NgZ Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Og det å drepe noen som selv forsøker å drepe andre er kun forsvar av andrs liv og helt og holdent akseptabelt. Det å drepe noen fordi de har voldtatt to barn og står og snakker om å drepe dem, derimot, er noe annet. Med mindre de nekter å utføre drapet, men prøver å gjennomføre det selv om du peker på dem med et våpen og ber dem la være, men det har jeg vanskelig for å se for meg. Først hvis det hadde skjedd, hadde vært snakk om at det var nødvendig å drepe dem for å redde liv. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Når de diskuterer hvem som skal drepe hvem slik situasjonen var etter hva som har blitt kartlagt så er det helt på sin plass å ta livet av dem begge to for å beskytte livene til to barn. Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Hvorfor nevner du utilitarismen, når du selv tydeligvis også står for standpunktet "Det kan være rett å ta liv for å redde ett eller flere andre."? Deter greit i selvforsvar, men ikke for å minimere antall drepte. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Og greit i forsvar. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 En annen side av dette er om man skal ta livet av folk fordi de er en konstant trussel mot samfunnet, uten at de nødvendigvis har gjort noe. Selv hitler drepte vel ikke selv. Nå blir vel juridisk sett den som er med å planlegge, gir ordrer og utfører straffet likt. Jeg er også fristet til å diskutere hva om man i fremtiden kan finne ut om man er genetisk disponert til å utøve vold og drepe. Skal man da vente til volden er utøvd før man tar dem, eller skal man kunne luke dem ut kun fordi de er disponert via arv og eller miljø for å drepe. Når er man en fare for andre, og når er man trygg for andre. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Hvorfor nevner du utilitarismen, når du selv tydeligvis også står for standpunktet "Det kan være rett å ta liv for å redde ett eller flere andre."? Deter greit i selvforsvar, men ikke for å minimere antall drepte. Så lenge de som man redder livet til er uskyldige, vil du ikke alltid definere det som "selvforsvar", og dermed akseptabelt? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Selvforsvar er jo når man forsvarer seg selv mens forsvar er når man forsvarer andre. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Det er forøvrig strenge krav til hva man kan kalle selvforsvar, er absolutt aller aller siste utvei. Sånn skal det gjøres: Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Og greit i forsvar. Du kan gjøre selvforsvar for X dersom du har tillatelse fra han. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Du kan gjøre selvforsvar for X dersom du har tillatelse fra han. Du er på bærtur. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Og greit i forsvar. Du kan gjøre selvforsvar for X dersom du har tillatelse fra han. Akkurat den settningen der forstår jeg ingen ting av. Hva er poenget ditt? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Om jeg ikke tar helt feil dekker nødvergeretten i norsk lov forsvar av andre mennesker, i praksis forstår jeg det slik at dersom jeg ser noen som får juling, kan jeg med nødvergeretten bruke vold til å verge personens liv og helse. Men jeg er på ingen måte noen jurist, så om tråden tilfeldigvis frekventeres av en jurist som ønsker å korrigere meg er det helt greit. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Men må det ikke være tydelig at det er snakk om personens liv? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 En voldshandling som ellers ville vært ulovlig er lovlig dersom den foretaes i den hensikt å verne personer eller eiendeler som ellers vill lidt skade. Samtidig er det et krav at den maktbruken du utøver står i forhold til den faren som foreligger. Du kan f.eks. ikke drepe noen fordi de holder på å stjele bilen din, men du kan skyte dem i selvforsvar, og få det anerkjent som nødverge, dersom det er fare for din egen eller andres liv. Det er også et visst krav om at mulighetene for alternative handlinger er uttømt. Dersom du kunne løpt din vei, er det f.eks. ikke greit å plaffe ned en fyr, selv om han kommer mot deg med spikerballtre. Er du derimot trengt inn i et hjørne , og har grunn til å tro at han vil drepe deg, er det greit å fyre løs. Men fortsatt skal du kun forårsake den skade som er nødvendig for å avverge situasjonen. Så om du er stø nok på hånden til å skyte ham i knærne så ha n ike når frem til deg, er det i prinsippet et "krav" om at du skal gjøre det Men så skal man jo ikke kreve for mye av folk med panikk som blir truet på livet, heller. Viktig er uansett at det må fremstå som en akutt nødvergesituasjon, der alternative handlingsmåter vil øke sjansene for skade eller død. Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Du er på bærtur. Du også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå