Gå til innhold

Strikkepinner på fly

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er mange forskjellige prosedyrer og reglement som gjelder i sikkerhetskontroller rundt omkring, så med mindre du har noe bevis som sier at man får lov til å ha med seg strikkepinner gjennom sikkerhetskontrollen i Norge og Storbritannia så ville jeg heller pakket de ned.

Lenke til kommentar

Er mange forskjellige prosedyrer og reglement som gjelder i sikkerhetskontroller rundt omkring

Det er ett regelverk, det gjelder for hele EU, Norge og kanskje noen jeg ikke husker. Eneste unntaket er Sveits.

Dette regelverket omfatter ikke strikkepinner.

Sitat fra Luftfartstilsynets BSL (Bestemmelser for sivil luftfart):

"Strikkepinner står ikke på lista over forbudte gjenstander da de ikke anses å kunne benyttes som våpen. Du kan ta med deg vanlige strikkepinner av normal størrelse."

Kilde: http://www.luftfartstilsynet.no/security/article16032.ece#2

LT's liste over forbudte gjenstander: http://www.luftfartstilsynet.no/security/article13727.ece

Ja, dette er jobben min.

Lenke til kommentar
Det er ett regelverk, det gjelder for hele EU, Norge og kanskje noen jeg ikke husker.
Og likevel blir det praktisert forskjellig innen EU.

Noen tillater Swisscard siden kniven er butt og under 6 cm, andre tillater den ikke.

Noen tillater pinsetter og negelklippere, mens andre stopper dette.

Lenke til kommentar

Hver flyplass og hver kontrollør sitt reglement virker det som. Og i avgangshall eller på flyet får man metallbestikk etter å ha blitt fratatt sitt swisscard pga. en 4 cm butt kniv.

Har også sett folk bruke flere metoder på å få større objekter gjennom sikkerhetssjekken på OSL uten scanning.

De som har reist litt ser at sikkerhetskontrollen i EU bare er en bløff.

Lenke til kommentar

Har også sett folk bruke flere metoder på å få større objekter gjennom sikkerhetssjekken på OSL uten scanning.

Fint om du gidder å skrive en PM hvor du forklarer metodene =)

Hver flyplass og hver kontrollør sitt reglement virker det som. Og i avgangshall eller på flyet får man metallbestikk etter å ha blitt fratatt sitt swisscard pga. en 4 cm butt kniv.

Nå har jeg aldri sett et swisscard, men hvis kniven har låsbart blad er den ulovlig uansett lengde eller hvor spiss/skarp den er.

Metallbestikket på fly/flyplass er lovlig. Det er mao ikke et problem å ta med seg en vanlig smørkniv fra kjøkkenet hjemme.

Lenke til kommentar
Nå har jeg aldri sett et swisscard, men hvis kniven har låsbart blad er den ulovlig uansett lengde eller hvor spiss/skarp den er.

Metallbestikket på fly/flyplass er lovlig. Det er mao ikke et problem å ta med seg en vanlig smørkniv fra kjøkkenet hjemme.

Motsier du ikke deg selv nå? En smørkniv som vanligvis har er låst blad er lovlig, men kniven i et swisscard som kan sees som en 4 cm smørkniv er ikke lovlig?

703128_1869Lrg.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...