Hermus Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Hei folkens, og takk for at du tar deg tid til spørsmålet mitt. Håper på svar! Bor i leilighetskompleks, hvor vi får internett inkludert i leien og slik er "setupen" såvidt jeg har forstått: Levrandør: Ventelo Broadcom Hastighet: Får ≈1,5 Mb/s når jeg laster ned. Switch: Edge-core ES3526YA ( http://www.edge-core.com/ProdDtl.asp?sno=EGIECI) Problem: Utrolig høy ping og responstid generellt på nettet! Pingtest.net viser ping på omtrent 300ms +/- Packet-loss på 15% .. Feilkilden: Har feilsøkt, ved å prøve å koble meg inn via ethernet på ulike steder. Da jeg koblet meg inn direkte fra Ventelo (tok ut inputen på switchen, og puttet den inn i min laptop) så fikk jeg ping på 20ms +/- ! Da jeg kobler meg rett inn i switchen får jeg ping på 200-300 ms igjen. Så feilen ligger der! Er det noe jeg kan gjøre med dette?.. Har dere noen triks på hvordan fikse dette? Klokken er nå 0200, og er akkurat like dårlig ping nå som klokken 1700, så tror ikke det er overbelastning. Noen tanker? Håper dere kan hjelpe meg! -Hermus Endret 20. februar 2010 av Hermus Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Lav pinge er positivt (30ms eller lavere kanskje). Det du viser her er utrolig høy ping som er negativt. Høy ping = høyt antall ms før du får svar = Negativt. Kanskje du skulle rette det i trådens tittel også. Jeg anbefaler deg å resette routeren, prøv å kjøre ping test uten kryptering på routeren. Om dette går like dårlig (eller kanskje uansett) burde du oppdatere firmware i routeren. Endret 20. februar 2010 av Hans Erling Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Er det Ventelo som drifter switchen? Bare for og stille nysgjerrigheten min, men hva er oppkoblingen fra Ventelo inn på switchen? Fiber? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Er det bare du som får så høy responstid? Hvor mange er det som bruker nettet? Det virker liksom litt overkill med den switchen der ... Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Høres ut som en Adsl linje ut i fra responstidene. Problemet ligger nok lokalt i switchen, er dette noe dere kan bytte ut selv (koster en par 100,-) for en ny switch. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Det kan høres ut som det er noen som har vært inne på switchen og tuklet litt for mye med innstillingene. Den switchen dere har der koster kjapt opp mot 3000kr! Lenke til kommentar
Hermus Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 Er det Ventelo som drifter switchen? Bare for og stille nysgjerrigheten min, men hva er oppkoblingen fra Ventelo inn på switchen? Fiber? Ja, jeg tror det er Ventelo som drifter switchen. Ser i alle fall slik ut, gjort av fagfolk. For å presisere noe: jeg er bare en random beboer i komplekset , hvor det bor omtrent 50 pers +/- (20 leiligheter). Så jeg har ikke all verdens med informasjon. Oppkoblingen er slik: Veggoutput -> router(ethernet) -> switch -> beboere Er det bare du som får så høy responstid? Hvor mange er det som bruker nettet? Det virker liksom litt overkill med den switchen der ... Det er nok ikke bare meg. Jeg prøvde å bytte port på switchen og opplevde fort en mye bedre ping (fortsatt på 100ms +/-), men nå i dag tidlig er den tilbake på 400ms. Jeg har prøvd å resette den (bare skru av strømmen en lenger periode, 1 minutt +/-) og reboote den (holde inne "stack" knappen lenge). Ingen suksess. Jeg vet ikke hvordan man eventuelt oppdaterer firmware på den. Hehe. Det er som tidligere nevnt kanskje 20 leiligheter som deler switchen. Tror ikke det er overkill? Kan også nevne at det fungerte fint for 1 måned siden kanskje. Så er noe som har skjedd ----------------- Kan det være en ødelagt switch? Er det noe mer jeg kan prøve eller gjøre? hehe. Skal uansett ringe Ventelo på mandag, se hva jeg kan få ut av dem. =/ Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Ekkelt at en random beboer har tilgang til å bare skru av switchen, resette den og koble den ut ... Da hadde jeg blitt rimelig forbanna Det enkleste er vel å ringe ventelo, siden det er dems switch og det er så mange beboere som deler den. Lenke til kommentar
Hermus Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 Hehe, ja jeg ble litt overrasket jeg også da jeg fant den i et rom ved siden av heisen midt i bygget. Ulåst og døren oppe. Vet ikke hvor mye "hærverk" jeg kan gjøre , hehe, men er litt rart.. Lenke til kommentar
slacky Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 M.T.P at det er veldig mange som deler nettet (?), så vil jeg trolig si at problemet ligger i overbelastning av routeren... Eller at det evt er overkill av nettet. Når en tenker på at pingen ligger så høyt så vil jeg tro et en av beborene (om ikke fler) Deler, eller laster ned filer. Er veldig lite som skal til. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Er nokk ikke Ventelo som eier switchen, Ventelo leverer Juniper/Cisco. Og det er ikke noe de leverer til private folk. Ventelo begynte med datacom etter oppkjøpet av comnet. Som i hovedsagt leveres til bedrifter som trenger tjenester med visse krav. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Det kan jo ikke være mange kronene dette koster pr beboboer. Duger jo til vanlig surfing og ikke noe tidskritisk uten meget god QoS. Skal man game, så er det helt sikkert best å skaffe seg egen linje som man ikke deler med nabolaget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå