Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger man byggetillatelse hvis man tar seg litt ut med snøborga?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Måkte snø idag, og det har vi nok av for å si det sånn.

Tenkte da om det hadde vært en ide å bygget en snøtunnell som bilen kunne stå under.

Da ville snøfall videre falle oppå tunnellen, og man ville vært ferdig med snømåkingen for sesongen.

Bortsett fra at jeg nok ikke orker å bygge den, tenkte jeg så på om hvis noen bygge en heftig snøkonstruksjon, uansett om det er en snømann, snøborg eller annen skulptur.

Kommer dette da under vanlige byggesaker, med f.eks krav til avstand til vei, høydebegrensinger osv eller kan man bygge hva som helst i snøen uten at man trenger tillatelser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikkje eg ekspert på dette området, men det virker heilt logisk at du må følge dei byggelovene og rettningslinjene som gjelder når du bygger ein slik konstruksjon. Tenker då spesielt på høgde og avstand til nabogrensa. Er i prinsippet ikkje noken forskjell på om du bygger i treverk og betong eller om du bruiker snø og is.

Eit slik byggverk vil i sterk grad være midlertidig, men eg kan ikkje sjå at det er untak for midlertidige garasjer:

§ 6. Unntak for midlertidige eller transportable tiltak

Midlertidige eller transportable tiltak som nevnt i denne bestemmelse bokstav a - d krever ikke byggesaksbehandling forutsatt at de ikke plasseres slik at de hindrer allmenn ferdsel eller friluftsliv eller på annen måte fører til vesentlig ulempe for omgivelsene' date=' jf. pbl § 85 første ledd.

a) Plassering av bygninger, konstruksjoner eller anlegg på eller i direkte tilknytning til bygge- eller anleggstomt.

b) Plassering av campingvogn og vinteropplag av fritidsbåt på bebygd eiendom.

c) Plassering av campingvogn på campingplass.

d) Plassering av mindre innretninger til fritidsbruk.

For nevnte tiltak kan det ikke gis vedtekt om plassering etter pbl § 85 tredje ledd.[/quote']

§ 5. Tiltak som verken krever søknad eller melding

Mindre tiltak er unntatt fra reglene i pbl kap. XVI om saksbehandling' date=' ansvar og kontroll, og fra bestemmelsene om melding, under forutsetning av at de ikke fører til fare eller urimelig ulempe for omgivelsene eller allmenne interesser, og under forutsetning av at ansvaret etter § 4 er ivaretatt.

Unntakene omfatter oppføring, rivning, fjerning, opparbeidelse og endring av tiltak som nevnt i første ledd, herunder: 1. Bygninger og byggverk

a) Mindre frittliggende bygning på bebygd eiendom, hvor verken samlet bruksareal eller bebygd areal er over 15m2 , med mønehøyde inntil 3,0 m og gesimshøyde inntil 2,5 m. Bygningen kan ikke brukes til varig opphold for personer. Avstand til annen bygning på eiendommen må ikke være mindre enn 1,0 m.

b) Mindre frittliggende byggverk knyttet til drift av jordbruks-, skogbruks- og reindriftsområder.

[...']

Så om du ikkje bygger større en at arealet er under 15m2, veggen ikkje er høgare en 2,5 meter, det høgaste punktet ikkje er over 3 m og avstanden er større en 1 m fra nærmeste byggverk så trur eg du kan bygge denne garasja om du vil.

Det siste kravet om avstand til nærmeste byggverk kan du kanskje sjå vekk ifrå sidan det er begrunna med faren for brannspredning som vel streng tatt ikkje er eit problem (?)

Eller er det kanskje eit større problem sidan garasja er laga av snø og har lett for å smelte? Hmm, blir vanskelig dette.

Er uansett ikkje noke stort problem å bygge, det værste som skjer er at du får eit rivingspåbud. Då er alt du treng å gjere å klage på vedtaket om å rive bygget ditt og før den saka er ferdigbehandla så vil byggverket ditt ha smelta. ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja, det var vel egentlig bare noen flyktige tanker jeg gjorde meg når jeg måkte snø for n`te gang.

Ser ikke bort fra en reodor felgen type som kan lage f.eks en oppblåsbar bue med vegger og tak som det kan snø oppå og når det er sterkt nok så tømmer man luften ut og pakker den ned til neste vinter.

Ville blitt null måking resten av sesongen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...