Gjest medlem-82119 Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 I disse vinterstider har jeg diskutert endel problemstillinger rundt snø og is på bil. Flere mener at man får bot hvis man har snø på panseret og eller taket, fordi det kan oppstå situasjoner hvis snøen faller av. Jeg har alltid trodd at det kun gikk på fysisk sikt, dvs så lenge det ikke er mer snø enn at man har fri sikt så er det greit. Dernest har jeg diskutert endel med snødekte og isete vinduer. 1 -Kreves det 100% snø og isfrie vinduer? Dvs, får man bot hvis man f.eks har et område på vinduet med is selv om det ikke hindrer sikten? Tenker da f.eks nede i et hjørne og lignende. 2 -Må ALLE vinduene være snø og isfrie, tenker da på f.eks sidevinduer bak, hjørnevinduer bak osv. Man har jo lov med mørke filmer på bakvinduene, såvidt jeg vet, og de hindrer også sikten. Det samme med såkaldte widezoomglass, som man setter på bakruta for å få oversikt i blindsoner. Det er jo ikke originalutstyr, og det hindrer vel fri sikt? 3 -Litt på siden, men allikevel. Hvis jeg er ute og kjører, og en bil spruter ned vinduet slik at jeg i et øyeblikk kjører i blinde. Hvis jeg da krasjer, hvordan er det da med skyld? På den ene siden har jeg kjørt uten sikt, på den annen side så var det en ytre påvirkning utenfor min kontrol. Har opplevd dette på E18 i 100 km/t og det var lite gøy men det gikk bra. Skal man ta hensyn til at noen kan sprute ned bilen med snø og dermed ligge i 40 km/t i hundresonen, elelr finens det grenser for hva man kan pålegges å ta høyde for? Lenke til kommentar
koots Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Mener å huske at for frontruta og eventuelt bakruta så skal vindusviskeren har fri bane. Lenke til kommentar
Waco Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Bakruta og siderutene bak kan du rullemale om du ønsker men du skal ha mulighet for å se blålys fra utrykningskjøretøy bakover. Frontruta og siderutene framme skal vere uten snø og is og du skal ha klar og god sikt ut fra desse, en grei regel på frontruta er at den skal vere is\snøfri minimum det området vindusviskerene dekker. Jeg mener at man bør miste førerkortet på stedet ved mye snø på tak, usikker på reglene her men tenk over hvilke konsekvenser det kan få med mye snø på taket. Flere nettaviser har hittil i vinter vist eksempler med stygge ulykker hvor snø på taket har skylden. Å måke tak\bil og skrape ruter tar kun få minutter og er fint å gjøre mens motoren får en liten lunk. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Tråden omhandler trafikksaker og er feilpostet. Tråden er derfor flyttet til Trafikk, eventuelle reaksjoner på moderering kan gjøres på pm. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Men er det noen som kjnner til hva som står i loven rundt snø på tak og panser? Skjønner at det er best å fjerne det, men om man blir stoppet vil man få bot eller miste lappen hvis man har snø på tak og eller panser? Tenker da ikke på om det er så mye snø på panseret at det hindrer sikten. Kan det f.eks få konsekvenser med skyldspørsmålet i en ulykke, hvis det ikke er hjemlet i loven? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Du kan risikere at sne på panser/tak kan regnes som usikret last. Faller dette av slik at det oppstår skade på annen motorvogn, fotgjengere etc er du ansvarlig. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Usikret last høres logisk ut.... takk! Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Har du f.eks is på ruta så du ser veldig dårlig så kan politiet vurdere og dra inn lappen din. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Bakruta og siderutene bak kan du rullemale om du ønsker men du skal ha mulighet for å se blålys fra utrykningskjøretøy bakover. Frontruta og siderutene framme skal vere uten snø og is og du skal ha klar og god sikt ut fra desse, en grei regel på frontruta er at den skal vere is\snøfri minimum det området vindusviskerene dekker. Det er sånn at man må ha sikt bakover kun hvis man har et bakvindu? Det finnes jo varebiler som denne som faktisk ikke har noe bakvindu, og andre igjen har det jo tildekt med reklame. Jeg mener at man bør miste førerkortet på stedet ved mye snø på tak, usikker på reglene her men tenk over hvilke konsekvenser det kan få med mye snø på taket. Flere nettaviser har hittil i vinter vist eksempler med stygge ulykker hvor snø på taket har skylden. Å måke tak\bil og skrape ruter tar kun få minutter og er fint å gjøre mens motoren får en liten lunk. Mye snø på taket som på bilen på bildet jeg la ved? Ville iallefall ikke liggi bak denne på veien når det plutselig løsner.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå