Joggster Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Har jeg som ola nordmann lov til å montere en varmepumpe med f.eks klamret kabel til en stikkkontakt med støpsel(hann plugg). Jeg vet at dersom jeg skal kople meg på i en koplings boks så må dette gjøres av installatør, men dersom jeg hadde brukt stikkkontakt ville det da vært lovlig. Lurer litt på hva praksisen er når man er kuldemontør, må man alltid ha med en elektriker? Lenke til kommentar
3.14 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Det er vell slik at kuldemontøren setter opp varmepumpen også kommer elektrikeren senere og kobler den. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Du kan strengt tatt ikke gjøre det du fåreslår. F.eks. så har du ikke lov å koble til kabelen selv i varmepumpa di, ei er det noen god løsning å spikre fast en kabel med et støpsel. Og sist men ikke minst, kabel som er beregnet til spikring på vegg (PR hovedsakelig) skal ikke bøyes mange ganger før den knekker, og er overhodet ikke beregnet til det (bruk på støpsel). Gummikabel har du ikke anledning til å legge fast. En annen ting som kan være greit å legge merke til er hvor mye strøm den varmepumpa di bruker siden du skal ha den på en eksisterende kurs med stikkontakter. Du kan få problemer med overbelastning av kursen. Hvordan arbeidet fordeles mellom kuldemontør og elektriker varierer litt. Men i hovedsak er det slik at kuldemontøren gjør alt bortsett fra den elektriske tilkoblingen. Dog er det noen elektrofirma som forhandler varmepumper og har folk som er kurset i montasje. De gjør hele jobben selv. Endret 22. februar 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå