Gå til innhold

Norske/Engelskspråklige bedrifter i Sør-Frankrike?

µT.

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har en oversikt eller vet om et par norske eller engelskspråklige bedrifter i Sør-Frankrike? Helst i départementet Alpes-Maritimes (Cannes, Antibes, Nice o.l.) Jeg har kommet over et par norske bedrifter, men de hører til kategorien eiendomsmegling og hotelldrift. Jeg er dog interessert i alle typer bedrifter.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du ikke fikk svar på den forrige tråden rundt samme tema:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1145491&st=0&p=14253123&fromsearch=1entry14253123

Her står det hva og hvorfor (noe du har utelatt i den nye tråden. Hva og hvorfor er viktig hvis noen skal kunne tipse deg om muligheter. jeg frykter imdlertid at det ikke blir lett å finne jobber i norsk elelr engelsk språklig firma innenfor ditt geografiske område, særlig ikke uten å kunne dokumentere formell utdannelse.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bo i Frankrike, hvorfor ikke lære deg fransk?

Det er ikke så vanskelig; til og med småunger greier det der nede ...

Men tanken din er kanskje å leve "det gode riviera-liv" uten å måtte integrere deg i samfunnet der nede på noe vis? Da vil jeg anbefale deg å rusle litt rundt og lytte etter engelskmenn. De kompenserer for manglende språkkunnskaper ved å prate høyere enn normalt, så du burde lett kunne spotte dem.

Ettersom engelskmenn generelt er så hjelpesløse på utenlandske språk, så er de også troendes til å benytte seg av tjenester som ytes av andre engelskspråklige personer/bedrifter - og det er eventuelt der du kunne komme inn; som ansatt i en slik bedrift.

Men når du først ER der nede, så er det mye enklere å lære seg fransk enn det er på kveldskurs her i Norge. (Kontakt Alliance Francaise, eller språkfakultetet ved et universitet - mange av dem kjører franskkurs for utlendinger; men kanskje oftest om sommeren.)

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg er halvt norsk, kvart fransk og kvart senegalsk (fransktalende land), og er født og oppvokst i Norge. Jeg skjønner fransk siden min mor kun snakker fransk til meg hjemme, men jeg kan ikke snakke språket. Dette pleier å endre seg etter noen ukers opphold i Frankrike, så språket er ikke det jeg er mest redd for.

Jeg er mest interessert i å komme over en norsk eller engelsk bedrift, siden jeg mest sannsynlig vil føle meg mer komfortabel siden jeg er norsk og snakker flytende engelsk. Videre tror jeg ikke jeg har så store sjanser med å få meg jobb hos et fransk firma med mindre jeg snakker fransk, skaffer gode kontakter, eller har en imponerende CV - Noe som for øyeblikket ikke er tilfellet.

Jeg flytter ned til Cannes/litt utenfor Cannes, og selv har jeg fått inntrykket av at det er en del engelsktalende mennesker der (i sommermånedene vel å merke).

Videre bør jeg også nevne at jeg har kommet over et amerikansk firma som opererer i L.A, Berling, London, Paris og langs rivieraen, så jeg prøver lykken der.

Jeg kom faktisk over en oversikt på google med alle britiske bedrifter i og rundt Cannes, men jeg finner selvfølgelig ikke denne siden igjen. Typisk.

Men om noen kommer over en eller flere norske/engelsktalende bedrifter som opererer langs rivieraen, så er det kjekt om dere sier ifra her :)

Lenke til kommentar

Ben, bonne chance!

Aktiviteter rettet mot det franske markedet vil vel stort sett foregå på fransk, men dersom det f.eks. skulle dreie seg om salg av norske/engelske/amerikanske varer eller tjenester, så vil du vel kunne ha noen fordeler i forhold til en "vanlig" franskmann. (Jeg rakket litt ned på engelskmenns språkferdigheter her i sted; franskmenn er bare marginalt bedre ... selv om jeg synes at det er i ferd med å forbedre seg veldig.)

Mine "franske jaktmarker" ligger vanligvis lenger vest langs middelhavskysten, men det er ikke så helt gæli på la côte d'azur heller ...

Lenke til kommentar

Ja, selv har jeg jobbet som salgskonsulent, og selv om det ikke er favorittyrket mitt, så ender jeg alltid opp med det. For øyeblikket er jeg i oppstartsfasen av egen bedrift. Dette er innen internasjonal salg, og jeg kan styre hele skipet gjennom internett, så det er en ting jeg kommer til å drive med. Problemet med dette er at det fort kan bli asosialt. Det er her det amerikanske selskapet jeg nevnte isted kommer inn i bildet. Den stillingen vil kunne sende meg langs hele rivieraen.

Uansett så liker jeg å ha flere valg, så jeg jobber også som frilans journalist/skribent, så jeg kan ta oppdrag fra norske klienter.

Som dere ser så danner det seg et bilde her. Jeg er den selvstendige typen som liker å gjøre ting selv, hehe.

Forresten så er jeg både norsk og fransk statsborger, så arbedidstillatelse og slike ting er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...