jou124 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Noen jeg vet om som er på samme alder som meg (16) har startet sin egen bedrift som fotograf. Siden jeg har en stort interesse for foto, og drømmen er å bli fotograf, så er dette noe jeg har veldig veldig lyst til å gjøre selv! Jeg har fotoutstyr og det som trengs. Jeg lurte derfor på om det er noen som vet hvordan eller hvor man kan gjøre dette? Setter pris på alle svar. Endret 20. februar 2010 av Theida Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Kva slags bilder planlegger du å ta?? Lenke til kommentar
jou124 Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 Kva slags bilder planlegger du å ta?? portrett, bryllup? o.l Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Er en bruker her som begynte og selge bilder fra han var tretten år gammel så alderen burde ikke være noen problem. Det første er skaffe seg en portefølje og eventuell en hjemmeside,at du kan ta bilder og redigere dem tar jeg som en selvfølge eller vil du ikke kunne leve av det. Angående det og starte en bedrift så må du være myndig,men du kan tjene et viss beløp i året uten å betale skatt. Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Hvis jeg husker riktig, så regnes det som hobby hvis du ikke går i pluss. Og du trenger da ikke skatte av det. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Hvis du mener at dette skal bli en bedrift, må du starte med å registrere bedriften din i Brønnøysundregisterene, www.brreg.no. De trenger ikke noe AS til å begynne med, kanskje aldri, så du kan sikkert starte med et enkeltpersonforetak. Mulig du må være fylt 18 før du har anledning til dette uansett, men det finner du ut av ved å henvende deg dit. Så trenger du jo noe utstyr til å fotografere med, men som du sier, dette har du. Du må jo også være flink til å bruke utstyret, altså produsere gode bilder som folk er villige til å betale for. Dette er enten du har talent for, eller du kan lære av andre (gå kurs for eksempel). Men for bedriften din, som generelt for de aller fleste andre bedrifter, så må du være god til å selge. Du må jo på en eller annen måte skaffe deg oppdrag i konkurranse med andre, også må du skape inntekter som gjør at bedriften blir levedyktig. Men så lenge dette er noe du virkelig VIL, så har du et godt utgangspunkt. Lykke til. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Hvis du ikke allerede har lest den, anbefaler jeg boka Frilans. Boka tar for seg mye mer enn å bare være frilans, f.eks rådgiving gjennom lovverket og annet. Tror ikke det finnes noen bedre tilpasset det norske markedet. Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Hvis du ikke allerede har lest den, anbefaler jeg boka Frilans. Boka tar for seg mye mer enn å bare være frilans, f.eks rådgiving gjennom lovverket og annet. Tror ikke det finnes noen bedre tilpasset det norske markedet. Takk for tipset! Den skal jeg kjøpe. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 for ikke så lenge siden fremkalte jeg endel ev mine egne bilder på lerret. mange av disse ble ganske godt mottatav de jeg viste de til. hvor mye kan en egentlig ta for bilder en selger som frilans? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Hvis jeg husker riktig, så regnes det som hobby hvis du ikke går i pluss. Og du trenger da ikke skatte av det. Dette er feil. Med en gang du begynner å markedsføre dine tjenester (på noen som helst måte), så er du ute av hobbyland. SAS drives ikke på hobbybasis. Det er lov å tjene forholdsvis mye penger på hobbyvirksomhet, men da kan du ikke ha noe firma, du kan ikke skrive av utstyr på skatten og du kan ikke markedsføre tjenestene. Salgene må være rene tilfeldigheter (noen ser et bilde på veggen i stuen din og vil kjøpe det). Ilpostino: vi lever i en (slags) markedsøkonomi. Du kan ta akkurat så mye for bildene dine som kjøper er villig til å betale. Endret 23. februar 2010 av Anew Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) for ikke så lenge siden fremkalte jeg endel ev mine egne bilder på lerret. mange av disse ble ganske godt mottatav de jeg viste de til. hvor mye kan en egentlig ta for bilder en selger som frilans? Jeg tjener ca. 6-700 kroner per fotballkamp. Men enkeltbilder vet jeg ikke.. kanskje 500 kroner og mer. Endret 23. februar 2010 av stonhans Lenke til kommentar
grizley Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Som Nautica blant annet skriver: Skaff en portefølje. Mitt tips er å ta noen gratis oppdrag for venner og kjente, og liker de bildene de får, vil de nevne navnet ditt videre til sine venner, kjente og familie, og du kan da begynne å ta betalt. Det var sånn jeg startet, og jeg får greit betalt nå. Men regn med at det kan ta litt tid Lenke til kommentar
deviant Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Dette er feil. Med en gang du begynner å markedsføre dine tjenester (på noen som helst måte), så er du ute av hobbyland. SAS drives ikke på hobbybasis. Det er vel ikke helt riktig. Det handler først og fremst om geskjeften er egnet for overskudd over tid og om du allerede har en hovedinntekt som gjør hobbyinntekten beskjeden i forhold. "Skatteplikt er aktuelt når virksomheten er egnet til å gi overskudd over tid og er av et visst omfang." PS. dersom du taper penger på hobbybedriften over tid kan det svare seg å definere geskjeften som næring, slik at du kan trekke tapet fra på øvrig inntekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå