enden Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Jeg har noen kolleger (og meg for den saks skyld) som har en tendens til å gjøre en enkel feilregistrering i sakssystemet vårt. For å rette opp dette via GUI må saken slettes og gjenskapes, og det er en del jobb i tillegg til at det tuller til datostempler og et par andre atributter. For å løse problemet har jeg logget meg på SQL-servere og kjørt en (egentlig to) UPDATE-spørring manuelt som setter korrekt verdi. Dette fungerer fint, men er tungvindt og avhengig av meg. Jeg kunne tenke meg å automatisere dette litt ved å scripte prosedyren slik at jeg slipper å logge på SQL-GUIet. Å utvikle noen stor løsning for dette virker bortkastet, så jeg er på jakt etter et simpelt hack. Det jeg vil ha er et script som tar imot id og verdi som argument og kjører to UPDATE-spørringer med argumentene. Om det er GUI eller kommandolinje går ut på ett, så lenge det er enkelt UPDATE-spørringene er så enkle som dette: UPDATE tabell1 SET tabell1.verdi = @argument1 WHERE tabell1.id = @argument2 UPDATE tabell2 SET tabell2.verdi = @argument1 WHERE tabell2.id = @argument2 Det er mulig spørringene mine er litt tunge siden det er relaterte tabeller og det hele kunne blitt gjort med en spørring, men det er KISS og det funker Hvordan kan jeg enklest automatisere dette slik at brukerne som kjenner ID og verdi kan fikse dette selv? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) VBScript fra commandline? Fritt fra hukommelse; dim con, cstring, sql, id, value cstring = "provider=sqloledb;data source=dbserver;initial catalog=db" id = WScript.Arguments.Item(0) value = WScript.Arguments.Item(1) sql = <sql> ' Mekke riktig sql her' set con = CreateObject("ADODB.Connection") con.open cstring, "username", "password" con.execute sql set con = nothing Edit: Du ser det sikkert, det var meningen id skulle være første argument på kommandolinjen, og verdi andre. Endret 20. februar 2010 av MailMan13 Lenke til kommentar
enden Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 Flotters, får teste litt. Minst mulig effort for mest mulig resultat denne gangen. Ellers skulle jeg tatt meg tid til å lage et lite vindu Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Endte med å lage meg et vindu først som sist. Tok jo bare fem minutter for en basic variant. Det går vel fort noen timer for å få alle detaljer på plass, men det blir forhåpentligvis hakket mer brukervennlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå