Montymastiff Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Hei! Håper at en av dere kloke hoder her inne kan hjelpe meg litt... Jeg kjøpte en Packard Bell Imedia på Elkjøp i november. Modellen het A2530NCD. Denne var jeg utrolig fornøyd med som stue-pc, og den taklet alt av videoformater gjennom windows media player classic 64 bit. Grafikkortet i denne pc-en var Geeforce 8200 og prosessoren Athlo 64. Bare til å spørre om dere trenger mer informasjon, for jeg er ikke så dyktig på data. Uansett så fungerte alt glimrende inntil PC-en sluttet å fungere og jeg måtte levere den inn på service. På grunn av lang servicetid fikk jeg ny PC fra Elkjøp. Da jeg kom hjem med denne PC-en i går oppfattet jeg at det var en annen Packard Bell Imedia til nøyaktig samme pris, med samme harddisk kapasitet og minne, men med annen prosessor og grafikkort. Grafikkortet her er Geeforce 7100 og prosessoren er en Intel Celeron E3200 med 2,4 ghz. Problemet mitt nå er at jeg sliter med å få spilt av 1080p filmer med samme programvare (Windows Media playcer home theatre). Og dette er bortimot min eneste hensikt med en stue-pc. Har jeg fått en mye dårligere PC, eller finnes det måter å spille av 1080p filmer knirkefritt ved eventuelle justeringer? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 cpuen på den nye er nok litt bedre, men grafikken er hakket svakere.. men uansett så skal ikke 7100 ha store problemene med 1080p.. har du prøvd å oppdatere skjermkortdriveren til maskina? Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 cpuen på den nye er nok litt bedre, men grafikken er hakket svakere.. men uansett så skal ikke 7100 ha store problemene med 1080p.. har du prøvd å oppdatere skjermkortdriveren til maskina? Hei! Virkelig supert å få svar så fort! Nei, jeg har nok ikke forsøkt å oppdatere skjermdriveren. Men det skal jeg gjøre! Oppløftende at du mener 7100 bør takle 1080p. Jeg forsøkte meg på programmet "Splash" da Dinside.no mener Splash er flinke på å overlate "energibruket(?)" til grafikkortet i stedet for kun CPU. Det fungerte litt bedre, men jeg synes fortsatt at bildet henger ørlite igjen, og at lyd og bevegelse på munn ikke er perfekt synkronisert... Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 http://www.nvidia.com/Download/index5.aspx?lang=en-us velg geforce 7 series og ditt OS og last ned og installer... post om det blir noe bedre.. regner med det blir bedre Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 http://www.nvidia.com/Download/index5.aspx?lang=en-us velg geforce 7 series og ditt OS og last ned og installer... post om det blir noe bedre.. regner med det blir bedre Takk for at du linket til nedlasting. Sleit litt med å få til oppdatering via internett i Vista. Desverre så hjalp ikke oppdateringen på problemene med lagg...( Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 hvordan er det med CPU og RAM belastning når du spiller av 1080p materiell? Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 hvordan er det med CPU og RAM belastning når du spiller av 1080p materiell? På "prosessorforbruk varierer det mellom 58 % og cirka 70 %. Og den bruker cirka 855 mb i minne... Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 har du prøvd andre program til avspilling av 1080p materiell? kan trygt anbefale VLC media player Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 har du prøvd andre program til avspilling av 1080p materiell? kan trygt anbefale VLC media player Nei, har kun brukt Media Player Classic Home Theatre og Spash Lite. De bruker begge like mye av prosessoren, men bildet hakker mye mindre med Splash. Jeg kan godt forsøke VLC, men jeg trodde jeg var avhengig av noe akselerert grafikk ting som MPCHT og Splash hadde? Dette kan jeg, som du skjønner, nesten ingenting om! Men jeg prøver VLC Takk for fortsatt mange gode råd! Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 Liten update: VLC virker å takle 1080p bedre enn de andre programmene på denne pc-en, så kudos til deg for et glimrende forslag. Går så og si smertefritt og CPU benyttelse ligger fortsatt på rundt 65 % Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 så bra! fjerner du mer av dritten du ikke trenger på maskina og frigir litt mer system så kanskje du får det til å gå 100% Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 Ja, du er nok inne på noe der. Fulgte med en hel rekke dritt på den av programmer. Kan en installasjon av Win 7 også hjelpe? Har hørt rykter om at det er mindre krevende på ressurser som minnne og cpu? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 windows 7 er å anbefale! gikk ned fra 1,1GB RAM forbruk til 800MB etter overgangen fra vista, samt at det er generelt raskere da blir du også kvitt mye av bloatwaren som fulgte med maskina.. Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 Supert! Da blir det Windows 7 i kveld. Men hvor viktig er DXVA? Har Geeforce 7100 støtte for dette? Og er det ikke bare en håndfull programmer som støtter dette? Har du vært borti Boxee? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 boxee har jeg ikke vert borti.. for jeg bruker bare windows media player eller VLC. bruker også k-lite codec pack, så har man støtte for de fleste formater.. DXVA er nok ikke så viktig.. tror ikke 7100 har støtte for det heller.. anbefaler home premium win 7 Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 Ok, sjef! Takk for anbefaling! Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Maskinen du har fått er mye svakere enn den du leverte inn. Ville ikke godtatt dette byttet. Grafikkortet i den gamle er mye raskere. Også CPU er svakere http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=39&p2=72&c=1 Men er du fornøyd, så er det vel greit Maskinen du har fått er mye svakere enn den du leverte inn. Ville ikke godtatt dette byttet. Grafikkortet i den gamle er mye raskere. Også CPU er svakere http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=39&p2=72&c=1 Men er du fornøyd, så er det vel greit Lenke til kommentar
Montymastiff Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 Vel, for å være helt ærlig så er jeg jo ikke fornøyd med byttet, annet enn at denne pc-en fungerer. Jeg mistenkte at den andre var bedre da jeg synes 1080p filmer ble vist bedre. Men etter tips fra Vesleengen og installasjon av Win7 synes jeg PC-en begynner å fungere bra. Multitasking funker bra og alt går raskt. 1080p filmer går bortimot perfekt. Og for å være helt ærlig så orker jeg ikke ut på elkjøp igjen ettersom jeg har vært inn og ut der i det siste med problemer med den første Packard Bell Imedian min... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå