Hansulu Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Lurer på hvordan man får objektet i bildet klart og bakgrunnen uskarp? Tenker spesielt på portrettbilder og bilder av for eksempel småting som planter osv. Jeg får dette til med redigering i bildeprogrammer, men dette er en tidvis lang prosess. Har brukt paint.net, noen enkle triks man kan bruke? Har et kompaktkamera og ingen muligheter for å bytte objektiv. Er det objektivene som gjør bildene slik eller noe annet? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Ja, det er objektivet som gjør det. Mer spesifikt er det stor blenderåpning som gjør det. Det er en god forklaring av det her. Du skriver ikke hva slags kompaktkamera du har, det er jo noen av dem hvor du kan bestemme blenderen selv. Lenke til kommentar
sprintball96 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Det blir veeldig vanskelig med kompakt kamera å få blide uklart på bakrunnen :/ Men, præv å ta bilde nært hovdepunkte Endret 20. februar 2010 av sprintball96 Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Lurer på hvordan man får objektet i bildet klart og bakgrunnen uskarp? Tenker spesielt på portrettbilder og bilder av for eksempel småting som planter osv. Jeg får dette til med redigering i bildeprogrammer, men dette er en tidvis lang prosess. Har brukt paint.net, noen enkle triks man kan bruke? Har et kompaktkamera og ingen muligheter for å bytte objektiv. Er det objektivene som gjør bildene slik eller noe annet? Det er ganske vanskelig å få til med et kompaktkamera fordi de har veldig små sensorer. F.eks speilrefleks har mye større sensorer og kan gjøre dette uten problemer. Det du kan prøve er å bruke størst mulig blender (f-verdien skal være minst mulig), og gå så nært motivet du kan. Det er også lettere hvis du bruker tele, dvs du "zoomer inn". Fysikken som ligger bak dette skal ikke jeg begi meg så mye inn på, men du kan lese avsnittet under "blender" i denne tråden så kanskje du blir litt klokere: Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til Edit: to late.. Endret 20. februar 2010 av iskaldcola Lenke til kommentar
Hansulu Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 Ok, det ante meg at man måtte ha et speilrefleks for å kunne klare dette uten problem. Takk for gode svar. Har kjøpt meg et Panasonic Lumix DMC-ZX1, vet ikke hvordan ståa er for dette kameraet? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Det du kan prøve er å bruke størst mulig blender (f-verdien skal være minst mulig), og gå så nært motivet du kan. Det er også lettere hvis du bruker tele, dvs du "zoomer inn". Det som står her er i grunnen riktig, men noen av tingene kan være litt motstridene i enkelte tilfeller. - Du skal bruke en størst mulig blender. Ved en gitt brennvidde er det riktig at minst mulig f-verdi gir størst blender, men for et zoom-objektiv med variabel minste blender er ikke dette nødvendigvis riktig. Brennvidde x blenderbrøk (f.eks. 50mm * 1/3.5) forteller deg hvor stor blenderen er. Det er først og fremst dette tallet som skal gjøres minst størst mulig. - Å gå nærmt motivet hjelper, fordi forholdet mellom avstand fra kamera til motiv og motiv til bakgrunn bør være liten (altså liten avstand til motiv, stor avstand til bakgrunn). Men det er lettere å få bakgrunnen ut av fokus med et teleobjektiv, og det tilsier større avstand til motiv. Her gjelder det å prøve seg frem og finne riktig balanse. Dessuten er avstenden fa kamera til motiv avgjørende for perspektivet i bildet - om du tar et portrettfoto med et vidvinkelobjektiv blir nesen stor! -trygve Endret 20. februar 2010 av -trygve Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 I grunnen veldig bra forklart trygve! Brennvidde x blenderbrøk (f.eks. 50mm * 1/3.5) forteller deg hvor stor blenderen er. Det er først og fremst dette tallet som skal gjøres minst mulig. Størst mulig mener du vel? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) I grunnen veldig bra forklart trygve! Brennvidde x blenderbrøk (f.eks. 50mm * 1/3.5) forteller deg hvor stor blenderen er. Det er først og fremst dette tallet som skal gjøres minst mulig. Størst mulig mener du vel? Skal man få bakgrunnen uklar er det best og bruke minst mulig tall ,Eller størst mulig blender Trådstarter. Som du sikkert har forstått er det beste og ha så lang avstand som mulig imellom motivet og bakgrunnen,og motivet burde være så nært kamera som mulig. Endret 20. februar 2010 av Nautica Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 I grunnen veldig bra forklart trygve! Brennvidde x blenderbrøk (f.eks. 50mm * 1/3.5) forteller deg hvor stor blenderen er. Det er først og fremst dette tallet som skal gjøres minst mulig. Størst mulig mener du vel? Selvfølgelig! Jeg har rettet det opp i innlegget over. -trygve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå