Gå til innhold

Lav ping i leilighetskompleks.

Anbefalte innlegg

Hei folkens, og takk for at du tar deg tid til spørsmålet mitt. Håper på svar!

Bor i leilighetskompleks, hvor vi får internett inkludert i leien og slik er "setupen" såvidt jeg har forstått:

Levrandør: Ventelo Broadcom

Hastighet: Får ≈1,5 Mb/s når jeg laster ned.

Switch: Edge-core ES3526YA ( http://www.edge-core.com/ProdDtl.asp?sno=EGIECI)

Problem: Utrolig høy ping og responstid generellt på nettet! Pingtest.net viser ping på omtrent 300ms +/-

Packet-loss på 15% ..

Feilkilden: Har feilsøkt, ved å prøve å koble meg inn via ethernet på ulike steder. Da jeg koblet meg inn direkte fra Ventelo (tok ut inputen på switchen, og puttet den inn i min laptop) så fikk jeg ping på 20ms +/- !

Da jeg kobler meg rett inn i switchen får jeg ping på 200-300 ms igjen. Så feilen ligger der!

Er det noe jeg kan gjøre med dette?.. Har dere noen triks på hvordan fikse dette?

Klokken er nå 0200, og er akkurat like dårlig ping nå som klokken 1700, så tror ikke det er overbelastning.

Noen tanker? Håper dere kan hjelpe meg!

-Hermus

Endret av Hermus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lav pinge er positivt (30ms eller lavere kanskje). Det du viser her er utrolig høy ping som er negativt. Høy ping = høyt antall ms før du får svar = Negativt. Kanskje du skulle rette det i trådens tittel også.

Jeg anbefaler deg å resette routeren, prøv å kjøre ping test uten kryptering på routeren.

Om dette går like dårlig (eller kanskje uansett) burde du oppdatere firmware i routeren.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar
Er det Ventelo som drifter switchen?

Bare for og stille nysgjerrigheten min, men hva er oppkoblingen fra Ventelo inn på switchen? Fiber?

Ja, jeg tror det er Ventelo som drifter switchen. Ser i alle fall slik ut, gjort av fagfolk.

For å presisere noe: jeg er bare en random beboer i komplekset , hvor det bor omtrent 50 pers +/- (20 leiligheter). Så jeg har ikke all verdens med informasjon.

Oppkoblingen er slik:

Veggoutput -> router(ethernet) -> switch -> beboere

Er det bare du som får så høy responstid? Hvor mange er det som bruker nettet? Det virker liksom litt overkill med den switchen der ...

Det er nok ikke bare meg.

Jeg prøvde å bytte port på switchen og opplevde fort en mye bedre ping (fortsatt på 100ms +/-), men nå i dag tidlig er den tilbake på 400ms.

Jeg har prøvd å resette den (bare skru av strømmen en lenger periode, 1 minutt +/-) og reboote den (holde inne "stack" knappen lenge). Ingen suksess. Jeg vet ikke hvordan man eventuelt oppdaterer firmware på den. Hehe.

Det er som tidligere nevnt kanskje 20 leiligheter som deler switchen. Tror ikke det er overkill?

Kan også nevne at det fungerte fint for 1 måned siden kanskje. Så er noe som har skjedd :)

-----------------

Kan det være en ødelagt switch? Er det noe mer jeg kan prøve eller gjøre? hehe.

Skal uansett ringe Ventelo på mandag, se hva jeg kan få ut av dem. =/

Lenke til kommentar

Ekkelt at en random beboer har tilgang til å bare skru av switchen, resette den og koble den ut ... Da hadde jeg blitt rimelig forbanna :hrm:

Det enkleste er vel å ringe ventelo, siden det er dems switch og det er så mange beboere som deler den. :thumbup:

Lenke til kommentar

M.T.P at det er veldig mange som deler nettet (?), så vil jeg trolig si at problemet ligger i overbelastning av routeren... Eller at det evt er overkill av nettet. Når en tenker på at pingen ligger så høyt så vil jeg tro et en av beborene (om ikke fler) Deler, eller laster ned filer. Er veldig lite som skal til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...