Gå til innhold

Nexus One vs. HTC Desire

Anbefalte innlegg

Kort versjon:

Hvilken er best? Nexus One eller HTC Desire?

Lang versjon:

Disse to enhetene er så og si kliss like, og det er vel mer fornuftig å nevne forskjellene enn likhetene.

Her er forskjellene jeg klarer å finne:

Fysiske forskjeller:

Desire er 0,4mm dypere, 0,2mm bredere og 5 gram tyngre enn Nexus One.

Desire har optisk fingerleser (opp-ned mus), Nexus One har trackball.

Desire har 3 fysiske knapper (4 funksjoner), Nexus One har ikke fysiske knapper.

Innvendige forskjeller:

Begge har Android 2,1. Desire har Sense.

Dette blir utrolig smak og behag, men - hvilken er best? Om man tar som forutsetning at begge telefonene er like tilgjengelige i Norge og koster eksakt det samme, og kun ser på enhetene opp mot hverandre?

Hvordan fungerer Sense? Jeg forstår det som at Nexus One har reinspikka Android og at det kan tweakes ihjel, legge til apps og alt er stas. Desire har også Android, men Sense i tillegg - er det riktig at Sense ligger som et slags skall og et glansbilde over hele Android? Innebærer det at man kan tweake Desire like mye som Nexus, eller er man mer 'låst' med tweaking pga Sense? Er Sense en fordel eller ulempe på Android?

Kan man synce gmail + google calendar og bruke gchat + google maps like enkelt på Sense/Desire som på Nexus, eller er dette forbeholdt Nexus?

Hva tror man om den optiske fingerleseren på Desire kontra trackball på Nexus One?

Kort sagt - hvilken ville du kjøpt, om begge lå på bordet foran deg og kostet det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desire mangler både aktiv støyreduksjon og TRIBAND HSDPA / WCDMA..

men desire har 64mb mere ramm som i teorien kan jøre den litt bedre på multitasking osv

og du får med 8gb minnekort på desire mot 4gb på nexus one

Eg hadde valgt nexus one :)

Endret av Naits_89
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se fra HTC sine sider, så har Desire Triband. Støyreduksjon vet jeg ikke.

Jeg personlig ville nok heller gått for Desire. Mest på grunn av at jeg allerede har en Hero, og er ekstremt fornøyd med HTC Sense. Stock Android virker litt "kjedelig".

Skal man se saken slik den faktisk står, hadde jeg absolutt gått for HTC Desire per i dag, ettersom denne fås i Norge og da med norsk garanti og alt det medfører. Prismessig ser den rimelig kurant ut og. Ser forskjellige folk på forumet har bestilt Nexus One for mellom 3500-4000 kroner, mens Desire ligger f.eks. i NetComs nettbutikk til 3799 uten binding.

Lenke til kommentar

du burde kjøpe htc desire, den koster rundt 3900kr i norge, da for du 5 års garanti. hvis du kjøper nexus one i norge blir 5k, i utlandet for du den for rundt 3500kr. + htc sense ser bedre ut en vanlig android.

hva er støyreduksjon og TRIBAND HSDPA / WCDMA?

Lenke til kommentar

Om støyreduksjon fra amobils test av N1

Lydkvaliteten under samtaler er helt upåklagelig, og vi er spesielt imponert over støykanselleringen. Selv når vi snakker i telefonen med høy musikk på stereoanlegget, hører ikke motparten noe som helst av bakgrunnsstøyen samtidig som stemmen din er klar og tydelig. Dette er imponerende.

Hemmeligheten er at Nexus One har en egen mikrofon på baksiden som fanger opp støy i omgivelsene. Den lyden som fanges opp her, inverteres i lyden som sendes under samtale slik at bakgrunnsstøyen forsvinner.

Samme løsning har vi sett i en rekke håndfrier.

UMTS og HSPA (3G/Høy kastighets mobilt internet)

Nexus One:

UMTS og HSPA 900, 1900, 2100 MHz

HTC Desire:

UMTS og HSPA 900, 2100 MHz

Endret av Bacchus
Lenke til kommentar

Har ikke Desire push email? Det sto ikke på lista med sammenligninga i linken over

Edit: Ser at Desire også har radio i motsetning til Nexus, nice! Jeg skal lett kjøpe Desire så snart den kommer

nexus one har samme FM reciever innebygget som desire men av en eller annen grunn så har ikke softwaren tatt i bruk denne.. mulig det kommer med en update eller en app ;)

Lenke til kommentar

Her er de største forskjellene mellom desire og n1:

Knappene under skjermen på n1 er kapasitiv akkurat som skjermen. Flere brukere på nettet sier at dette kan være litt problematisk fordi man lett kommer borti knappene under skjermen hvilket fører dem oftest vekk fra det de driver med. Hadde vært bedre om disse hadde vært resitive. Desire har fysiske knapper under skjermen.

N1 har støyreduksjon under samtaler, noe desire ikke har.

Desire har sense. Som vist tidligere her går dette også å legge inn på n1.

Desire har fm radio. Dette har ikke n1, men fm mottaker og sender-chip er innebygget. Dette kommer antakeligvis som program eller oppdatering senere i år. Det samme gjelder n1's n-draft wifi chip. Desire har ikke n-draft i det hele tatt. N1 kommer med 4gb microsd, desire med 8gb microsd.

N1 er ikke like billig som desire i norge. Med en pris på rundt 4000 kroner er desire billigst mot n1 som koster billigst 5000 kroner.

For dere som vil kjøpe n1 fra utlandet kan garanti være litt kjedelig.

Alt i alt er det ganske 50/50 mellom disse. Jeg går for desire pga: billig i norge mot n1, garanti i norge, 8gb minnekort, sense og fm radio rett ut av boksen og fysiske knapper under skjermen.

For dere som snakker i telefonen i svært støyende omgivelser og har planer om høyhastighets wifi i fremtiden og liker software tweaking er n1 det beste valget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...