundrevis av varierte modder), iracing(dyrt, men med veldig nøyaktige baner), ett av de mange nye spillene til Simbin(mye har blitt forbedret på førersiden siden GTR2).

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

Dette med clutching og H-ring velger man fritt selv i GTR serien. Kan kjøre Formel bil med H-giring og clutch om du absolutt vil, men svært få gjør nok akkurat det.

 

Angående Live For Speed, så jeg litt diverse klipp på youtube, og syntes det liknet mer arcade i et forsøk på å bli sim. Det med dekkene er nok mer en gimmick, og øker ikke scoren nevneverdig.

 

 

Spillet er et resultat fra kun 3 utviklere, så ja, mer "indie" får man ikke, men hvordan du får LFS til å "virke" som mer arcade gjennom å se på youtube filmer aner jeg ikke. Prøv spillet selv. Selv eier jeg både GTR og Live for Speed, og jeg finner meg selv å spille mer LFS kontra GTR pga jeg syns realismen i det spillet rett og slett er bedre.

 

Uansett OP, det er bare å prøve begge spillene selv for å gjøre et godt valg ut av din egen preferanse.

Lenke til kommentar

Men så har vi igjen realisme kontra realisme basert på en brukers tanker om hvordan saker og ting er realistisk.

Nå vet jeg ikke hvem du er, eller alder, så sier ikke at dette gjelder deg, men jeg har vært borti 14 år gamle brukere og liknende, som prater om realisme, uten en gang å ha kjørt to meter i en bil :)

 

Og så har vi i tillegg det at ingen simulatorer er perfekte, og så har vi på den annen side, brukers ønsker, ettersom det faktisk er et spill.

Eneste jeg får si, er at det finnes en herskare av fans av Race 07 / GTR serien, med god grunn. Folk velger såklart det de vil spille, men jeg elsker å få kompiser til å prøve dette. De har prøvd mye bilspill før, men går rett på rævva, fordi det meste av bilspill er arcade, og de ikke har lært seg å ta ting super pent med gass/brems/ratt osv.

Og så kommer bremsepunkter, kjøreteknikk, og setup hvilket er essensielt etter hver person sin kjørestil.

Har selv prøvd setups til folk som kjører de mest fantastiske rundetider, og det har gått dårligere. Moroa er å tweake til seg tidel for tidel, og endre kjørestil alt ettersom.

 

Én av grunnene til å skaffe seg ratt og pedal, er trailbraking. Utrolig nok er bestetiden min på Nordschleife 6:20 med Logitech Rumblepad, og med Logitech G25 så er den 6:16. Ikke stor forskjell, men resten står på meg selv og setups. Jeg vet at ratt/pedaler skal gi bedre tider enn vanlige håndkontroller.

Dog var det mange som trodde jeg løy eller cheata da jeg sa jeg spilte med Rumblepad, men de skulle bare visst hvor bra en sånn sak er egentlig. Ratt/pedaler krever så mye mer av føreren, men når føreren først får det til, kan man dra det lengste strået og vel så det.

Endret av PrayingMantis
Lenke til kommentar

Men så har vi igjen realisme kontra realisme basert på en brukers tanker om hvordan saker og ting er realistisk.

Nå vet jeg ikke hvem du er, eller alder, så sier ikke at dette gjelder deg, men jeg har vært borti 14 år gamle brukere og liknende, som prater om realisme, uten en gang å ha kjørt to meter i en bil :)

 

Vell, jeg kan vell si at jeg er 26år, har hatt lappen siden dagen jeg ble 18, har vært borti litt go-kart (ikke leie), bilkross og kjørt motorcross så jeg vet litt om realisme når det gjelder racing.

(Har også kjørt en liten periode Norges Mesterskap når det gjelder Live for Speed. :) )

 

Og med realisme så mener jeg definasjonen av realisme.

 

Og så har vi i tillegg det at ingen simulatorer er perfekte, og så har vi på den annen side, brukers ønsker, ettersom det faktisk er et spill.

 

Selvfølgelig skal det mye til for at et spill er 100% realistisk, men det er også det jeg snakker om. Jeg syns LFS i sin helhet er mer realistisk når det gjelder kjøreegenskapene der kontra GTR serien selv om spillet ikke inneholder ordentlige biler samt baner.

 

Eneste jeg får si, er at det finnes en herskare av fans av Race 07 / GTR serien, med god grunn. Folk velger såklart det de vil spille, men jeg elsker å få kompiser til å prøve dette. De har prøvd mye bilspill før, men går rett på rævva, fordi det meste av bilspill er arcade, og de ikke har lært seg å ta ting super pent med gass/brems/ratt osv.

Og så kommer bremsepunkter, kjøreteknikk, og setup hvilket er essensielt etter hver person sin kjørestil.

Har selv prøvd setups til folk som kjører de mest fantastiske rundetider, og det har gått dårligere. Moroa er å tweake til seg tidel for tidel, og endre kjørestil alt ettersom.

 

Dette er jeg enig i. Jeg lagde for det meste setups selv når jeg stod på som mest i LFS, og det er det som er deilig når man først finner tonen med et ordentlig setup. Feilen med "nedlastbare" setups flest er nok at de fleste er laget for hotlaps, noe som egner seg kun for et par runder rundt banen før alt av dekk osv er brukt opp, dermed burde man heller "runde" de av for å få dem tilpasset sin kjørestil samt bane.

 

Én av grunnene til å skaffe seg ratt og pedal, er trailbraking. Utrolig nok er bestetiden min på Nordschleife 6:20 med Logitech Rumblepad, og med Logitech G25 så er den 6:16. Ikke stor forskjell, men resten står på meg selv og setups. Jeg vet at ratt/pedaler skal gi bedre tider enn vanlige håndkontroller.

Dog var det mange som trodde jeg løy eller cheata da jeg sa jeg spilte med Rumblepad, men de skulle bare visst hvor bra en sånn sak er egentlig. Ratt/pedaler krever så mye mer av føreren, men når føreren først får det til, kan man dra det lengste strået og vel så det.

 

Har G25 selv og må si jeg er enig. Det er nok enklest for en bruker som aldri har sitti bak rattet på en bil før å bli kjappere vandt med en rumblepad/gamebad en det å få til følelsen bak et ratt med force feedback osv.. Men når man først klarer å kjenne på de krefene som force feedback'en formidler deg fra spillet så vil man få mye mer ut av det.

 

Med gamepad så har man en lett tendens å skrense dekkene for mye i svinger slik at man kjapt kan understyre, noe som jo bremser ned farten mer enn den vedlikeholder/øker den i svinger/nedbremsninger.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

rFactor og GTR 2 og videre utover er slike spill.

Jeg kjører med H Giring, går omtrent like greit og hæl og tå girer i tilegg.

Men jeg kjører mest for å nyte enn å kjøre fort, vil jeg ha fart tar jeg fram tastaturet og skrur på hjelpefunksjonene og da har jeg ikke sjans å holde følge med rattet.

Morsomt med tastatur, men enda mer morsomt med ratt og pedaler, er innehaver av Logitech G25 selv.

 

GTR serien og rFactor har en stor fallgruve, og det er overstyringen, du sliter med å få nok rattvinkel og realistisk bruk av denne, ofte du har fullt lås for å hente inn sladden men bilen glir fortsatt rundt i uten at du kan gjøre stort med det.

Lenke til kommentar

rFactor og GTR 2 og videre utover er slike spill.

Jeg kjører med H Giring, går omtrent like greit og hæl og tå girer i tilegg.

Men jeg kjører mest for å nyte enn å kjøre fort, vil jeg ha fart tar jeg fram tastaturet og skrur på hjelpefunksjonene og da har jeg ikke sjans å holde følge med rattet.

Morsomt med tastatur, men enda mer morsomt med ratt og pedaler, er innehaver av Logitech G25 selv.

 

GTR serien og rFactor har en stor fallgruve, og det er overstyringen, du sliter med å få nok rattvinkel og realistisk bruk av denne, ofte du har fullt lås for å hente inn sladden men bilen glir fortsatt rundt i uten at du kan gjøre stort med det.

Jeg har lagt merke til at i de fleste såkalte "realistiske" bilspill så er det opp til tilfeldighetene om du kan hente inn igjen overstyring. Og da snakker jeg ikke om spill med en egen drift mode eller drift setup. I virkeligheten er det ikke vanskelig å holde bilen i en kontrollert sladd med en bakhjulsdreven bil i relativt lav hastighet. I f.eks. Gran Turismo 5 (som er det siste jeg har spilt) er det mye vanskligere. Bilen vil snurre rundt alt for lett. Og slipper du opp gassen, sladder den like mye.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Ja, noe jeg ikke fatter er at GT5 og resten av dem blir annonsert og snakket om som om det er simulator. Det er arcade, og ferdig med det. Prøvde den prologue versjonen hos en kompis, og fikk fnatt. Makan til drit har jeg ikke vært borti. GT2 var faktisk mye artigere, men fortsatt arcade.

 

Saken med drift, er hvordan bilen er satt opp. I GTR Evo f.eks er det syk forskjell man kan gjøre i setup om man faktisk vil drifte. Saken er jo den at jeg spiller kun for å kjøre fort, og da fungerer bilen på en viss måte.

Skal man kjøre fort er det essensielt å stille hvordan bilen oppfører seg i nedbremsing under sving og med rattutslag underveis. Man kan justere overstyring og understyring via setup veldig enkelt, og det må man bare tilpasse sin egen kjørestil. Skal man kjøre fort, vil man ha en bil som ikke gjør store sidesprang når du jobber som verst, men at man har mulighet til å redde inn en og annen blunder om man ønsker. Liker personlig at det heller mer mot overstyring enn understyring, for med overstyring så har du hvertfall fortsatt asfalt å jobbe med, men med understyring så bærer det rett frem og ut og sandfella neste.

 

WTCC Extreme og Radical SR4 er dog de bilene jeg primært kjører, og min bestetid(6:16) på nordschleife var med WTCC Extreme. Rå biler :)

Endret av PrayingMantis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...