Gå til innhold

Tilkople varmepumpe til eksisterende kurs, gjøre selv?

Joggster

Anbefalte innlegg

Har jeg som ola nordmann lov til å montere en varmepumpe med f.eks klamret kabel til en stikkkontakt med støpsel(hann plugg).

Jeg vet at dersom jeg skal kople meg på i en koplings boks så må dette gjøres av installatør, men dersom jeg hadde brukt stikkkontakt ville det da vært lovlig.

Lurer litt på hva praksisen er når man er kuldemontør, må man alltid ha med en elektriker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan strengt tatt ikke gjøre det du fåreslår. F.eks. så har du ikke lov å koble til kabelen selv i varmepumpa di, ei er det noen god løsning å spikre fast en kabel med et støpsel. Og sist men ikke minst, kabel som er beregnet til spikring på vegg (PR hovedsakelig) skal ikke bøyes mange ganger før den knekker, og er overhodet ikke beregnet til det (bruk på støpsel).

Gummikabel har du ikke anledning til å legge fast.

En annen ting som kan være greit å legge merke til er hvor mye strøm den varmepumpa di bruker siden du skal ha den på en eksisterende kurs med stikkontakter. Du kan få problemer med overbelastning av kursen.

Hvordan arbeidet fordeles mellom kuldemontør og elektriker varierer litt. Men i hovedsak er det slik at kuldemontøren gjør alt bortsett fra den elektriske tilkoblingen. Dog er det noen elektrofirma som forhandler varmepumper og har folk som er kurset i montasje. De gjør hele jobben selv.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...